Esenţele creaţiei acestei lumi materiale - 5 tattvas | Yogasat - Cursuri Yoga Bucuresti Skip to main content
tattvas

Esenţele creaţiei acestei lumi materiale - 5 tattvas 

Tattvas-urile, esenţe-principii ale Creației sunt împărțite în trei categorii:

·         śuddha tattvas (pure) ce descriu aspecte ale realității ultime (Adevărul absolut)

·         śuddhaśuddha tattvas (pure-impure) ce descriu condiționările Atma (sufletului)

·         aśuddha tattvas (impure) ce descriu universul și ființele vii  

 Citește si: tattvas-principiile-realitatii-si-harta-existentei-tale-partea-2

Tattvas impure reprezintă un aspect al Atma care, în urma condiționării cauzată de maya (puterea prin care universul se manifesta; iluzoriul sau aspectul lumii fenomenelor) (tattvas pur impure), devine inconștient (unaware)  și are prima experiență obiectivă, iar materia primă din care ia naștere toată experiența obiectivă capată aspectele celor trei gunas, sattva, rajas, tamas – aspecte ale minții, care se manifestă în proporții diferite, atât în ​​universul macro, cât și în cel micro al ființelor umane.

Ele sunt trăite prin plăcere–durere si celelalte aspecte duale reprezentând totalitatea experiențelor viitoare ale sufletului - Atma, ce stau în forma lor potențială, de sămânță, denumită în psihologia occidentală, inconștientul. (gândurile, emoțiile și percepțiile simțurilor).

Cele 5 elemente, mahabhutas: Eterul, Aerul, Focul, Apa și Pământul se manifesta succesiv, într-o anumită secvență: Eter -> Aer -> Foc -> Apa -> Pământ, ele fiind grosificari ale energiilor ce corespund senzațiilor primare, tanmatras: miros, gust, forma, atingere și sunet.  

Acestea reprezintă forțele constitutive care, în diverse combinații, alcătuiesc substanța materială din care sunt făcute obiectele fizice.

De exemplu, ceea ce dă soliditate unui obiect material este prithvi tattva. Ceea ce dă fluiditate este jala tattva. Ceea ce dă formă este agni tattva. Ceea ce dă mișcare apare din vayu tattva. Tot ceea ce oferă extindere în spațiu (adică dimensiune, direcție etc.) apare din akasha tattva.

Datorită variației în materialitatea sau subtilitatea lor, aceste tattvas sunt percepute în mod diferit.

Image
  • Elementul pământ, prithvi, este perceput după calitățile sale: miros, gust, culoare, senzație și sunet, de organele de percepție corespunzătoare, nas, limba, ochi, simt tactil și ureche, însă calitatea sa specifică este mirosul.
  • Elementul apa, jala, este perceput prin gust, culoare, senzație și sunet, de organele de percepție corespunzătoare, însă calitatea sa specifică este gustul
  • Elementul foc, agni, este perceput prin culoare, senzație și sunet, de organele de percepție corespunzătoare, calitatea sa specifică fiind văzul.
  • Elementul aer, vayu, se percepe prin simt tactil și sunet cu ajutorul organelor de percepție corespunzătoare, calitatea sa specifică fiind simțul tactil.
  • Elementul spațiu, eter - akasha, fiind cel mai subtil, este perceput numai după calitatea sunetului, de către ureche.

Ceea ce devine evident din cele de mai sus este că Tattvas au o capacitatea exclusivă de a îndeplini o funcție specifică. Și întrucât singura forță care acționează este Conștiința, rezultă că Tattvas nu sunt altceva decât funcții ale Conștiinței. Cuvântul tattva în sanscrită înseamnă „principiu fundamental” sau „adevăr.

Akasha tattva este tattva care oferă o conexiune cu universul și cu divinul.

Akasha este un cuvânt sanscrit care înseamnă „cer”, „ori” sau „spațiu”, referindu-se și la zeul hindus Brahma.

Este asociat cu Vishuddha, prima dintre cele trei chakre spirituale.

Corpul conține fiecare dintre cele cinci tattvas, iar cea dominantă determină sănătatea unei persoane, conform Ayurveda. Dacă akasha este tattva dominantă, persoana este fericită și sănătoasă din punct de vedere spiritual. În caz contrar, persoana este anxioasă, stresată și introvertită.

Vayu tattva este elementul aerului, este prana, lucrând pentru a menține toate funcțiile corpului și toate organele sănătoase, asigurând circulația sângelui. Deși nu putem vedea vayu, îi simțim atingerea.

În sanscrită, vayu înseamnă „vânt” sau „aer”.

Acționează în zona Anahata, influențând plămânii, inima, timusul.

Este asociat cu atașamentul sau  lipsa lui și se manifestă prin faptul că oamenii ar trebui să fie interesați mai degrabă de bunăstarea universului ca întreg, decât de posesiunile personale pământești sau materiale. Se poate crește influența acestui tattva printr-o practică pranayama.

 Agni tattva

În sanscrita agni, înseamnă „foc” si numele zeului hindus al focului.

Agni tattva este asociat cu Manipura, centrul puterii personale și al focului interior, ce creează prana, prin procesarea alimentelor.

Cunoscut și sub denumirea de tejas tattva, agni tattva este focul energiei kundalini, care se ridică prin practicarea yoga.

Când această chakră este echilibrată, stima de sine și încrederea sunt ridicate, digestia este bună, oferind energie fizică pentru organism. Susține viața, dar asigură și digestia și absorbția emoțională.

Se manifestă prin splină, ficat, pancreas și glandele suprarenale. Așa cum căldura soarelui face posibilă viața pe Pământ, tot așa și căldura Agni Tattva susține viața în corp.

 Jala tattva este elementul de apă prezent în corpul uman și în toată materia.

Numele provine din sanscrita apah, jala, care înseamnă "apa".

Este asociat cu Svadhisthana, centrul creativității, sexualității și plăcerii. Când această chakră este echilibrată, yoghinul simte un sentiment de bine și abundență.

Este o manifestare a forței și a voinței, dar și a plictiselii și a atașamentului.

În ayurveda, jala tattva reprezintă apa ca protector al corpului și furnizor al hranei de bază. În echilibru, răcește corpul, calmează inflamația și durerea. De asemenea, reglează lichidele organismului, inclusiv sângele, bila, mucusul, urina și saliva. Se manifestă în rinichi, glandele sexuale și sistemul limfatic.

Jala tattva este asociat cu bunătatea și compasiunea.

Prithvi tattva este manifestarea preponderentă a tamo guna, de aceea este o expresie a plictiselii, a lipsei de conștientizare, a atașamentului, funcționând numai din nevoie și instinct.

Este asociat cu Muladhara

Din punct de vedere fizic, oasele, pielea, carnea, părul, măduva și toate substanțele solide ale corpului nostru sunt manifestarea Prithvi tattva.

Sfinții și înțelepții mistici au învățat omenirea că toți constituenții corpurilor noastre fizice sunt identici cu cei ai Universului și că există un singur Creator al acestei Creații, toate lucrurile manifestate fiind născute dintr-o sursă unică.

Pentru o persoană conștientă nu este suficient să aibă doar un corp sănătos. Își dă seama că acest corp este doar un vehicul, care va dispărea in momentul morţii. 

Image

 

 Surse: hindupedia.com, yogapedia.com

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook