R Maharashi: Toate gandurile provin din inima; inima e locul din care izvorasc si prana si cuvintele" Skip to main content
R Maharashi: Toate gandurile provin din inima; inima e locul din care izvorasc si prana si cuvintele"

Bhagavan Ramana Maharashi, unul dintre inteleptii indieni renumiti, recomanda in mod deosebit calea autocunoasterii in scopul eliberarii. Insa acesta incuraja orice forma de devotiune si orice practica ce poate ajuta individul in scopul eliberarii, incepand de la mantra yoga si pana la raja yoga.

Recomandari facute de Ramana Maharashi pentru yoghini sunt urmatoarele:

  • Adoptarea unei diete vegetariene, care este esentiala pentru claritatea mintii
  • Crearea unei conexiuni puternice cu ghizii spirituali, dar si cu alti aspiranti la eliberare
  • Pelerinajul in locurile sfrintei precum Arunachala
  • Incantarea mantrelor pentru pregatirea mediului perfect pentru meditatie

Invataturile lui Maharashi sunt simple si directe, insa acesta a aratat flexibilitate in ceea ce priveste practicile acceptate.

Citeste: SRI RAMANA MAHARSHI, DESPRE CONSTIENTIZAREA SINELUI

Ganduri, respiratie si discurs

Potrivit lui Maharashi, toate gandurile provin din inima. Insa inima este, de asemenea, locul din care izvorasc prana (n.r. energia vitala) si cuvintele. Mai exact, inima este originea tuturor lucrurilor. Mintea, prana si discursul isi au radacina in inima, care este si fantana cunoasterii, a energiei si a creativitatii.

Mantra vichara - incursiune in universul cuvantului

Aceasta practica implica urmarirea sunetului si a discursului in inima. Se poate folosi orice mantra, insa in mod deosebit functioneaza OM, HRIM, SHRIM si RAM, care sunt sunete primordiale. Se urmareste sunetului pana cand se ajunge la sursa sa din profunzimea fiintei umane.

Prana vichara – pranayama ca metoda de autocunoastere

Aceasta practica implica urmarirea sursei respiratiei si a fortei vitale, in inima. Practicantul poate folosi mantre precum So-ham in paralel cu pranayama.

Urmarirea simturilor pana in inima

Simturile isi au originea in lumina constiintei din inima. Lumina constiintei se reflexta din inima pana in minte si simturi, fiind precum lumina unei lampi, care trece prin mai multe ferestre.

Sinele este, potrivit Upanisadelor, ochiul ochiului si urechea urechii. Individul poate fi martor al auzului prin mentinerea unei stari pure de ascultare. Autocunoasterea ar trebui practicata cu toate simturile – numai controland simturile putem detine controlul atentiei, dar si al mintii.

Retragerea in inima – pratyahara

Retragerea simturilor si gandurilor in inima este necesara pentru autocunoastere. Atata timp cand energia si atentia ne sunt captate de orice din exterior, nu putem acorda suficienta atentie sinelui.

Mauna, adica oprirea vorbirii, poate ajuta atunci cand vine vorba despre pratyahara, internalizand puterea atentiei.

Citeste: DIFERENTA DINTRE SHASTRE, VEDE SI UPANISADE

Bhakti Yoga

Calea devotiunii, adica bhakti yoga, consta in dedicarea completa divinitatii, din inima. Maharashi e de parere ca aceasta este cea mai importanta cale in yoga dupa autocunoastere. Calea devotiunii poate fi urmata in 4 feluri:

  • Catre Sinele Suprem – Atma-bhakti
  • Catre Dumnezeu -  Isvara-bhakti
  • Catre Dumnezeu sub forma de zei – Ishta Devata-bhakti
  • Catre Dumnezeu in forma unui guru – Guru-bhakti

Karma Yoga

Cu totii ne comportam intr-un fel in aceasta viata. Yoga este calea prin care putem folosi faptele noastre pentru dezvoltarea spirituala. In viata putem alege doua atitudini: mentinerea unei atitudini de martor al propriilor actiuni sau acceptarea faptului ca Dumnezeu este, de fapt, cel care le infaptuieste pe toate.

Comenteaza cu Facebook