Rolul Prakriti (naturii materiale) în Creație – prima parte Skip to main content
Prakriti-materie-iluzie

Prakriti, termen apărut în filosofia indiană, se traduce din sanscrită: „natură”, „sursă”, și reprezintă natura materială aflată în starea sa germinală, eternă și dincolo de percepție  fiind alcatuit din cele trei gunas, sattva, rajas si tamas, calități ale materiei, factorii cosmici constitutivi care caracterizează întreaga Creație, inclusiv natura umană.

În Bhagavad Gita termenul este descris ca forță motrice primară, fiind elementul esențial al Universului ce se află la baza întregii activități a Creației, iar asocierea noastră cu Prakriti (materialul) este Maya, iluzia care ne împiedică să cunoaștem realitatea supremă.

Prakriti reprezintă aspectul material, inert, non inteligent al Universului aflat într-o continuă schimbare, este tot ce nu are conștiința. Conștiința rezidă numai în purusha, sau mai corect, ca purusha, este non materială, constantă, martor pasiv.

Purusha este tot un concept din filozofia indiană care se referă la Sinele Cosmic, la Conștiința Cosmică sau la Principiul Universal.

Atât școală filozofică indiană Samkhya, cât și filosofia yoghină definesc purusha ca o forță masculină, una opusă forței feminine, prakriti (energia creativă primară). Purusha se referă la spirit și prakriti se referă la materie. Cu toate acestea, ambele școli cred că realizarea purusha este o parte a căii către moksha (eliberarea spirituală).

Yoga clasică este o filozofie dualistă în care Universul este conceput ca o combinație de realitate materială perceptibilă (prakriti) și de legi și principii ale naturii neperceptibile, nemateriale (purusha).

Prakriti este tot ceea ce s-a schimbat, se poate schimba și este supus cauzei și efectelor. Purusha este principiul universal care nu are cauză și nu se transformă.

În yoga, purusha face trimitere și la adevăratul Sine a cărui realizare este un scop al practicii yoga, așa cum este definit în Yoga Sutra lui Patanjali. Este, de asemenea, scopul final al tuturor practicilor vedice și al filozofiei și cercetării vedantice. 

În Upanishade, conceptul de purusha a evoluat pentru a desemna o esență abstractă a Sinelui și a Spiritului, precum și eternul, indestructibil, omniprezent Principiu Universal.

Deși există o varietate de opinii susținute în diferite școli ale hinduismului cu privire la definiția, domeniul de aplicare și natura purusha, majoritatea sunt de acord că aceasta este cea care conectează totul și pe toți. 

Image
purusha-prakriti

Prakṛti este relația dintre cauza și efect, kārya kāraṇa bhava. Câmpul cauzei și efectului este creat de prakṛti la toate nivelele.

Sămânța de panseluță va germina și va da naștere unei panseluțe, nu va avea ca efect o roșie sau un cartof. Acesta este prakriti. Iar când acest prakriti devine universal, va fi cauza întregii Creații. Toate semințele vor ieși din acel prakṛti. Și acel prakṛti va rămâne ca Shakti, ca energie cosmică primordială, ce se deplasează prin întregul Univers.

Când limitările materialului sunt depășite, iar conștiința individuală se  înalță spre conștiința divină,  atunci prakriti este eliberat, natura noastră devine din ce în ce mai evidentă, scapă de limitări și intră în starea energiei universale Shakti, care se unește în final cu Shiva, conștiința universală și astfel ființa se eliberează de Samsara, ciclul nașterii și al morții. Aceasta este calea eliberării.

Când apare separația între energia cosmica Shakti și conștiința universală Shiva, atunci apar schimbările în viață, pentru că Shiva, conștiința universală este statică, nu se transformă este mai presus de timp și spațiu.

Sufletul individual, purusha este cel care se bucura în acest câmp material al corpului, care se bucură de viață și este atașat de propria natură.

Spre exemplu, transformarea unui tânăr în bătrân odată cu trecerea timpului are loc în prakriti. Materialul, corpul, se transformă, iar sinele individual se atașează de acest material, se bucura de propriul corp, de viață, identificându-se cu acestea.

Toate dispar, în momentul în care prakṛti și puruṣa sunt unite în starea conștiinței lui Dumnezeu ca Shiva și Shakti pentru că sunt uniți si dualitatea dispare.  O ființă umană aflată la acest nivel de conștiință va vedea lumea ca fiind inundată de conștiință divină, deși ceilalți oameni, ignoranti, îl vor vedea ca un om obișnuit care își continuă tranzacțiile cu lumea exterioară.

Puruṣa, sufletul individual limitat, atunci când este situat în prakṛti, se bucură de influențele celor trei guṇas, cauza acestei bucurii fiind chiar atașamentul față de acestea. În funcție de intensitatea acestor atașamente, sufletul individual poate atinge iadul sau raiul, eliberarea sau lumile superioare.

Conform școlii de yoga Samkhya, o caracteristică a conștiinței purusha este aceea de perceptor pasiv, de martor, de protector, este divinul, conștiința supremă care există în fiecare ființă, Parameśvara, însă care este încâlcită în cele trei gune, de aceea noi aparem a fi diferiți. Gunele înseamnă în primul rând o calitate sau o virtute caracteristică oricărei entități, care o face atât de unică, încât nici o altă entitate nu este o copie exactă a acesteia. Așa cum doi frați provin din combinația aceluiași material genetic, prezența celor trei gune în proporții diferite, fac ca personalitatea și modul lor de gândire să fie diferit.

Fiecare formă umană și corp din Univers sunt create din 36 elemente, Tattvas, principii ale realității, calității sau stări de conștiință, vizibile sau invizibile. Conform Upanishadelor, Tattvas sunt principiile elementare care guvernează această Creație complexă. 

Cunoașterea diferitelor Tattvas ne ajută să înțelegem forma elementară în care întreaga creație există și de ce avem atât de multă diversitate și contradicții în această Creație, deși Creatorul este același.

Avem elemente primare, care s-au format în momentul Creației, ca cerul, aerul sau vântul, focul, apa și pământul în ordinea crescătoare a densității energetice, elemente secundare care s-au dezvoltat mai târziu pe măsură ce Creația a evoluat și în cele din urmă,  elementele terțiare care au derivat din procesul de Creație atunci când complexitatea acesteia a crescut atât de mult încât produsul rezultat din combinația Tattvas-urilor și Gunelor a fost într-atât de diferită față de ingredientele originale, încât nu a fost posibilă identificarea lor în produsul final și nici nu a existat vreo posibilitate de revenire la starea inițială. Acestea sunt reprezentate de întregul proces psihologic ce include mintea și emoțiile, Anatahakaran, transformările minții din care rezultă gândurile, Vikaars și Vrittis, precum și cele trei Gunas, sattva, rajas si tamas. 

Image
gunas

Această combinație de Tattvas și gune dă formă acestei Creații, atât la nivel material, fizic, cât și la nivelul subtil al minții, constituind natura și caracteristicile comportamentale ale tuturor ființelor vii. Ele fac parte dintr-un mecanism dinamic complex, care se schimbă și evoluează mereu.

Când iluzia creata de Maya și Prakriti, reprezentate de obiceiurile, înclinațiile și temperamentul ființei sunt eliminate, aceasta se eliberează de toate efectele acestora, și realizează adevărata sa natură, conștiința pură. Nu se mai identifică cu corpul grosier și lumea brută formată din cele cinci elemente.

Fără o purificare a corpului și a minții nu ne putem apropia de conștiința pură, este ca și cum ne-am prezenta în fața unui rege având hainele murdare si neîngrijite. Astfel, pasul premergator purificării este eliminarea iluziei Maya, curățarea temeinică a sinelui interior, astfel încât toate formele de iluzii și concepții greșite să fie eliminate.

Cand cele trei gune sunt în echilibru prakriti se afla în forma nemanifestată. Conform Bhagavad Gita, Guṇātita înseamnă literalmente cel care transcende cele trei guṇas, fiind cel potrivit pentru a-l atinge pe Brahman, conștiința supremă. Calitățile unei astfel de persoane sunt următoarele:

  • a depășit cele trei guṇas, sattva, rajas și tamas și nu este afectat de efectele acestora, cum ar fi cunoașterea, acțiunea sau iluzia
  • își pastreaza starea de calm atat în situații favorabile cât și în cele nefavorabile
  • consideră o grămadă de pământ, o piatră sau o bucată de aur ca având o valoare egală; nu le respinge și nici nu este tentat de ele.
  • nu este impresionat de laude sau de acuzații
  • își tratează prietenii și dușmanii în mod egal
  • îl slujește pe Dumnezeu cu o iubire de neclintit

Prakriti este materia și include tot ceea ce este văzut și nevăzut. Swami Lakshmanjoo spunea, „Prin prakṛti te vei ridica și tot prin prakṛti vei cădea. ” 

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook