Sushupti, conștiința intuitivă Skip to main content
Sushupti-conștiința-intuitivă

Sushupti este un termen sanscrit care înseamnă somn profund și se referă la una dintre cele patru stări ale conștiinței din filosofia yoghină și hindusă. Mai este denumit și conștiința somnului profund. Este, de asemenea, cea de-a treia Avastha, din cele trei stări ale minții.

Sushupti se referă la somnul profund, fără vise, în care mintea își încetează activitatea, după ce și-a retras atenția de la obiectele, activitățile și dorințele fizice și mentale. În această stare, mintea s-a absorbit în ea însăși. În "Mandukya Upanishad”, Sushupti este asociată cu prajna, înțelegerea absolută a naturii și a existenței, în general.

Conștiința intuitivă

Atunci când intră în această stare, yoghinul experimentează conștiința subtilă, intuitivă, care nu este nici mentală nici intelectuală. Datorită separării de lume și de problemele lumești, sushupti creează o stare de beatitudine și de fericire, una dintre etapele pe care yoghinul le experimentează în drumul spre întâlnirea cu Sinele.

Cele patru stări ale conștiinței, din care primele trei sunt avashtas, inlcud:

  • Jagrat – starea comună de trezie, în care atenția este focalizată în exterior
  • Svapna – starea de somn cu vise, în care conștiința este  focalizată în interior
  • Sushupti – starea de somn profund, fără vise, în care conștiința este eliberată de minte
  • Turiya – starea de conștiință pură, transcedentală, în care atenția este focalizată atât în interior, cât și în exterior, simultan.   

Citește și: Cele 7 etape ale Cunoașterii (yogasat.ro)

Metoda somnului treaz pentru a atinge eliberarea

Învățăturile lui Sri Ramana Maharshi vorbesc despre această metodă ca formă foarte ușoară de a rămâne prezent, dar fără a experimenta suferința vin prima stare a conștiinței.

Maharshi vorbește despre nemișcare, ca scop al căutătorului. Până și cel mai mic efort de a te opune gândurilor presupune o formă de mișcare, astfel că nemișcarea presupune doar efortul de a rămâne conștient, în timp ce mintea dispare. Apare în acest moment liniștea pe care o oferă somnul. Aceasta este starea dintre somn și trezie care se numește jagrat-sushupti.

Aceasta este, de asemenea, starea în care gândurile se formează și poate fi definită ca intervalul dintre două gânduri. Este ca și când te-ai trezi din somn și doar ai observa împrejurimile, rămânând în nemișcare. Din această stare a conștiinței, poți ajunge mai ușor la rădăcina gândurilor, acolo unde încă nu se formează emoții, păreri despre gânduri sau atașamente. Este o stare de beatitudine permanentă. Sushupti este o stare deja existentă în fiecare practicant, este nevoie doar de liniștirea minții și aducerea stării de somn profund în starea de trezie. Este descoperirea profuzimilor ființei, mai degrabă decât o țintă, un obiectiv exterior.    

Citește și: Sri Ramana Maharshi, despre constientizarea sinelui (yogasat.ro)

Ramana Maharshi spune că definiția Samadhi este aducerea somnului în starea de trezie. Acolo, beatitudinea își face loc, iar omul rămâne complet prezent, alert, conștient. În Samadhi, ființa uită de limitările ei umane, dispare conștiința corpului fizic și apare starea permanentă de eliberare.

Mihaela Dragomir mihaeladragomir.ro/

- Yoga Instructor la MediYoga

- Founder la One Yoga Studio

Surse: Yogapedia.com
Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook