Cele 12 manifestari ale lui Brahman Skip to main content
Cele 12 manifestari ale lui Brahman

In scoala non-dualista din hinduism, Brahman este cea mai inalta manifestare a Sinelui Suprem, este zeul zeilor. Acesta este Creatorul, Vishnu fiind pastratorul (cel care mentine), iar Shiva distrugatorul (cel care transforma).

In Upanisade, Brahman este prezentat ca fiind etern, auto-existent, indestructibil, nedefinit, nedivizabil, omniscient, omnipotent, omniprezent, suprem, pur. El este sursa tuturor, Creatorul. Cuvantul Brahman provine din cuvantul “brah” – care se traduce prin a se extinde, facand referire la puterea sa infinita si la nesfarsitele sale manifestari.

Cele 12 aspecte ale lui Brahman, descrise in Vede, sunt urmatoarele:

  1. Aspectul necunoscut – asat

Ceea ce stim despre Brahman este nedeterminat pentru ca El este fara inceput si fara sfarsit si contine dualitati si contradictii. Nimic nu poate fi sigur in ceea ce il priveste. Brahman are aspecte necunoscute, pe care nici macar cei mai inalti zei nu le cunosc.

  1. Aspectul cunoscut – sat

Aspectele cunoscute ale lui Brahman sunt cele ce tin de natura trezita si de aspectul dinamic al acestuia. Dinamismul lui Brahman se poate observa in Natura. Scripturile il descriu pe Brahman ca fiind complet din toate punctele de vedere – al adevarului, al intelepciunii, al beatitudinii si al vesniciei. Asadar, Brahman este cel fara de forma, dar si cel cu forma, cel cu calitati, dar si cel fara de calitati, cel material, dar si cel imaterial. El este cel care controleaza, creatorul, dar si martorul. Natura este considerata ca fiind domeniul lui Brahman.

  1. Zeul Universal – Isvara

Isvara este zeul Universului. Acesta este cea mai inalta manifestare a lui Brahman. Este creatorul si sursa tuturor, cu urmatoarele abilitati – creatia, conservarea, distrugerea, mentinerea si revelatia. Upanisadele il descriu ca fiind martorul constiintei, cel care controleaza maya (puterea iluziei), cel care trezeste Natura adormita. Isvara este cel care tese timpul si spatiul.

Citeste: Semnificatia simbolistica a Trimurti - Trinitatea hindusa

  1. Sinele Cosmic – Hiranyagarbha

Hiranyagarbha, tradus ca “oul de aur”, se naste din Isvara cu scopul de a extinde calitatile rajas-urilor. El este sinele cosmic, care reprezinta potentialul creativ al lui Isvara.

  1. Corpul cosmic – Viraj

Virajul este suma tuturor manifestarilor ale lui Hiranyagarbha. El este descris ca fiind ego-ul lui Hiranyagarbha sau Isvara, cel care controleaza toate manifestarile materiale (praadhana purusha). Upanisadele sustin ca acesta se afla la inceputul fiecarei creatii. Hiranyagarbha combina cele 5 elemente: aerul, apa, pamantul, focul si eterul, cu scopul de a proteja corpul cosmic. Aceste elemente apar, in prima faza, in forma subtila, iar apoi capata intensitate. Hiranyagarbha combina aceste elemente in proportii diferite pentru a crea diversitate.

6. Fiinta cosmica – Purusha

Purusha, adica Fiinta Cosmica, este un alt nume pentru Isvara. Purusha este Fiinta Universala, Brahman trezit, cel cu calitati, al carui suflet este Hiranyagarbha si corp este Viraj. Impreuna, aceasta triada este manifestarea suprema a lui Brahman, asa cum il cunoastem. Potrivit Vedelor, Purusha este Brahman personalizat.

  1. Timpul – Kala

Kala inseamna timp. Dintre toate naturile duale, timpul si lipsa de timp sunt cele mai de baza dualitatii, poate chiar fundamentale. Acestea sunt comparate cu deschiderea si inchiderea ochilor lui Isvara. Sufletul lui Isvara nu cunoaste notiunea de timp, chiar daca corpul sau (Isvara) este strans legat de timp. Dualitatea timpului exista si ea. De pilda, ai notiunea timpului numai cand esti treaz. Atunci cand dormi profund nu ai notiunea timpului. Dualitatea se regaseste in orice fiinta vie – sufletele sunt eterne, in timp ce corpul acestora este perisabil. Si moartea este o alta denumire pentru timp, asta pentru ca orice este perisabil din cauza timpului. Timpul este ca un sarpe infinit care isi devoreaza in permanenta coada, iar timpul sau moartea nu reprezinta decat un proces de transformare care faciliteaza ciclul renasterilor. Moartea este denumita in Vede ca fiind zeul lumii muritoare. Toate obiectele si fiintele din lumea muritoare sunt hrana Mortii. Imbatranirea, boala, foamea, dorintele, suferinta si distrugerea sunt manifestari ale mortii.

  1. Trinitatea – Trimurthis

Brahma, Vishnu si Shiva reprezinta manifestarea cea mai inalta a creatiei Brahman trezita, Acestea reprezinta functii multiple ale lui Isvara, Hiranyagarbha si Viraj. Brahma este creatorul, Vishnu este cel care mentine si Shiva este cel care distruge. Brahma este reflexia lui Brahman trezita in rajas, Vishnu in sattva si Shiva in tamas.

  1. Spatiul – Akasa

In ritualurile din Vede, adesea se face referire la Brahman ca fiind purtatorul sunetelor prin spatiu si puterea ascunda din silabele mantrelor vedice. Brahman este puterea secreta a Vedelor. Akasa actioneaza precum un mediator intre oameni si zeitati si permite sunetele mantrelor sacre sa treaca prin el, de la oameni la zeitati. El ne poarta rugile din loc in loc, dintr-o directie in alta. Tot el asigura ordinea in care se astern cuvintele. Pe masura ce spatiul se extinde infinit, acesta faciliteaza existenta, dinamismul, ciclul nasterilor si mortilor, modul in care trece timpul, respiratiile, precum si drumul parcurs de catre suflete spre lumea de dincolo.

  1. Aum – Pranava (Sunetul Cosmic)

Brahman este considerat a fi sinonim cu Vedele. Cel ce cunoaste Vedele, il cunoaste astfel si pe Brahman. Acestea il prezinta pe Brahman ca venind sub forma de sunet, un sunet care contine toata intelepciunea ce il valideaza. Exista sunete sacre care detin cele 5 puteri ale lui Isvara – creatia, mentinerea, distrugerea, tainuirea si revelatia. Cu ajutorul imnurilor si mantrelor vedice, se pot elibera cele 5 puteri – aceasta eliberare poate fi benefica, la fel cum poate fi si daunatoare. De aceea, aceste imnuri si mantre nu sunt descoperite si incantate de oricine. Cu toate ca Brahman reprezinta toate imnurile sacre din Vede, in mod deosebit reprezinta sunetul AUM. AUM este considerat in hindusim ca fiind Brahman sub forma de cuvant, resprectiv sunet.

  1. Hrana – Annam

Asa cum Brahman este sursa tuturor, este si sursa hranirii. Mai mult decat atat, in Upanisade este descris ca fiind hrana in sine. Acesta se manifesta sub forma de hrana, care ne indestuleaza pe noi toti. Cu toate ca Brahman a creat hrana pentru noi toti, fiintele umane nu trebuie sa se bucure in mod egoist de hrana, fara sa o ofere sub forma de jertfa inainte. Brahman purifica orice aliment care ii este oferit.

Citeste: INTERVIU DR. MARK DYCZKOWSKI, DESPRE SHIVAISMUL KASHMIRIAN

  1. Sinele Suprem – Atman

Potrivit scolilor hinduse, Brahman se manifesta in fiecare fiinta vie prin Atman, adica prin sufletul sau, sinele suprem. Acesta ramane atasat de corp pana cand se elibereaza – mukta. Sufletele intrupate isi continua existenta pe pamant din cauza dorintelor si atasamentului si astfel devin dependente de ciclul de renasteri. Sufletul fiecaruia este Brahman in microcosmosul propriei fiinte. La fel ca si Brahman, sufletul este etern, indestructibil, pur, infinit si atatcunoscator, Insa atunci cand este atasat de corp devine ignorant, egoist, atasat, dezamagit si astfel cunoaste suferinta. Prin practici spirituale si prin cultivarea naturii divine, individul se poate elibera de ciclul de nasteri – adica poate atinge moksha (eliberarea).

Comenteaza cu Facebook