Yoga - Istoria dezvoltarii (partea I) Skip to main content
reviste-yoga

În ultimele decenii, yoga a devenit parte integranta a vieții unei societăți bogate din țările occidentale, unind casnicele, hipsterii, adepții filosofiei New Age, vârstnicii, sportivii dar și pe cei care sunt dependenti de munca, intr-o societate în care se câștigă miliarde de dolari. Lumea occidentală consideră că yoga, ca orice fenomen cultural indian, este o tradiție veche, neschimbată, bazată pe descoperirile înțelepților vedici care stau în poziția de lotus si care au fost precursorii adepților moderni ai yoga, ale căror corpuri subțiri „împodobesc" copertile revistelor precum Jurnalul de yoga și Yoga International.

Mai ales în Statele Unite, yoga a devenit un obiect de consum. Potrivit statisticilor, aproximativ șaisprezece milioane de americani practica aceasta „activitate” numita yoga, în fiecare an. Pentru majoritatea oamenilor, aceasta implică frecventarea unor cursuri la un centru de yoga, în care există saltele și accesorii și necesită haine speciale iar cursurile sunt conduse de un profesor sau de un instructor. In această abordare, practica yoga constă într-o anumită secvență de posturi (asanas) in care se poate sta pentru o lungă perioadă de timp sau poate fi efectuată într-un ritm alert, uneori si în combinație cu tehnicile de respirație (pranayama). Cei care oferă astfel de servicii își creează propriile mărci comerciale pentru propriul stilul, începând cu Bikram/Hot yoga, care se face într-o cameră foarte încălzită, terminând cu "doug" – yoga practicata împreună cu câinele/animalul de companie. Au deschis francize, au dezvoltat logo-uri, și-au creat propriile stiluri, folosind denumiri in sanscrita, și au început să facă publicitate unui mod de viață în care yoga este combinată cu călătoria, proceduri de îmbunătățire a sănătății și seminarii privind practicile spirituale orientale. Astăzi yoga a devenit o modă. După ce a câștigat popularitate, yoga, inițial din India, a devenit un fenomen al culturii de masă.
Mulți profesori au devenit populari combinand stilul lor personal de practica cu teoria, vorbind despre tehnicile de îmbunătățire a sănătății, aspectul spiritual al yoga, meditație și scrierile antice indiene (referindu-se în special la "Yoga Sutra"). În acest sens, ei calca pe urmele primilor yoghini care au adus yoga în Occident după succesele legendare ale lui Swami Vivekananda, la sfârșitul secolului al IX-lea-începutul secolului al XX-lea. 

yoga

Dar care au fost tradițiile antice ale yoga din India și ce legătură au cu yoga posturală modernă, practicata astăzi în întreaga lume? De fapt, yoga predata și practicata astăzi are foarte puține în comun cu yoga descrisă în Yoga Sutras și alte surse antice. Practic, toate ideile despre yoga, din zilele noastre, se bazează pe cunoaștinte nu mai vechi de maximum 150 de ani. Puține sunt acele practici din antichitate care au reusit sa se pastreze nealterate până în ziua de azi. Nu este pentru prima dată când oamenii "re-inventeaza” yoga în conformitate cu ideile lor. Așa cum arată materialele utilizate în acest studiu, totul a început cu cel puțin două mii de ani în urmă. Fiecare epocă și fiecare școală avea propria sa viziune de yoga. Acest lucru se datorează în parte faptului că termenul "yoga" are atât de multe sensuri, iar învățătura însăși este atât de flexibilă încât, pe baza ei, era posibil să se construiasca aproape orice fel de practică în concordanta cu un concept personal.

Pentru a caracteriza tradiția, este logic să începem cu definirea conceptelor sale. Și aici sunt dificultăți. Cuvântul "yoga" are mult mai multe sensuri decât orice alt cuvânt din sanscrită. În astronomie, yoga este convergența planetelor, a stelelor și, de asemenea, constelația. Amestecarea diferitelor substanțe poate fi, de asemenea, numită yoga. Cuvântul "yoga" poate fi folosit si pentru a descrie un dispozitiv, o metoda, strategie, magie, efort, uniune, aranjament și alchimie, aceasta nefiind lista completă.

De exemplu, textul "Netra Tantra" din Kashmir descrie ceea ce este yoga subtilă și yoga transcendentală. Yoga subtilă nu este altceva decât un set de tehnici pentru a poseda alte organisme și a le subordona voinței personale. În ceea ce privește yoga transcendentală, acesta este un procedeu care duce, prin purificarea sufletului, la eliberare. În această sursă, din secolul al XIX-lea, nu există nici o descriere a vreunei posturi și nici a tehnicilor de respirație, adică a principalelor componente ale yoga, așa cum o știm astăzi. Ba mai mult, în cele mai frecvent menționate 2 surse - Yoga Sutra și Bhagavad Gita - care datează din secolele 200 î.Hr., nu sunt mai mult de zece referinte facute la acest tip de practici. O mult mai mare atenție le este acordată, în eliberarea unei persoane, meditației (dhyana) în Yoga Sutra și concentrarii asupra zeului Krishna în Bhagavad Gita.

Teoria indiană a practicii și teoriei yoga

In mod clar ceva lipsește de aici. Există diferențe clare între tradiția "yoga" clasică și cea moderna. Pentru a înțelege de unde au provenit, ar trebui să analizam cele mai vechi referințe la termenul „yoga”, care se regăsesc în texte mult mai vechi decât "Yoga Sutra" și "Bhagavad Gita". Este vorba despre cele mai vechi texte indiene - Vedele. In jurul secolului al XV-lea î.Hr., yoga a fost menționată în Rigveda, iar semnificația inițială a fost de jug - a fost pus pe taur pentru a-l exploata în plug și pe cal pentru a-l exploata în război. Coincidența acestor concepte nu este întâmplătoare: cuvântul sanscrit "yoga" are o legătură strânsă cu termenul englezesc „yoke” (jug), deoarece ambele limbi (sanscrita și engleza) aparțin familiei lingvistice indo-europene. În aceeași sursă, vedem modul în care sensul termenului este extins: in primul rând, termenul "yoga" a fost folosit numai în sensul unui vehicul sau al unui echipament special pentru un car de război, apoi ca un "ham" de cai sau tauri și, de asemenea, ca un car cu cătușe și alte atribute. 

yoga

Definiția vedică a yoga, ca un car de război sau echipament, a devenit o parte integrantă a ideologiei militare din India Străveche. Epopeea națională "Mahabharata", creată în 200 î.Hr., povestește despre o luptă eroică la care au fost folosite caruri. Interesant in această narațiune este ca războinicului, care a înțeles că moartea era inevitabilă, i s-a ordonat să devină „yoga-yukta", adica "de a se conecta cu yoga", unde yoga înseamna car. Dar, de data asta, nu era vorba despre carul de luptă ci mai degrabă de un car divin care îl ducea la cer, unde trăiau doar zeii și eroii.

In epoca Vedică, nu numai războinicii au avut caruri cu acest nume. Se descrie că zeii se deplasează, de asemenea, între lumi pe "charioteers-yoghini". Mai mult, intr-un imnul din Vedea târzie există un pasaj care creeaza o imagine vie a călătoriilor spirituale ale preotilor vedici, în care acestia sunt descrisi ca fiind "cei care inhama" (yukta) și călătoresc în univers în caruri, în scopul cunoașterii.

Primele descrieri sistematice ale yoga, care ne ajută să înțelegem legătura dintre yoga moderna și interpretarea vedică, sunt cuprinse în "Katha Upanishad", un tratat care a fost creat în secolul al III-lea î.Hr. În acest text, zeul morții initiaza instruirea in yoga unui tânăr ascet numit Nachiketa. El compară conexiunile dintre "sinele superior", trupu și minte cu legăturile dintre proprietarul carului, carul și cel care conduce carul. Aceste comparații sunt foarte apropiate de cele folosite de Platon în dialogul "Phaedrus". Trei puncte ale acestui text au determinat în mare măsură dezvoltarea yoga în secolele următoare. În primul rând, este prezentată o descriere a unui tip de fiziologie yoghină în care corpul este numit "grindină cu unsprezece porți". În al doilea rând, se spune că sufletul individual face parte din sufletul universal (Purusha) sau din entitatea supremă (Brahman), care este responsabilă pentru menținerea vieții. În al treilea rând, este descrisa ierarhia elementelor (sentimente, minte, intelect și altele) care formează un singur sistem de corp și minte și care sunt categoriile fundamentale ale filosofiei Sankhya, a cărei predare metafizică se bazează pe Yoga Sutras, Bhagavad Gita și alte texte și școli yoghine. Deoarece aceste categorii există într-o anumită ierarhie, atingerea unor stări superioare de conștiință, în acest context, ar fi trebuit să se datoreze unei tranziții graduale dincolo de limitele "eu-lui". Prin urmare, în acesta, precum și în alte "Upanișade", yoga a fost înțeleasă ca tehnica ascensiunii "interne" și "externe". Aceleași surse descriu folosirea mantrelor, adică a formulelor de sunet speciale, dintre care OM este cea mai importantă întruchipare a brahmanului superior. În evul mediu în scrierile hinduse, budiste și jainist-tantrice, precum și în Upanishade, mantrele au fost introduse activ în teoria și practica yoga.

În perioada sec. VIII-XI d.Hr. a fost scrisă cea mai mare parte a textelor despre yoga. În acest moment au fost formulate principiile esentiale ale teoriei și  practicii yoghine. Până la sfârșitul acestei perioade au aparut cele mai vechi școli de yoga care se bazeaza pe următoarelor surse: 1) "Sutrele"; 2) textele secolelor III-IV. Școala budistă de yogachara și tratatul "Visuddhimaga" (IV - V cc. autor Buddhaghosha); 3) "Yoga-drishti samuccia", scrisă de autorul Jain Haribhadra în sec al VIII-lea. Deși "Yoga Sutras" ar fi creata puțin mai târziu decât filosofia Yogachara, acest text, compus din aforisme, a fost atât de important pentru timpul său încât este adesea numit textul principal al "yoga clasică". Este, de asemenea, cunoscut sub numele de yoga patanjali, în onoarea presupusului său autor Patanjali.

Mahayana a fost prima școală budistă care a început să folosească termenul yoga pentru a desemna sistemul său filosofic. Esența yogachara, cunoscută și sub numele vijnanavada ("calea cunoașterii"), a fost analiza percepției și a conștiinței, precum și utilizarea tehnicilor meditative pentru a elimina iluzia minții care împiedică eliberarea de suferință. Cu toate acestea, practica meditativă în opt pași a yogacharei nu a fost numită yoga, ci mai degrabă o meditație de "calm" (shamatha) sau meditație de "introspecție" (vipashiana). 

Jainismul a fost ultima dintre principalele comunități religioase indiene care foloseau termenul "yoga" pentru a se referi la intelesul "clasic" al teoriei și practicii yoga. Cea mai timpurie mențiune despre yoga se regaseste în textul secolelor IV-V "Tattvartha-sutra",  unde este definită ca "activitatea corpului, a discursului și a minții". Prin urmare, jainistii au văzut în yoga un obstacol în calea eliberării, depășindu-l doar prin opusul său - ayogu ("non-yoga", depășirea inactivă). Înlăturarea inactivă se realizează prin meditație (jhana; dhyana), ascetism și alte practici purificatoare pentru a neutraliza consecințele activităților anterioare.

Acest lucru nu înseamnă că între sec. al IV-lea i.Hr și secolele II-IV d.Hr budiștii și jainistii nu au practicat metode pe care astăzi le denumim yoga. Dimpotrivă, în primele surse budiste, cum ar fi "Madjhima Nikaya", atribuită lui Buddha însuși, se menționează adesea respingerea propriului "eu" și a meditației în forma practicată in Jainism, propunand, in schimb, patru tehnici de meditație. 

În ciuda faptului că termenul de yoga a apărut tot mai des în perioada incepand cu anul 300 î.Hr. pana in 400 d.Hr., sensul acestuia nu a fost definit în mod clar. Numai în secolele următoare, terminologia yoghina a început să fie creată la convergenta dintre hinduși, budiști și jainisti. Până la începutul secolului al V-lea, principiile de bază ale yoga, mai mult sau mai puțin dezvoltate, s-au impamantenit, cu mici variații.

yoga

Citeste partea a doua a materialului aici - Yoga: istoria dezvoltarii (partea II)

Comenteaza cu Facebook