Skip to main content
Tu esti maestrul propriului tau destin. Dialog cu un sfant. Partea III.

Sri Chandrashekhara Bharati III Mahaswami a fost considerat un sfant, Mahatma si Jivanmukta, suflet eliberat in timpul vietii. S-a nascut cu numele Narasimha Sastri si a trait intre anii 1892-1954. A ocupat cea mai inalta pozitie  de Jagadguru (Invatator al Lumii), in ordinul sau (Sanatana Dharma), intre anii 1912-1952, fiind unul dintre cei mai importanti reprezentanti ai hinduismului, in secolul al XX-lea.

CITESTE DIALOG DESPRE LIBER ARBITRU SI PREDESTINARE CU UN SFANT. PARTEA I.

CITESTE NE RESEMNAM IN FATA SORTII SAU PUTEM DEPASI OBSTACOLELE DESTINULUI? DIALOG CU UN SFANT. PARTEA II

Iata a treia si ultima parte a unui dialog dintre acest sfant si unul dintre discipolii sai, despre cum sa ne atingem scopurile si sa devenim maestrii propriului destin.

jagadguru

Functiile Shastras, rolul principiilor morale in realizarea scopurilor propuse

Discipolul: Dar cu siguranta sunt multe lucruri imposibil de realizat, chiar si dupa cea mai asidua straduinta.

Sri Chandrashekhara Bharati Mahaswami: Aici gresesti. Nu exista nimic care sa nu poata fi realizat cu adevarat. Ceva, totusi, poate fi de nerealizat, pentru noi, la un anumit nivel, la care suntem, sau cu aptitudinile pe care le avem. Realizarea sau nerealizarea unui anumit lucru este proportionala, asadar, si depinde de capacitatea noastra de a realiza acel ceva.

D: Succesul sau esecul, in urma unui efort, pot fi cunoscute cu certitudine numai la final. Atunci cum sa stim dinainte daca, la capacitatea noastra actuala, putem sau nu sa ne straduim sa realizam ceva anume si daca este efortul corespunzator pentru realizarea acelui lucru?

SCBM: Cu siguranta, intrebarea ta este pertinenta. Intreg scopul Dharma Shastras (principii morale ale caii) este oferirea unui raspuns detaliat la intrebarea ta. Religia nu impiedica liberul arbitru al omului. Il lasa destul de liber sa actioneze, insa ii spune, in acelasi timp, ce este bine pentru el si ce nu. Responsabilitatea ii apartine doar lui, in totalitate. El nu poate scapa de responsabilitate dand vina pe soarta, deoarece destinul este propria sa creatie, nici dand vina pe Dumnezeu, pentru ca El nu este decat cel ce imparte roadele potrivit meritelor actiunilor. Tu esti maestrul propriului tau destin. De tine depinde sa-l imbunatatesti sau sa-l inrautesti. Acesta este privilegiul tau. Aceasta este responsabilitatea ta.

D:  Chiar imi dau seama de asta. Dar adesea se intampla ca nu prea sunt propriul meu stapan. Stiu, de exemplu, destul de bine ca o anumita actiune este gresita; in acelasi timp, simt impulsul de a o face. La fel, stiu ca alta actiune este corecta; in acelasi timp, totusi, ma simt lipsit de putere s-o fac. Se pare ca exista un fel de putere care poate controla sau infrange liberul meu arbitru. Cata vreme aceasta putere este activa, cum ma pot numi maestrul propriului meu destin? Ce este acea putere, daca nu soarta?

Vasana, tendinta comportamentala sau amprenta karmica, influenteaza modul in care actioneaza omul in prezent

SCBM: E clar ca tu confunzi, la un loc, doua lucruri distincte. Destinul este ceva destul de diferit de celalat lucru, pe care il numesti putere. Sa presupunem ca pui mana pe un instrument, prima oara. O vei face foarte neindemanatic si cu mare efort. A doua oara cand il vei folosi, o vei face cu mai multa indemanare si cu mai putin efort. Prin folosiri repetate, vei invata sa folosesti instrumentul cu usurinta si fara niciun efort. Asta inseamna ca usurinta si abilitatea cu care folosesti un anumit lucru cresc pe masura ce il folosesti.

Prima oara cand un om fura, o face cu mare efort si cu multa frica, a doua oara, atat efortul, cat si frica, descresc mult. Pe masura ce oportunitatile sporesc, furtul va deveni un obicei normal pentru omul respectiv si nu va mai implica niciun efort. Acest obicei va genera, in acel om, o tendinta de a fura chiar si atunci cand nu are nicio nevoie sa fure. Aceasta tendinta se numeste vasana. Puterea care te face sa actionezi ca si cum ai face-o impotriva vointei tale este doar vasana care, in sine, reprezinta tot creatia ta. Nu este destinul.

autoportret

Pedeapsa sau recompensa, sub forma durerii sau placerii, care sunt consecintele inevitabile ale unei actiuni, buna sau rea, reprezinta singura sfera a sortii sau a destinului. Vasana, adica ceea ce ramane in minte in urma unei actiuni, sub forma unui gust, a unei mai mari usurinte sau a unei tendinte sporite de a face din nou acelasi lucru, este altceva. Se poate ca pedeapsa sau recompensa unei actiuni trecute sa fie inevitabile, in circumstante obisnuite, daca nu exista un contra-efort; dar vasana poate fi depasita cu usurinta numai daca ne exercitam corect liberul arbitru.

D: Dar numarul de vasane sau de tendinte care ne guverneaza inimile sunt infinite. Cum sa le putem controla?

SCBM: Natura fundamentala a vasanei este sa caute exprimare in actiuni exterioare. Aceasta caracteristica este comuna tuturor vasanelor, bune sau rele. Fluxul vasanelor, vasana sarit, cum este numit, are doua curente, cel bun si cel rau. Daca incerci sa stavilesti intregul flux, asta poate fi periculos. De aceea, Shastrele nu iti cer sa incerci asta. Ceea ce iti cer este sa te supui spre a fi dirijat de curentul bun de vasana si sa rezisti sa fii abatut de curentul rau de vasana.

Cand stii ca o anumita vasana iti rasare in minte, nu poti nicicum sa spui ca esti la discretia ei. Ai discernamant in ce te priveste si responsabilitatea de a decide daca o vei incuraja sau nu (pe acea vasana) iti apartine in totalitate. Shastrele formuleaza in detaliu ce vasane sunt bune si trebuie incurajate si ce vasane sunt rele si trebuie depasite.

Cand, prin virtutea practicii, vei fi facut toate vasanele tale bune si practic vei fi eliminat povara oricarei vasane rele, care sa te abata, Shastrele isi asuma rolul de a te invata cum sa iti eliberezi liberul arbitru chiar si de nevoia de a fi condus de vasanele bune.

Vei fi treptat dirijat catre un nivel la care liberul tau arbitru va fi complet liber de orice culoare datorata vreunei vasane. La acel nivel, mintea ta va fi pura precum cristalul si toate motivele pentru vreo actiune anume vor inceta sa existe. Eliberarea de rezultatele unor anumite actiuni va fi o consecinta inevitabila. Exista o libertate infinit mai mare si acea libertate se numeste Moksha.

 

Livia Bonarov

Photo credits: picturi de Alex Almany si Oleg Shuplyak

 

Hatha Yoga Seva va invita la retreat in Gherdeal, in perioada 27-30 iunie 2019. Invitația este deschisa pentru toti cei care vor sa isi modifice mentalul intr-o maniera pozitiva, sa capete increderea si motivatia esentiale pentru o practica individuala constanta. Locuri limitate. Rezervari si inscrieri pe: hathayogaseva@gmail.com. Mai multe detalii aici.

 

 

 

Comenteaza cu Facebook