Consumerismul în industria yoga - Partea II Skip to main content
femeie-asana-namaste

Conform sociologilor, “consumerismul este un mod de viață care înlănțuiește  oamenii, îi leagă de sistem”. Din perspectivă yoghină, este o problemă de atașament material și totodată social, deoarece cei care au picat în capcana consumerismului vor căuta validare prin ceea ce consumă sau ceea ce dețin. Și ca orice formă de atașament, acest lucru va duce la suferință și la eliminarea treptată a principiilor și valorilor etice.

Companiile producătoare de accesorii yoga

Nimic nu este mai puțin etic decât campania lor de vânzări și publicitate. Să luăm exemplul Lululemon: într-un articol din The Independent din 2009, fostul manager executiv, Christine Day, a declarat despre brand că “poți spune că facem bani sau poți spune că am creat un stil de viață, un trai”. Cifra de afaceri a companiei Lululemon în ultimul trimestru din 2016 a fost de 704.3 milioane de dolari. Conform definiției, “traiul” (livelihood) la care se referea fostul director, înseamnă satisfacerea nevoilor esențiale ale vieții. Ori Lululemon este departe de se concentra pe nevoile esențiale.

În plus așa-zisele nevoi esențiale se referă doar la anumită categorie de practicanți de yoga. Când fondatorul Lululemon, Chip Wilson, a fost întrebat de ce colanții lor se tocesc atât de repede în zona coapselor și a feselor, acesta a declarat că nu colanții au o problemă, ci că femeile care îi folosesc nu sunt într-o formă suficient de bună pentru a îi purta. Mai mult de atât, Lululemon a refuzat să producă colanți peste mărimea 12 pentru că asta ar fi însemnat să folosească cu 30% mai mult material, iar acest lucru nu este profitabil.

Citește și: Transcenderea bunului simț – Industria Yoga (yogasat.ro)

Ofensa adusă către comunitatea autentică de yoga nu este consumerimul în sine sau companiile producătoare, ci roba pseudo-spirituală pe care acestea o poartă și o folosesc în numele banului. Din punct de vedere etic, acest lucru este infinit mai grav decât companiile care se declară deschis ca realizatoare de profit, fără să adauge poleiala spiritualității pentru optimizarea vânzărilor.

Partea plină a paharului

Deși e simplu să deplângem nivelul la care a ajuns industria yoga, există totuși și o parte pozitivă a lucrurilor. Yoga are o abordare radicală împotriva consumerismului, iar oamenii care practică sunt din ce în ce mai mulți. Este adevărat că nu toate studiourile sau profesorii de yoga predau aceste aspecte ale practicii, dar la un moment dat, nevoia de a scăpa de lanțurile consumului apare în practică. Consumerismul încă nu a câștigat definitiv. Practicanții vor învăța, mai mult sau mai puțin conștient, că este nevoie să se alinieze cu comunitatea, nu cu produsele de consum. Iar acesta va fi începutul unei noi ere.

Citește și: Chiar trebuie să plătim Yoga Alliance pentru diploma de yoga? (yogasat.ro)

5 feluri prin care poți practica Aparigraha în  practica yoga

  1. Nu mai cumpăra echipament (accesorii sau haine) pentru yoga timp de un an. Adu-ți aminte că atunci când a început practica, nu existau saltele, ci doar covoare din fibre naturale, iar practicanții erau îmbrăcați simplu și lejer.
  2. Fii atent(ă) de la ce branduri cumperi. Majoritatea companiilor mari producătoare de echipamente yoga nu respectă principii de bază ale eticii. Fă-ți documentarea și cumpără doar dacă firma se încadrează valorilor tale.   
  3. Meditație de abundență - în loc să îți justifici cumpăratul compulsiv ca pe o nevoie esențială, mai bine creează-ți starea de abundență în care nu simți că ai nevoie de ceva în plus. Meditația de abundență nu se face pentru a te îmbogăți, ci pentru a fi recunoscător pentru ceea ce ai deja.
  4. Adu-ți aminte că yoga este gratuită. Bineînțeles că ședințele la studio te vor ajuta și ele, iar acolo e normal să existe un schimb de energie (cheltuieli, chirie, salarii), însă studioul nu ține locul practicii de acasă. În completă solitudine vei avea cea mai onestă deschidere față de tine și cea mai rapidă evoluție.

Boicotul. A mers dintotdeauna ca măsură de protest împotriva companiilor, indiferent de mărimea lor. Așa că evită să cumperi produse legate de yoga de la companiile mari care nu respectă nici cele mai elementare principii de etică, ci alege, în schimb, producători locali sau furnizori care au înțeles valorile practicii autentice.   

Mihaela Dragomir: mihaeladragomir.ro/

- Yoga Instructor la MediYoga

- Founder la One Yoga Studio

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook