Nivelurile de conștiință, dezvăluite în shivaismul kashmirian Skip to main content
shivaism-kashmirian

Mulți dintre noi suntem curioși să explorăm și să înțelegem procesul prin care lumea, așa cum o vedem astăzi, a cărei existență nu poate fi negată, a apărut și s-a manifestat, mai întâi subtil și mai apoi grosier.

Filosofia și învățăturile Shivaismului Kashmirian ne dezvăluie natura realității ultime și ne oferă accesul la ceea ce este cunoscut sub numele de geografia mistică a conștientizării. Aceste învățături conțin instrumentele necesare pentru a înțelege și a experimenta realitatea supremă, precum și esența acestei filosofii, așa cum este revelată în expresia, Dumnezeu și Omul sunt unul.

Citește și: Tattvas - principiile realității și harta existenței tale. Partea 1.

Cele două școli de filozofie indiană, Samkhya și Vedanta, descriu doar 25 de tattvas, în timp ce în Shivaismul Kashmirian se știe că există de fapt 36 de tattvas, care exprima tot atâtea niveluri de conștiință.

Tattvas-urile sunt o hartă a propriei conștiințe în toate aspectele sale, trecând de la cele mai grosiere elemente (pământ, apă, foc, aer și eter) așa cum se găsesc în percepția externă, în starea de veghe - jagrat, la starea de conștiință supremă, realitatea esențială a conștientizării subiective pure și nelimitate.

Însă apare întrebarea: „Cum a ajuns ființa individuală limitată, legată de aceasta lume, să experimenteze conștientizarea pură și nelimitată?

Răspunsul se găsește în explicația celor unsprezece tattvas suplimentare celor 25, care explică mișcarea în ambele sensuri, de la universal la individ și de la individ la universal, cum și de ce are loc această mișcare.

În filosofia Samkhya totul ia naștere din Prakriti – absolutul nemanifestat, principiul inert, cauza originară a lumii. Când cele 3 gunas din Prakriti sunt în dezechilibru, Creația lumii începe să se manifeste și astfel se naște intelectul, Mahattava – Buddhi, apoi din acesta apare Ego-ul, ahamkara, care la rândul său se împarte în 3 părți.

Din partea sattva a acestuia iau naștere cele 11 simțuri – Indriyas: 5 Janenindiryas (simțuri ale cunoașterii), 5 Karmenindriyas (organe ale acțiunii) și mintea. Din partea tamas a Ego-ului iau naștere cele 5 tanmatras – senzații: sunet, atingere, forma, gust și miros. Partea rajas a ego-ului doar asistă părțile, sattva și tamas in crearea celor 11 indriyas si cele 5 tanmatras., deoarece rajas provoacă mișcarea, stimulând apariția efectelor. Apoi, din cele 5 tanmatras apar cele 5 elemente.

Cele 24 categorii nu reprezintă conștiința, Atma. De aceea sunt denumite Anatma.

Al 25-lea element este Purusha, principiul conștient, neatins, care nu este nici efect, nici cauză. Purusha este Atma – Sinele.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

În filosofia Vedanta, Brahman este cauza originară a lumii, conștiința supremă. Lumea apare așa cum o percepem noi, din cauza condiționării create de ignorantă – ajnanam.

Ajnanam împreună cu Jnana sakti- puterea cunoașterii naturii Sinelui (sattva guna este pură și predominantă) și cu Viksepa sakti – puterea de proiecție (raja guna este predominantă) creează maya – iluzoriul.

Ajnanam împreună cu Kriya sakti – puterea de acțiune (sattva guna impură este predominantă) și cu Avarana sakti – puterea de a ascunde/acoperi (tamo guna este predominantă) creează avidya – ignoranța.

Maya și avidya sunt aspecte ale ajnanam.

Prin condiționarea conștiinței de maya – iluzoriul, apare Isvara, care își asumă cele 3 forme: de creație, de menținere și de dizolvare a lumii. Acest nivel poate fi atins prin gratie divina (anugraha). Din Isvara cele 5 elemente subtile iau naștere. Ele vor deveni această lume, cu nume și forme și mai apoi, se vor transforma în elemente grosiere.

Condiționarea conștiinței de avidya – ignoranța, va da naștere ființei individuale, care are percepția separării de sursă, Jiva.

Când conștiința apare învăluită de avidya (aceasta fiind natura ignoranței) ea poate lua nenumărate forme, combinațiile sunt infinite, tocmai din cauza avarana sakti care uneori este foarte puternică, alteori este mai puțin puternică, dând senzația multiplicității.

  • Din partea sattva a fiecărui element subtil apar cele 5 Janenindiryas (simțuri ale cunoașterii)
  • Din partea rajas a fiecărui element subtil apar cele 5 Karmenindriyas (organe ale acțiunii)
  • Din partea tamas a fiecărui element subtil apar cele 5 elemente grosiere
  • Din totalul părților sattva a celor 5 elemente apare instrumentul intern – antakaranam
  • Din totalul părților rajas a celor 5 elemente apar cele 5 pranas
  • Din amestecul celor 5 elemente grosiere apare Brahmananda – oul cosmic, apar aspectele feminine și masculine, pământul, plantele, etc.

Astfel se naște corpul grosier, rezultat din mâncarea consumată de părinții noștri, care creează un nou corp, cel al fetusului, care se naște, se dezvoltă, se transformă, iar la moarte, este părăsit de Suflet și se dizolvă în același pământ din care ia ființă.  

În shivaismul kashmirian, deasupra celor 25 de niveluri de conștiință, ce reprezintă stări obiective, acceptate de Samkhya și Vedanta, mai există încă 11 stări subiective, care evoluează în puritate.

În starea śuddhavidyā tattva, ființa realizează propria natură, dar această stare nu este stabilă, este în mișcare, câteodată știe cine este , câteodată uita și devine jiva. Eu sunt Siva și acest univers este dual, nu este real. Eu sunt Siva

Următoarele doua tattvas sunt īśvara tattva și sadāśiva tattva.

În īśvara tattva ființa realizează că acest univers este propria mea expansiune. Există o identitate, o dualitate. Nu este o iluzie, această realizare chiar are loc.

În sadāśiva tattva, ființa realizează că eu sunt acest întreg univers.

Și acum, cea mai pură formă de subiectivism apare în śakti tattva și śiva tattva care sunt interdependente. Impresiile se rezumă doar la Eu, Eu pur, Eu universal. Eu nu sunt acest univers. Doar Eu și atât.

Această relație dintre śakti tattva și śiva tattva reprezintă una dintre marile diferențe ce apar între Shivaismul kashmirian și Advaita – Vedanta (nonduală)

Cea mai înaltă este Parama śiva – ființa transcedentală, care spunem că se află la acest nivel, însă ea emană toate celelalte niveluri. El este peste tot, de aceea nu este nicăieri. Singura ființă care este peste tot și nu este nicăieri. Aceasta este conștiința transcendentală. 

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.
Sursa: Lakshmanjoo academy, Tattvanusandhanam
Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook