Trigunas – tendințele care ne guvernează inconștient viața | Yogasat - Cursuri Yoga Bucuresti Skip to main content
trigunas

„Cele trei gunas – sattva, rajas și tamas țin oamenii sub controlul lor. Sunt ca trei frați: deîndată ce sattva există, cheamă în ajutor pe rajas; iar rajas cheamă în ajutor pe tamas. Cele trei gunas sunt asemenea unor hoți. Tamas ucide, iar rajas leagă. Sattva fără îndoială că îl eliberează pe aspirant de înlănțuire, dar nu îl poate duce la Creator.”

Sri Ramakrishna

De la nașterea psihologiei ca știință, în sec. 19 și cu precădere în ultimul secol, a existat o preocupare majoră în a înțelege cauzele care determină alegerile umane, gândurile, emoțiile și pattern-urile comportamentale. În baza a ce acționăm așa cum o facem? Ce anume determină personalitatea noastră, schimbările comportamentele și modul în care privim lumea și reacționăm la ceea ce se petrece în jurul nostru?

Cu toate că în prezent există numeroase teorii psihologice care explică parte din comportamentul uman, dintr-o perspectivă cognitivă sau mental-emoțională, ocupându-se preponderent de zone limitate ale minții umane, filosofia străveche Samkhya oferă o perspectivă fascinantă cu privire la psihologia umană, bazându-se pe o viziune exhaustivă asupra minții umane și conștiinței.

Mare parte din noi suntem de acord cu faptul că nu acționăm liber în lume; suntem precondiționați de o serie de factori – genetici, sociali, psihologici. Una dintre cele mai elaborate doctrine ale filosofiei hinduse străvechi este teoria gunas-urilor. Conform acesteia, tot ceea ce este manifestat se supune combinației celor trei forțe sau energii fundamentale ale Naturii (Prakriti): sattva, rajas și tamas.

Denumite și calități, atribute sau tendințe, gunas-urile sunt moduri de exprimare ale naturii în universul creat – materia și mintea se supun acestor tendințe, sunt colorate de ele, iar sufletul individual (Purusha) este înlănțuit în ciclul transmigrației, identificându-se cu ele.

Sattva reprezintă puritatea, armonia și cunoașterea; aduce claritate și pace, dar poate și să înlănțuite sufletul prin atașamentul față de fericire și înțelepciune. Rajas, condus de dorință și ambiție, promovează acțiunea și energia, dar duce la neliniște și nemulțumire. Tamas, guna inerției și a ignoranței, amăgește mintea prin lene, neglijență și confuzie, îngreunând progresul spiritual.

Importanța cunoașterii acțiunii gunas-urilor este menționată în scripturi și de către mari înțelepți și sfinți. Realizarea naturii celor trei tendințe și transcenderea lor conduce la moksha. Filosofia Samkhya postulează 25 de tattvas sau principii ale realității și distinge între două realități fundamentale – Purusha (conștiința martor, sufletul) și Prakriti (materia, incluzând activitățile minții și ale percepției). Purusha, principiul conștient, perfect liber, din dorința de a se cunoaște, de a se experimenta, emană Prakriti. Din Prakriti iau naștere cele trei energii sau calități care creează prin combinația lor, toată multiplicitatea lumii manifeste. Purusha se „auto-limitează” prin acțiunea Prakriti și se identifică cu tattvas-urile inferioare, uitându-și propria natură pe deplin liberă și fericită.

Image

Jocul gunas-urilor amprentează toată lumea creată și limitează conștiința sufletului individual. Absolut tot ceea ce poate fi perceput este alcătuit dintre cele trei gunas-uri, în diferite combinații. Nicio persoană și niciun lucru nu este pur Sattvic, pur Rajasic sau pur Tamasic; cele trei calități se transformă continuu și sunt inseparabile una de cealaltă.

Condiția umană obișnuită este caracterizată de dependența față de minte sau corp; există o identificare eronată, ca urmare a ignoranței. Suntem obișnuiți să privim în exterior, la Prakriti (natură) și să ne identificăm cu o parte limitată din ea – fie că este vorba de un aspect psihologic, emoțional, biologic, social. Fiecare dintre noi îndeplinește mai multe roluri, atât în viața privată cât și în cea publică-profesională. Avem o sumedenie de layere care se adaugă peste fundamentul pur a ceea ce suntem în fapt.

Cele trei gunas-uri ne plimbă pe valurile lumii exterioare, de la o stare la alta, de la un rol la altul și ne țin conștiința limitată la planurile inferioare ale creației, incapabili să percepem profunzimea ființei noastre.

Tamas apropie de natura animalică, Rajas limitează la natura umană plină de dorințe, iar Sattva apropie de natura divină. Aspiranții care caută eliberarea în timpul vieții și orice practicant serios de Yoga ce tânjește spre starea de ecuanimitate și transcenderea dualității sunt invitați să cugete asupra naturii gunas-urilor și să observe acțiunea lor în toate manifestările vieţii: gânduri, emoții, intenții, stări, alimente, relații, dorințe, modalități de entertainment, activități, job-uri, hobby-uri, practica Yoga etc.

De exemplu, o muzică ce creează agitație sau din contră – este tristă și melancolică, un film caracterizat de violență, senzațional sau pasiune carnală, relațiile caracterizate de ceartă, bârfă, pendulări la extreme (pasiune sau ură excesivă) – toate acestea țin conștiința în planurile inferioare, limitate, sunt o combinație tamasic-rajasic.

Tamas este o stare de ignoranță, apatie și iluzie. Tradusă prin „întuneric”, această energie grea și densă are puterea de a ascunde adevăratul Sine. Alimentăm tamas prin alegerile realizate din ignoranța a ceea ce suntem – atunci când ne demoralizăm, când ne biciuim pentru acțiunile realizate, când ne aruncăm în comportamente degradante și distructive, cum sunt adicțiile, promiscuitatea, împotrivirea față de ceilalți, lipsa compasiunii și a deschiderii față de viață. Tamas duce la abrutizarea ființei noastre.

Rajas este o stare de pasiune, dorință și activitate. Rajas guvernează nașterea, creșterea și mișcarea - spre deosebire de Tamas, starea de distrugere, moarte și decădere; este o stare mai elevată de conștiință, dar tot ne limitează ființa, prin atașament și dorințe multiple. Rajas ne leagă de roadele acțiunilor noastre și de orice fel de plăcere senzorială. O persoană condusă de Rajas lucrează pentru a obține bogăție și faimă. O muzică rajasică poate fi considerată cea pop, electro; filmele și lecturile rajasice sunt cele care ne stârnesc pasiuni necontrolate, dorințe și fantezii, punând accentul pe latura materială și pe consumarea tuturor plăcerilor vieții.

Rajas este însă și energia care ne propulsează către sattva; fiind o calitate a mișcării, a acțiunii, orientată corect, ea conduce către acele comportamente și alegeri pure, luminoase, care susțin progresul spiritual, ne transformă în oameni mai buni, generoși și înțelegători.  

Sattva este o stare de armonie, echilibru, puritate și înțelepciune. Este sentimentul de pace pe care îl experimentezi atunci când ești profund în meditație, privești un apus de soare pitoresc sau îți miști corpul în perfectă sincronizare cu respirația.

Nu doar muzica, lectura, filmele, hobby-urile, alimentația, relațiile pot fi sattvice, rajasice sau tamasice, ci și intenția și gândurile. De pildă, atunci când fac un act de caritate, am o intenție sattvică în măsura în care îl realizez în mod complet dezinteresat, anonim, fără dorință de a fi cunoscut; respectiv, am o intenție rajasică dacă îmi arog merite pentru actul de caritate și dacă doresc recunoaștere (chiar dacă nu le exteriorizez).

În Bhagavad Gita, Krishna îi dezvăluie lui Arjuna cum tot ce ia naștere se supune acțiunii celor trei tendințe și cum acestea leagă sufletul individual: Sattva leagă de fericire, Rajas leagă de acțiune, iar Tamas, învăluind Cunoașterea, leagă de delăsare.

Scriptura învață cum pot fi stăpânite cele trei tendințe, dar și scopul principal al Yoga – acela de a le transcende complet. La începutul practicii spirituale e recomandat să cultivăm sattvoguna, însă evoluția reală către expansiunea conștiinței se realizează prin Guṇātīta - transcenderea celor trei gunas.

Principalii piloni care susțin cultivarea Sattva sunt: compania sfinților sau a ființelor elevate spiritual, practica meditației și seva. Meditația oferă claritate, liniște interioară și naște natural acele calității proprii Sattva – puritate, compasiune, înțelepciune, cunoaștere, înțelegere, generozitate, răbdare, bunătate.

Image

Prin practica spirituală, gunas-urile și interacțiunea dintre ele este înțeleasă, iar yoginul recunoaște dominația lor în diverse aspecte ale vieții și începe călătoria pentru a transcende influența lor. Pe măsură ce gunas-urile își fac treaba, acționând în natură, yoghinul menține starea de awareness, este stabilit în propriul Sine și nu se mai identifică cu mintea, corpul sau acțiunea celor trei tendințe. El vede jocul acestora și nu mai este afectat, limitat de el. Știe că cele ce acționează sunt Tendințele, astfel, el este dezlegat de acțiune.

„El nu urăște lumina, activitatea și tulburarea minții; el nu le dorește, nici când se arată, nici când pier. Același în suferință și fericire, mulțumit, privind la fel un bulgăre de pământ, piatră sau aur, nepăsător la ce-i plăcut și neplăcut, neclintit, nepăsător la defăimare și laudă. Nepăsător la necinstire și dispreț, nepăsător de-i cineva prieten sau dușman, renunțând să treacă la orice faptă, despre acesta se spune că a trecut de Tendințe.” (Bhagavad Gita)

Citește și: nivelurile-pure-de-constiinta-dezvaluite-shivaismul-kashmirian

Surse: Bhagavad Gita, lakshmanjooacademy.org, yogainternational.com, vedanet.com.

Image
Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook