Skip to main content
5-elemente

Baza întregii creații, a Universului, inclusiv a corpului fizic, este reprezentată de cele cinci elemente (pancha mahabhutas): pământ, apă, vânt, foc și spațiu, ca formă de manifestare grosieră a celor cinci elemente subtile (pancha tanmatra):  miros, gust, vedere, simț tactil și sunet. Toate au ca sursă un singur element subtil, tanmatra.

Pentru a înțelege acest concept, trebuie să înțelegem că există o ierarhie a creației.

În sens descendent, conștiința supremă, principiul universal fără atribute (purusha sau Brahman în tradiția vedică) este sursa naturii nediferențiate (avyakta), care înseamnă că „nu se manifestă”, este energie materială nemanifestată, suport al prakrti – sursa oricărei forme manifestate . Apoi este mahat – inteligența cosmică din care descinde buddhi – rațiunea, apoi Ahamkar - Ego-ul ce are sensul Eu sunt și mai apoi manas - mintea, superioară organelor de cunoaștere și acțiune și tanmatras – elementele subtile.

Deci, mintea are nevoie de un agent tangibil prin care să-și servească corpul, care conține:

  • 5 organe de simț ale cunoașterii (jnanindriyas) - urechi, limbă, ochi, piele și nas prin care aude, gustă, vede, simte și miroase
  • 5 organe ale acțiunii (karmendriyas) - corzi vocale, mâini, picioare, organe genitale și organe excretoare prin care se exprimă, se deplasează, procreează, elimină.
  • Image
    5-organe de simt-5-actiuni
  • Tanmatra este calea prin care organele de simț pot primi:
  • Shabda Tanmatra, tanmatra sunetului
  • Sparsha Tanmatra, tanmatra atingerii
  • Rupa Tanmatra, tanmatra vederii
  • Rasa Tanmatra, tanmatra gustului
  • Gandha Tanmatra, tanmatra mirosului

Cele cinci organe de simț, pancha jnanenindriyani sunt:

  • Urechile, organul de simț al sunetului pentru elementul eter (spațiu).
  • Pielea, organul senzorial al atingerii elementului aer.
  • Ochii, organul de simț al vederii pentru elementul de foc.
  • Limba, organul simț al gustului pentru elementul apă.
  • Nasul, organul de simt al mirosului pentru elementul pământ.

Element

Simț asociat

Organ de simț

Modul prin care este perceput

Spațiu

Sunet

Ureche

Auz

Aer

Atingere

Piele

Auz, simț tactil

Foc

Vedere

Ochi

Auz, simț tactil, văz

Apa

Gust

Limba

Auz, simț tactil, văz, gust

Pământ

Miros

Nas

Auz, simț tactil, văz, gust, mirosit

Aceste elemente nu se află în stare pură ci sunt combinate între ele, fiind imposibil de separat. Elementul pământ este cel mai grosier element manifestat, urmat de elementele apă, foc, aer și spațiu, care este cel mai subtil. Fiecare element conține toate cele cinci esențe (tanmatra) în proporții diferite, însă are una predominantă, astfel:

  • Spațiul are sunetul ca atribut distinctiv intrinsec
  • Aerul are atingerea ca atribut distinctiv intrinsec
  • Focul are forma ca atribut distinctiv intrinsec
  • Apa are gustul ca atribut distinctiv intrinsec
  • Pământul are mirosul ca atribut distinctiv intrinsec 
Image
5-elemente

Taittiriya Upanishad afirmă că toată creația este alcătuită din aceste cinci elemente provenite din Ființa Supremă. Din Atma a apărut spațiul, din spațiu a apărut aerul, din aer s-a format focul, din foc apa, din apă pământul, din pământ omul, care are în sine, Atma.

Ca să înțelegem mai bine putem lua exemplul unui păianjen care creează atât pânza cât și materia din care își construiește pânza. La fel, creația și materia din care se este alcătuită creația, de la forma cea mai subtilă la cea mai grosieră, are aceeași sursă, Divinitatea.

Se consideră că energia celor cinci elemente este cea care trezește canalele divine ale unei persoane. Aceste elemente sunt considerate cei cinci stâlpi ai creației. Când energia spirituală a unui individ este trezită, se trezește energia celor cinci elemente. Odată ce ființa este aliniată cu energia elementelor, prin tehnici avansate, el îi poate vindeca pe ceilalți conectându-se direct la energia cosmică. Acest lucru aduce cea mai mare pace, deschide inima, crește puterea de voință și claritatea mentală și creează vibrații pozitive. Înțelepciunea crește și viața devine mai ușoară.

În tradiția vedică, conform Mandukya Upanishad, tanmātrās sunt vibrații subtile care se află în interiorul tuturor corpurilor fizice. Vibrațiile se materializează în forme. Astfel vibrațiile se numesc nāmā, iar formele rūpa. Deci, putem privi corpul subtil ca nāmā, iar pe cel fizic ca rūpa. 

În Svetasvara Upanishad (mantra 12) este descrisă caracteristica unică a fiecărui element subtil. Fiecare dintre aceste cinci elemente provine din pancha tanmatra – cele cinci esențe subtile ce sunt conectate la organele de simț ale corpului.

Prin concentrare, yoghinii pot experimenta aceste atribute. Astfel, concentrându-se pe vârful nasului se bucură de un parfum special; prin concentrare pe vârful limbii experimentează aroma divină; concentrându-se pe mijlocul limbii simt o atingere cerească, iar pe rădăcina limbii, aud un sunet divin. Prin intermediul acestor percepții întreaga ființă a yoghinului devine subtilă, iar mintea devine stabilă, pentru că nu mai este atrasă de obiectele exterioare. Astfel se ating acele puteri, denumite de Patanjali in Yoga Sutras, siddhi. Dar căutătorul sincer nu ar trebui să devină arogant cu atingerea acestor puteri, deoarece scopul său final este realizarea lui Brahman.

Fiecare dintre aceste cinci elemente are o parte care se distruge și o parte eternă, indestructibilă, cu excepția spațiului care este etern.

Pământul are atomul ca forma eternă, indestructibilă și diferite alte forme perisabile. Spre exemplu, corpul fizic uman, format din atomi, apoi molecule care se grupează ordonat, formând corpul fizic al unui nou-născut, se transforma pe timpul întregii vieți, iar după moarte se descompune iar în atomi, revenind la forma inițială.

Apa are de asemenea ca forma eternă molecula de apa, H2O, iar ca formă destructibilă, circuitul hidrologic în care aceasta își schimba starea. Astfel, molecula își schimbă doar forma.

Focul generează căldură, aceasta fiind caracteristica sa care nu se schimbă, deși focul poate avea mai multe forme: gardian al Universului – în tradiția hindusă, focul pasiunii, focul cerului, focul stomacului, etc.

Aerul are ca formă eternă prana, care se împarte în cinci vayus, fiecare guvernând diferite funcții și aspecte ale ființei. Prin respirație noi putem simți aerul inspirat ca fiind diferit, se modifică ca de exemplu, aerul din timpul unei furtuni, pe strada, în interiorul casei, etc. Ceea ce rămâne constant este prana.

Eterul sau spațiul este cel care susține sunetul și care indiferent de proveniența sa, poate fi auzit. Sunetul divin se manifestă datorită acestui element care este etern, care nu se transformă. De aici înțelegem importanța și efectul mantrelor, susținute de elementul eter.

Orice dezechilibru în aceste cinci elemente creează dizarmonie în univers, precum dezastrele naturale și bolile din corpul uman.

În Bhagavad Gita, Sri Krishna spune: „Cele cinci elemente, împreună cu mintea, intelectul și simțul ego-ului, constituie natura inferioară. Cunoașteți natura mea superioară, care este conștiința pură ”.

Așa cum universul este alcătuit din cinci elemente, mintea este alcătuită și ea din cinci elemente aflate într-o formă subtilă. În funcție de elementul predominant, individul experimentează stări și percepe senzații diferite, ca de exemplu:

  • Senzație de greutate, confort total sau disconfort - elementul pământ este dominant
  • Sentiment de unitate, de unire, senzație de plutire sau curgere - elementul apă este dominant.
  • Dorința de mișcare - elementul aer este dominant.
  • Sentimentul pasiunii, declanșat de ambiție - elementul foc este dominant
  • Sentimentul de expansiune - elementul eter este dominant.

Echilibrarea acestor elemente se poate face prin mai multe metode, deși cea mai eficientă este practica yoga.

Astfel, se poate spune că aceste cinci elemente sunt derivări și expresii ale unui principiu creativ unificator, nemanifestat. Ele trebuie înțelese atât în ​​sens material, cât și subtil.

Pământul nu reprezintă doar terenul fizic sau corpul uman, ci și forța minții, statornicia, determinarea și avansarea neîntreruptă către obiectiv.

Apa implică realitatea care curge și ține toate ființele laolaltă și se leagă de realitatea finală.

Prin foc nu înseamnă doar energia Universală care radiază căldură și lumină, ci și focul interior care îndepărtează vălul ignoranței, ne distruge toate îndoielile și permite adevărului să strălucească în ciuda tuturor obstacolelor.

Prin aer, înțelegem nu numai forța care există în univers, ci și energia care permite digestia, elimină deșeurile și asigură circulația în corpul uman. Reglează gândurile din mintea noastră printr-o respirație constantă.

Prin spațiu înseamnă tot ceea ce ne cuprinde, mintea care este vasul ce păstrează toate impresiile, inima care acceptă dragostea.

Cele cinci elemente din care se manifestă toată creația sunt accesibile și prin chakrele situate în zona coloanei vertebrale. Fiind centre de energie ale corpului astral, fiecare chakră este dotată cu capacitatea de a trezi anumite trăsături puternice.

  • Chakra Muladhara sau chakra rădăcinii - reprezintă stabilitate și sprijin. Indică elementul pământ.
  • Swadhisthana sau chakra sacrală - reprezintă bucurie și sentiment general de bunăstare. Indică elementul apă
  • Manipura sau chakra plexului solar - reprezintă puterea și înțelepciunea. Acesta indică elementul foc.
  • Anahata sau chakra inimii - Reprezintă dragostea, iertarea, compasiunea față de toți. Indică elementul aer.
  • Vishuddha sau chakra gâtului - Reprezintă credința în noi înșine, încrederea în ceilalți, creativitatea. Indică element eteric.
  • Ajna sau chakra celui de al treilea ochi - Reprezintă cunoașterea, demnitatea, intuiția. Indică element eteric.
  • Sahasrara sau chakra coroanei - Reprezintă echilibrul perfect, unicitatea cu universul. Indică element eteric.

Citește a doua parte: Cele 5 elemente ale creației – a doua parte

Va urma.

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook