Manual de Pranayama. Partea II. Cele 3 corpuri. Skip to main content
Manual de Pranayama. Partea II. Cele 3 corpuri.

In sanscrita, cuvantul “pra” inseamna a umple, iar “na” inseamna a trai. Daca unim aceste doua cuvinte radacina, se vor traduce: a umple cu viata. Ayama inseamna a intinde, a expansiona, a lugi, a prelungi. Asadar, termenul pranayama poate fi tradus astfel: a prelungi si a umple cu viata sau expansiune a fortei vitale.

! NU practicati pranayama fara indrumarea unui instructor autorizat. Pranayama NU se face pana cand nu este mintea linistita si concentrata. Pranayama NU se face decat dupa minim 6 luni de practica a asanelor. Tehnicile de respiratie pot fi FOARTE periculoase fara indrumare si practica sub ghidare CORECTE !

Desi bazele respiratiei yoghine sunt din ce in ce mai cunoscute in cercurile de yoga din Vest, capacitatea tehnicilor pranayama de a duce practicantul in stari de claritate de cristal, care se extind la infinit, sunt necunoscute vesticilor, in proportie covarsitoare. Pranayama este secretul yoghin fundamental, care va purta practicantul in regiunile de profunda liniste si incantare.

CITESTE Manual de Pranayama. Partea I: Prana

Fiintele umane au 3 corpuri distincte si intercorelate. Corpul fizic (Sthula Sarira) este o structura materiala concreta si perceptibila, care include cele 5 simturi, organele vitale, nervii, sistemul limfatic etc. Corpul subtil sau astral (Sukshma Sarira) cuprinde energia mentala, emotiile si meridianele energetice (nadis). Desi este separat de corpul fizic si se separa complet in clipa mortii, corpul astral sau subtil anima si influenteaza profund corpul material sau fizic.

Corpul cauzal (Karana Sarira) este samanta subtila, dar puternic karmica, care contine esenta structurii noastre karmice stravechi si vasanas (tiparele mentale), pe care le-am acumulat in toate fostele incarnari. Este insasi radacina existentei noastre separate si produce amprenta sau modelul karmic pentru urmatoarele reincarnari. Aceasta manifestare a lui “eu” este aproape eterna, deoarece nu moare odata cu trupul material, continua a treaca prin nenumarate incarnari. Si totusi nu este adevarul ultim, deoarece natura noastra autentica nu a fost niciodata separata de Realitatea Suprema, neatinsa de karma. In plina iluminare, toate cele trei corpuri sunt depasite, iar Sinele Divin indivizibil este revelat permanent.

CITESTE Cele 5 koshas sau unde se afla binecuvantarea si intelepciunea. Prima parte.

Inainte de a incepe orice discutie despre efectele alchimice ale tehnicilor pranayama asupra celor trei corpuri, este esential sa evidentiem faptul ca Rishis (inteleptii din antichitate) nu au sugerat niciodata ca fluxul de prana poate fi redirectionat catre diferite parti ale corpului fizic prin metode fizice. Concentrarea mentala este, de asemenea, foarte necesara pentru redirectionarea si raspandirea fluxului pranic.

Prana sufera o adaptare atunci cand intra in corpul fizic. Se amesteca cu elementul aer, patrunde in celule si activeaza bazele vietii. Oxigenul si dioxidul de carbon sunt ceea ce respiram si ceea ce ne mentine in viata, dar nu sunt prana, in sine, ci doar o manifestare a ei. Sunt un vehicul pentru prana.

Prana strabate timpul si spatiul si exista in fiecare atom si in orice particula subatomica, inclusiv cele din care este constituit aerul. Dar prana nu este nicidecum limitata la aer, ea este insasi forta vietii. Intra in corp prin respiratie, mancare si prin ganduri. Prana este o reflectare a puterii absolute, care se afla la baza intregii existente.

Yoghinii de demult, cei care au creat stiinta pranayama originala, au observat ca prana strabatea fiecare celula a corpului fizic si, in acelasi timp, se extindea in toate directiile in afara corpului fizic. Asadar, prana nu este limitata la corpul material, ea este universala, prin natura ei. Si totusi prana are si un aspect individual. Fiecare dintre noi are propriul depozit intern de prana, pe care il putem accesa si dezvolta prin yoga, meditatie si pranayama.

Yoga Vasistha, una dintre cele mai importante scripturi din Advaida, descrie prana ca forma vie a existentei cosmice in expansiune, fara restrictii sau limite. In Vasistha se spune clar ca exista un fel de prana personala, care se extinde aproximativ 30 de centimetri in jurul corpului, in toate directiile. Aceasta prana individuala se numeste vadasanta. Corespunde la ceea ce se numeste, in general, aura.

Aspectul pranic individual, care este conectat cu gandul Eu si incapsulat in corpul fizic, este conectat la energia universala pe care o inhalam si totusi are si o calitate personala distincta. Aceasta este precum cum aerul, care umple o anvelopa de cauciuc si care, desi provine din atmosfera larga, preia si calitatea individuala de a fi incapsulat in anvelopa respectiva. La fel este prana care circula in corpurile noastre. Desi sursa ei este universala, ea preia un aspect individual. Cu cat lucram mai mult cu prana si dezvoltam prana individuala, prin pranayama, cu atat putem realiza si manifesta aspectul pranic universal.

CITESTE Manual de Pranayama: Beneficii. Partea III

CITESTE Manual de Pranayama. Partea IV. Importanta echilibrului pH-ului.

CITESTE Manual de Pranayama. Partea V. Levitatia si fundamentele practicii.

Comenteaza cu Facebook