
„Timpul tău este limitat, așa că nu îl risipi trăind viața altcuiva. Nu lăsa zgomotul opiniilor altora să-ți înece vocea interioară. Și cel mai important: ai curajul de a-ți urmări intuiția și inima. Acestea știu deja ceea ce îți dorești cu adevărat să devii. Restul este secundar.”
Sunt puține lucruri care mai pot fi spuse despre fondatorul uneia dintre cele mai de succes companii și al celui mai iubit brand din epoca modernă. Steve Jobs este arhicunoscut; s-au scris cărți, s-au creat filme despre viața acestuia, fenomenul Apple și crearea celui mai iconic brand din ultimul secol.
Informațiile despre filosofia și practica profundă pe care le-a urmat pe parcursul întregii sale vieți, care l-au orientat profesional și l-au determinat să creeze produse revoluționare pentru comunicarea modernă, sunt însă sumare sau superficial expuse.
Asemenea multor personalități cunoscute din America anilor ’60 și ’70, se știe că și Steve Jobs a avut contact Yoga, însă este de obicei trecută cu vederea importanța pe care a avut-o căutarea sa spirituală asupra viziunii de viață și implicit, de business așa cum o știm azi.
Este ceva comun ca antreprenorii și oamenii de afaceri din zilele noastre să fie tot mai aplecați către spiritualitate, găsind în ea un potențial enorm de creativitate și combustibil pentru a-și alimenta viziunile de business ambițioase. Cărți precum Zennovation și bloguri ca Valley Zen explorează sinergia dintre inovația din Sillicon Valley și mediile de afaceri competitive și filosofia Zen, învățăturile spirituale ale Estului.
Cum se îmbină spiritualitatea cu un mediu dominat de competitivitate și orientat de regulă, către mercantilism? Asta s-a întrebat și tânărul Jobs în lungile sale discuții pe subiecte de spiritualitate cu Les Kaye, cel alături de care a explorat budismul zen în Sillicon Valley, în anii ’70. În urma unei călătorii de 7 luni în India, în adolescența sa, Jobs se va converti la budism și va adopta principiile orientale în viața sa, ghidat fiind de o forță mai măreață decât intelectul, care îi va permite să dezvolte inovații de produs apreciate în toată lumea.
În 1972, în campusurile americane avea loc o transformare profundă. După implicarea în războiul din Vietnam, activismul politic este înlocuit de o nevoie acerbă de dezvoltare personală, de tânjire după spiritualitate. În acei ani, Steve Jobs a luat contact cu o serie de cărți fundamentale pentru dezvoltarea intuiției și alegerea de a urma serios practica spirituală a meditației: Be Here Now (Baba Ram Dass), Mintea Zen, Mintea Începătorului de Shunryu Suzuki, Autobiografia unui Yoghin de Paramahansa Yogananda și Eliberarea de Materialismul Spiritual de Chögyam Trungpa. Alături de apropiatul său, Daniel Kottke, va crea o cameră de meditație, decorată cu imprimeuri indiene, lumânări, tămâie și perne de meditație și va aprofunda cu tenacitate introspecția.

„Pentru mine a fost o căutare serioasă. Fusesem atras de ideea iluminării și de încercarea de a-mi da seama cine sunt și cum mă încadrez în ordinea lumii.”
Jobs căuta nu mai puțin decât iluminarea, moksha. Dimineața și seara medita și studia Zen, iar în timpul rămas, urma cursuri de fizică sau inginerie la Stanford. Ce se afirmă prea puțin este că interesul lui Jobs pentru spiritualitatea orientală, hinduism, budismul zen și căutarea iluminării nu era doar o fază trecătoare a unui tânăr de nouăsprezece ani. Cum se arată în biografia sa, el a îmbrățișat-o cu intensitatea sa tipică și a devenit profund înrădăcinată în personalitatea sa.
După contactul său cu spiritualitatea orientală, acesta va abandona școala și se va concentra pe practica meditației pentru a-și dezvălui intuiția – puterea creatoare a sufletului, singura în măsură să creeze inovație și să dea un sens vieții sale.
Inspirat de Robert Friedland, cu care adesea conversa pe subiecte de spiritualitate, Jobs va face economii pentru a întreprinde propria călătorie în India, la ashram-ul lui Neem Karoli Baba, gurul lui Ram Dass. În 1974 va ajunge la poalele Himalayei, însă Baba tocmai ce intrase în Mahasamadhi. Aici va găsi Jobs cartea care l-a impactat profund și l-a deschis viziunii interioare a intuiției creatoare – Autobiografia unui yogin. Acesta va povesti cum timp de câteva zile a recitit cartea în continuu. Revenind în America, va continua să o recitească, an de an, fiind singura carte descărcată pe ipad-ul său și totodată, cadoul de final pe care îl va oferi celor care au venit la înmormântarea lui.

„Am început să-mi dau seama că o înțelegere și o conștiință intuitivă erau mai semnificative decât gândirea abstractă și analiza logică intelectuală.”
A fost cu adevărat cartea care i-a dictat parcursul vieții sale. Inspirația oferită de Yogananda în vederea auto-realizării potențialului înscris în ființa sa, l-a determinat să se dedice introspecției, serviciului dezinteresat și unei căutări însetate a excelenței în tot ce întreprinde.
Cunoscuții săi relatează cum, revenind din India, Jobs obișnuia să meargă desculț atât prin cartier, cât și la birou, își va simplifica viața enorm, în termeni de alegeri lumești și consumerism, putând fi văzut cu același tip de haine, modest și neieșit din comun. Privea totul cu mintea proaspătă a începătorului și adesea contempla propria moarte, ceea ce îi oferea o libertate profundă de creație și o orientare către ceea ce este esențial. Iar pentru Jobs esențială a fost inovația – „to make a dent in the universe”. Nu profitul, cifra de afaceri, proprietățile sau faima.
„Scopul Apple nu este să facă bani. Scopul nostru este să proiectăm, să dezvoltăm și să aducem pe piață produse bune... Avem încredere că, în urma acestui fapt, oamenilor le vor plăcea și, ca o altă consecință, vom face niște bani. Dar suntem foarte clari în ceea ce privește obiectivele noastre.”
Sunt de remarcat în filosofia de business a lui Steve Jobs principiile karma yoga. Întâlnirea cu spiritualitatea orientală de la o vârstă timpurie și cu practica serioasă a meditației, l-au ajutat pe Jobs să simtă ce este esențial în viață. În ciuda adversităților, a lipsurilor și eșecurilor, el va găsi, în permanență, în interior forța de a le transforma în oportunități.
El va realiza că nu fructul acțiunii este important, ci atitudinea interioară, intenția, dăruirea, serviciul dezinteresat, un scop cât mai pur, mai curat, liber de dorința de înavuțire, faimă sau lăcomie. Apple a avut ca fundament această viziune – aceea de a oferi produse excelente din punct de vedere al experienței utilizatorului, estetice și plăcut de folosit, ce îmbunătățesc și înfrumusețează viața celor care le folosesc. Iar oamenii au perceput acest lucru.
„Valoram peste 1.000.000 de dolari când aveam 23 de ani, peste 10.000.000 de dolari când aveam 24 de ani și peste 100.000.000 de dolari când aveam 25 de ani, și nu a fost atât de important pentru că nu am făcut-o niciodată pentru bani.”
La începutul călătoriei sale spirituale, odată cu venirea din India și convertirea sa la principiile budiste, Jobs a avut intenția de a deveni călugăr și de a se retrage la un templu. Consilierul lui spiritual în practica Zen, văzându-i preocupările legate de antreprenoriat, l-a îndemnat să rămână în America și să se dedice vieții profesionale în timp ce practică meditația. Jobs va spune că a învățat adevărul zicalei Zen conform căreia, dacă ești dispus să călătorești în jurul lumii pentru a întâlni un profesor, unul îți va apărea alături.

El a găsit un profesor chiar în propriul său cartier. Shunryu Suzuki, care a scris Mintea Zen, Mintea Începătorului și a condus Centrul Zen din San Francisco, obișnuia să vină la Los Altos în fiecare miercuri seară pentru a ține prelegeri și a medita cu un mic grup de adepți.
Rebeliunea și încăpățânarea erau înrădăcinate în caracterul lui Jobs. Unul dintre apropiații săi, Hertzfeld va spune că „El crede că există câțiva oameni care sunt speciali - oameni precum Einstein și Gandhi și guru pe care i-a întâlnit în India - și el este unul dintre ei”; „I-a spus asta lui Chrisann. Odată chiar mi-a sugerat că era iluminat.”
Nonconformist și idealist, visător și pragmatic, Steve Jobs era însuși o sinteză a contrariilor – cea mai intensă activitate pentru el reprezenta o meditație. Produsele sale, definite de o abordare estetică minimalistă, sobră și caracterizate de simplitate și frumusețe coincid cu principiile zen. Jobs nu a privit spiritualitatea din exterior și a instrumentalizat-o pentru a obține profit sau idei noi de produse. El s-a transformat pe sine prin intermediul practicii meditației și ca urmare a acestei transformări, a dat lumii o viziune proaspătă, creativă asupra tehnologiei și design-ului.
Într-o epocă dominată de intelect și raționalitate, credința lui Jobs în intuiție, inspirată de învățătura lui Yogananda, ca forță călăuzitoare, ne provoacă să privim spre interior și să ne deschidem posibilităților nelimitate ale ființei noastre.
Adevăratul act al creației nu îl reprezintă combinarea intelectuală a unor idei existente, nici un proces rațional, tern, previzibil, ci o scufundare în adâncurile ființei, acolo unde suntem liberi de orice condiționare, preferință sau limitare. Inovația autentică, din orice domeniu de activitate, ține de o expresie a conștiinței, a ființei noastre profunde, a intuiției, pe care o dezvoltăm prin practica meditației efectuate corect, sub ghidarea unui maestru spiritual. Yogananda ne invită la acest tip de realizare profundă, ne inspiră să pătrundem în interiorul nostru și să explorăm natura noastră esențială, infinitul inefabil, etern creator.

„A-mi aminti că voi muri în curând este cel mai important instrument pe care l-am întâlnit vreodată pentru a mă ajuta să fac marile alegeri în viață. Pentru că aproape totul - toate așteptările externe, toată mândria, toată teama de jenă sau eșec - aceste lucruri pur și simplu dispar în fața morții, lăsând doar ceea ce este cu adevărat important. A-ți aminti că vei muri este cea mai bună modalitate pe care o cunosc de a evita capcana de a crede că ai ceva de pierdut. Ești deja gol. Nu există niciun motiv să nu-ți urmezi inima.”
Citește și: paramahansa-yogananda-mesagerul-orientului-lume
Surse: Steve Jobs by Walter Isaacson; Autobiography of a Yogi, Paramhansa Yogananda; yogananda.org, economictimes.indiatimes.com, timesofindia.indiatimes.com, fastcompany.com, Steve Jobs in his own words, ananda.org.