Giovanni Pico della Mirandola, în căutarea armoniei dintre credință și rațiune | Yogasat - Cursuri Yoga Bucuresti Skip to main content
Giovani della Mirandola

În timpul Renașterii, știința și spiritualitatea erau profund întrepătrunse, iar gânditorii vremii au căutat să înțeleagă lumea materială ca o emanație a ordinii divine, îmbinând credința cu rațiunea, în căutarea cunoașterii. Oameni de știință, precum Leonardo da Vinci și Galileo Galilei, au abordat observația și experimentarea ca modalități de a descoperi legile stabilite de divinitate, în timp ce filozofi ca Giovanni Pico della Mirandola au explorat armonia dintre intelectul uman, univers și divinitate. Această fuziune între cercetarea empirică și reflecția spirituală a produs o transformare profundă în gândirea europeană, evidențiind potențialul și setea de cunoaștere a omului.

Filosof, umanist și teolog italian, Giovanni Pico della Mirandola a întruchipat idealul renascentist: reconcilierea credinței cu rațiunea, a demnității umane cu misterul divin, în armonia universală a creației. Fiind una dintre figurile strălucite ale Renașterii florentine, a avut o contribuție majoră la unificarea tradițiilor filosofice cu cele religioase precum, platonismul, aristotelismul, cu creștinismul și Cabala evreiască (tradiția mistică originală din iudaism), într-un singur sistem de adevăr divin. Este cel care a unit pentru prima dată aspecte ale ezoterismului renascentist într-o viziune creștină coerentă, fiind convins că toată înțelepciunea autentică, din orice cultură, conținea aspecte ale aceleiași revelații divine.

Image

Inspirat de tradiția hermetică „precum sus, așa și jos”, sintagmă ce definește microcosmosul (ființa umană) ca o reflexie a macrocosmosului (universul), Giovanni Pico della Mirandola a văzut-o ca pe o înțelepciune străveche, care confirma creștinismul.

El credea că adevărul divin se reflectă în toate nivelurile creației și poate fi abordat prin filosofie, teologie sau cunoaștere mistică. Hermetismul, ca set de învățături filosofice, mistice și magice atribuite unei figuri legendare, numite Hermes Trismegistul, învață despre Dumnezeu, ca unică sursă divină a întregii existențe, despre creația universului ca emanație a lui Dumnezeu, despre scânteia divină din sufletul uman și posibilitatea renașterii spirituale prin cunoaștere (gnosis).

Pico della Mirandola a fost primul gânditor creștin care a integrat Cabala evreiască într-un cadru teologic creștin. „Kabala” înseamnă „a primi, a fi inițiat în tradiție” și se referă la tradiția mistică a iudaismului, transmisă inițial oral și apoi consemnată în texte precum Sefer Yetzirah („Cartea Creației”) și Zohar („Cartea Splendorii”). Scopul Kabalei este cunoașterea directă a lui Dumnezeu și reintegrarea sufletului în Lumină. În secolele XVIII-XX, Cabala a fost reinterpretată în două direcții:

1. În timpul Renașterii, gânditori precum Pico della Mirandola (1463–1494) și Cornelius Agrippa (1486-1535) au adaptat Cabala la hermetismul creștin, alchimie și magie. În secolul al XIX-lea, ordinele oculte au amestecat elemente cabalistice cu astrologie, tarot și spiritism. În acest context, simbolurile cabalistice (pomul vieții, sefirot, tetragrammaton) au fost uneori folosite în ritualuri magice, ceea ce i-a determinat pe unii să creadă că este vorba de „magie neagră”.

2. După Revoluția Franceză și mai ales în secolul al XX-lea, Cabala a fost legată în mod fals de „Iluminati”, „societăți secrete evreiești” și „satanism”. Aceste asocieri provin din antisemitismul european și din falsurile istorice (cum ar fi Protocoalele Înțelepților Sionului, 1903, scriere apocrifă cu caracter antisemit). În cultura populară contemporană și în mediul online modern, termenul „Kabala” a fost deturnat pentru a descrie „forțe oculte care controlează lumea”, o distorsiune completă a sensului său sacru.

Image

Handwritten page by Mirandola in Compendium Artis Magnae et Cabalisticae, 17th century © Giancarlo Costa

Giovanni Pico della Mirandola a învățat ebraica și aramaica pentru a studia direct textele cabalistice, considerându-le o înțelepciune străveche, inspirată de divinitate, care prefigura creștinismul. El credea că acestea conțin dovezi ascunse ale divinității lui Hristos și ale Trinității. Pentru el, Cabala oferea modalități simbolice și mistice de a înțelege creația, emanația divină și ascensiunea sufletului către Dumnezeu, o cale a luminii, înțelepciunii și iubirii divine, care caută să dezvăluie unitatea ascunsă a tuturor lucrurilor.

În ceea ce privește alchimia era precaut în privința „vrăjitoriei”, însă a apărat ceea ce el numea „magie naturală”, știința spirituală a utilizării corespondențelor divine din natură pentru a eleva sufletul. Nu a văzut-o ca pe o superstiție, ci ca pe o știință sacră bazată pe înțelegerea forțelor ascunse plasate de Dumnezeu în creație.

Mai târziu, gânditori precum Cornelius Agrippa și Eliphas Lévi, au extins aceste idei, combinând Cabala creștină a lui Pico, cu alchimia și filosofia ocultă, dând naștere ezoterismului occidental.

Studiul său în filosofie, religie și misticism a marcat un punct de cotitură în gândirea europeană a secolului al XV-lea, unde cercetarea tradițiilor ezoterice antice era văzută ca o cale legitimă către adevărul divin. 

Citește și:  Leonardo-da-vinci-si-practica-meditației

Reputația modernă a lui Pico della Mirandola se bazează în mare parte pe Orațiunea sa despre demnitatea omului, un discurs compus în 1486, dar pe care nu l-a rostit niciodată, fiind adus la cunoștința publicului abia după moartea sa.

Adevăratul său debut a avut loc în 1486 cu cele 900 de concluzii, o scurtă broșură tipărită, cu 900 de teze, menită să stea la baza unei mari dezbateri filosofice la Roma, la care se aștepta să vina o mulțime de lume. Aceste propoziții scurte, împărțite în două părți, se inspirau din filosofie, teologie, Cabala și magie. Unele erau atât de îndrăznețe, cum ar fi afirmația că magia și Cabala dovedeau divinitatea lui Hristos, încât au atras mânia Papei Inocențiu al VIII-lea.

Papa a cerut unei comisii de teologi să examineze Concluziile, iar după analiza textelor au concluzionat că unele afirmații contraziceau dogma creștină, relativizau unicitatea lui Hristos, susțineau practici de magie și amestecau tradițiile necreștine (evreiești, arabe, păgâne) cu revelația creștină. Astfel că Papa a declarat 13 din aceste teze eretice, iar alte câteva zeci suspecte de erezie și în consecință, toate exemplarele tipărite ale Concluziilor au fost retrase și arse. Pico a fost acuzat de erezie. A fugit în Franța și a fost prins, însă Lorenzo de’ Medici, protectorul său, a intervenit pentru eliberarea sa. În loc să devină un mare moment al Renașterii, Dezbaterea de la Roma s-a încheiat înainte să înceapă, iar anii următori au fost marcați de rușine, pericol și retragere pentru Pico.

Image

Cele 900 de concluzii ale lui Pico au încercat să demonstreze că toată înțelepciunea, greacă, evreiască, musulmană și creștină, provine dintr-o singură sursă divină. Susținând că magia și Cabala dezvăluiau adevăruri creștine și că oamenii puteau ajunge la Dumnezeu prin cunoaștere, el a depășit granițele teologice pe care Biserica nu le putea accepta. Viziunea sa era măreață și mistică, dar prea îndrăzneață pentru vremea sa.

Într-o epocă în care credința și rațiunea erau adesea considerate forțe opuse, Pico della Mirandola a căutat să le armonizeze, dezvăluind sursa lor divină comună. Reunind filosofia platonică și aristotelică, teologia creștină și înțelepciunea ezoterică extrasă din hermetism, Cabala și alchimie, el a deschis o nouă cale în care însăși cercetarea intelectuală a devenit o formă de ascensiune spirituală.

Prin această viziune, studiul tradițiilor mistice și filosofice antice nu mai era văzut ca eretic sau pur speculativ, ci ca o cale legitimă către adevărul divin, o modalitate de a contempla unitatea care stă la baza întregii creații. Această integrare umanistă a rațiunii și revelației nu numai că a definit spiritul Renașterii, dar a pus și bazele dezvoltărilor ulterioare în ezoterismul occidental, metafizică și filosofia potențialului uman.

Surse: plato.stanford.edu, wikipedia

Image
Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook