Tattvas - principiile realitatii si harta existentei tale. Partea 2. Skip to main content
Tattvas - principiile realitatii si harta existentei tale. Partea 2.

Tattvas - principiile realitatii si harta existentei tale. Cele trei corpuri: material, astral si cauzal.

Cele 36 de tattvas sunt reprezentari ale principiilor realitatii si furnizeaza un fel de harta cosmologica a existentei, o harta a experimentarii realitatii de catre fiinta constienta. Tattvas sunt ca o harta a calatoriei spirituale, a realitatii subtile si, asadar, reprezinta un mijloc pentru noi spre a afla unde suntem, de unde venim si incotro ne ducem, cum ne intoarcem de unde am venit.

Termenul tattva provine din radacina tat, care inseamna “acela/aceea” sau “ceea ce este”. La orice se refera cuvantul tattva se considera primordial, ca unitate. Tattva inseama “a fi ceea ce este”. Adesea, termenul se traduce ca “principiu al realitatii”. 

Corpul cauzal

Corpul cauzal consta in 5 tattvas, care sunt energiile din care universul s-a manifestat. De aceea este numit corpul cauzal sau radacina (karana). Procesul creatiei a inceput din Siva (spanda) si a evoluat in jos, in corpul subtil sau astral, apoi in corpul material.

1.Shiva tattva este principiul de baza al divinitatii supreme, sinele divin, prima miscare creatoare a inefabilului sau a indescriptibilului.

2.Shakti tattva reprezeinta binecuvantarea lui Shiva, exprimata prin experienta sinelui in dinamica existentei. Shiva si Shakti tattvas sunt un singur intreg.

3.Ishvara tattva sau universul este propria mea manifestare. Diferenta dintre sadashiva tattva si ishvara tattva este aceea ca prima il accentueaza pe “eu”, iar ultima “tot universul”.

5.Shuddhavidya tattva. Suddha Vidhya sau cunoasterea suprema este denumita sakti. Experienta “Eu sunt Eu, acest univers este acest univers. Eu sunt Shiva, acest univers este un fruct al dualitatii”

Corpul astral

Corpul astral consta in 7 tattvas:

6.Maya tattva. Incepand de la acest nivel, natura divina reala este ascunsa. In acest plan, “Eu” si “acesta” nu mai sunt vazute ca un intreg, sunt considerate ca fiind separate. Maya genereaza dualitatea. Ea permite existenta urmatoarelor 5 tattvas, 5 valuri care acopera sinele care experimenteaza.

7.Kala tattva. Sub influenta acestor valuri, cel care experimenteaza simte ca nu este capabil de orice, ca nu poate face orice in lume.

8.AVidya este limitarea cunoasterii. Din cauza acestui val exista sentimentul ca “nu stiu totul in lume, cunosc doar ceva limitat”

9.Raga. Aceasta tattva este cauza senzatiei de incompletitudine. “Sunt incomplet si experimentez insatisfactia din aceasta cauza Pentru a castiga compeltitudinea si multumirea, trebuie sa am asta si sa fac aia.”

10.Kaala este tattva care limiteaza existenta ca timp. Ea genereaza sentimentul de trecut, prezent si viitor, cat si senzatia sfarsitului existentei.

11.Niyati este tattva care genereaza senzatia de localizare in spatiu, “Eu sunt aici si nu in alt loc si cu siguranta nu in fiecare punct al spatiului infinit”

12.Purusha tattva reprezinta principiul de baza al existentei unei creaturi limitate, separate, a unui subiect separat, a cuiva separat care experimenteaza.

CITESTE Tattvas - principiile realitatii si harta existentei tale. Partea 1.

Corpul material

Corpul material consta in 24 de tattvas.

13.Prakriti tattva este principiul existentei obiectivitatii, a experientei separate. Un alt nume pentru aceasta tattva este “natura”.
Urmeaza tattvas ale echiparii mentale a fiintelor vii.
14.Ahamkara este principiul ego-ului. Spre deosebire de Purusha, acest principiu este conectat cu obiectivism, mai mult decat cu subiectivism: “Eu am facut asta, eu n-am facut aia, va trebui sa fac altceva”. Se pune accentul pe “eu” sau pe factorul “sine” dincolo de limita necesara.
15.Buddhi sau intelectul ne permite sa analizam si sa luam decizii.
16.Manas reprezinta mintea, care ne permite sa gandim. De exemplu “Asta e o masa”, “Eu mananc un mar” etc.
Urmeaza tattvas ale perceptiei senzoriale.
17.Tvak sau simtul tactil
18.Chakshu sau vederea
19.Srotra sau simtul auzului
20.Jihva sau simtul gustului
21.Graana sau simtul mirosului
Urmeaza cele 4 puteri de actiune:
22.Vak sau vorbirea
23. Pani sau miscarea
24.Pada sau directia
25.Payu sau Creatia
26.Upastha sau diferentierea
Urmeaza cele 5 tanmatras sau principii ale existentei celor 5 elemente materiale.
27.Sabda sau sunetul
28.Sparsa sau atingerea
29.Rupa sau culoarea
30.Rasa sau gustul
31.Mirosul
Iar manifestarea se incheie cu cele 5 elemente materiale:
32.Akasa sau eterul
33.Vayu sau aerul
34.Agni sau focul
35.Salila sau apa
36.Prithivi sau pamantul

Impuritatile celor 3 corpuri

Cele 3 corpuri ale unui suflet au, de asemenea, impuritati, din cauza vasanas sau a actiunilor care leaga sufletul (Anava, Karma, Maya), in urma carora sufletul nu poate intelege nivelul sau real si nu poate trancende dincolo de cele 36 de tattvas, pentru a atinge nivelul de Brahman si binecuvantarea eterna a realizarii.

Corpul material, care este totodata Atma tattva, dezvolta impuritatea sau mala, numita Anava Mala, prin care Jiva omniprezent crede despre sine ca este atomic (Anu). Aceasta produce notiunea eronata de finit, din cauza careia sufletul nu poate trece dincolo de acest nivel.

Corpul astral, care este totodata Vidya tattva, dezvolta impuritatea sau mala, numita Mayika Mala, care inseamna ca impuritatile rasar din ignoranta, dorinta etc. Sufletul obtine experienta si cunoastere limitate prin Maya.

Corpul cauzal, care este totodata Siva tattva, dezvolta impuritatea sau mala numita Karmika. Sufletul actioneaza in anumite moduri, pe baza limitarii sale, si face actiuni bune si rele. Karma face legatura dintre suflet si corpul sau. Rezultatele Karmei trebuie sa fie manifestate in lume. Karma Mala se refera, de asemenea, la credinta ca sinele limitat este autorul actiunii, in loc de a-l recunoaste pe Atman ca fiind autorul real.

Cand aceste tattvas, in functie de calitatile lor, creeaza amestecul corect in cele 3 corpuri, acestea din urma functioneaza corespunzator. In caz contrar, corpurile nu functioneaza bine, din cauza impuritatilor sus mentionate.

CITESTE Abhinavagupta, misticul indian care a atins desavarsirea yoghina

Tattvas care descriu Constiinta Divina a Creatiei

Acestea apar prin proiectia celor 5 energii principale ale Absolutului:

Cit sakti sau constiinta divina creeaza Shiva tattva

Ananda Shakti sau binecuvantarea suprema creeaza Shakti tattva

Iccha Shakti sau vointa divina creeaza Sadasiva tattva

Jnana Shakti sau puterea divina a cunoasterii creeaza Isvara tattva

Krya Shakti sau puterea de a manifesta creeaza Suddha Vidya tattva

Daca observam intreaga creatie, de la varf in jos, prin corpul cauzal, astral si material, ordinea poate fi inteleasa lesne: incepand cu Shiva, care este responsabil de creatie, prin Shakti si pana la existenta din care suntem facuti. Fiecare individ este facut din aceste 36 de elemente, dar oamenii nu merg, in general, mai departe de corpul material, pentru ca sunt preocupati in cea mai mare masura de acest corp si de calitatile sale in aceasta viata. Sankhyasii vorbesc doar despre 25 de tattvas. Tantrele vorbesc despre 36.

Dezvoltarea inseamna crestere la toate nivelurile: fizic, mental (inclusiv psihic) si spiritual. Cu alte cuvinte, dezvoltarea individului este necesara la toate cele trei niveluri: sthoola (material), sukshma (astral) si karana (cauzal). Dupa ce individul atinge dezvoltarea completa la aceste trei niveluri, el este pregatit pentru initierea in Sri Vidya. Pentru aceasta este necesar un maestru spiritual. Guru este, in Sri Vidya, calea si mijlocul de obtinere a salvarii. De fapt, starea de a obtine sau de a realiza uniunea cu Maestrul, mantra si divinitatea reprezinta principalul scop al Sri Vidya.

In sistemul hindus, Guru a avut mereu un loc special. Inaintea sa, tatal si mama sunt Guru, deoarece ei ghideaza si modeleaza copilul de la nastere. Pe calea spirituala, cel care vrea sa avanseze cauta ghidarea unui Guru. Rolul unui Maestru spiritual este extrem de important, chiar vital. Cu mii de ani in urma, viata Sanatana Dharma de pe atunci, in prezent devenita religia hindusa, a perfectionat teologia celor 3 procese ale creatiei acestui univers, mentenanta sa (functionarea sa corespunzatoare) si retragerea sa finala in propria sa putere creativa, de catre energia suprema care este dovedita inclusiv stiintific.

Comenteaza cu Facebook