Linia Kagyu a budismului tibetan | Yogasat - Cursuri Yoga Bucuresti Skip to main content
Linia Kagyu a budismului tibetan

Budismul tibetan conține multe ramurii, însă reprezentative sunt cele patru școli principale și câteva dintre practicile lor cheie.

Gelugpa: Înființată în secolul al XV-lea este cea mai nouă și cea mai mare școală. Dalai Lama este întotdeauna un Gelugpa. Practicile cheie includ logica Madhyamika (Calea de mijloc) și sistemul Lam Rim (Etapele căii).

Nyingma: sau cei antici, sunt budiștii originari din Tibet. Fondatorul lor a fost legendarul maestru Vajrayana Padmasambhava, despre care se spune că a adus  budismul în Tibet. Calea Nyingma în nouă pași (yana) culminează cu practica renumită Dzogchen.  

Kagyu: denumită și linia șoaptelor la ureche este specializată în practicile Vajrayana, transmise pe cale orală de la profesor la student. Această linie își are originile în savantul indian - yoghin Naropa, studentul său tibetan Marpa și celebrul poet - yoghin Milarepa. Practicile cheie includ Mahamudra și cele șase Yoga din Naropa.

Sakya: este cea mai mică dintre cele patru școli majore, fondată în secolul al XI-lea de Drogmi, un savant și traducător care a studiat cu maeștri indieni, inclusiv cu Naropa. O practică cheie este Lamdre („Calea și fructele sale”).

Linia kagyu își are originea în învățăturile lui Buddha Shakyamuni, fondatorul religiei budiste (sec VI înainte de Hristos), însă cel mai important reprezentant pentru practicile specifice ordinului Kagyu este marele yoghin indian Tilopa (988-1069), unul dintre cei 84 de mahasiddha ai Indiei, care a reușit să obțină iluminarea în mod spontan, prin metodele predate de către Buddha Shakyamuni celor mai apropiați studenți ai săi. Tilopa este considerat primul profesor kagyu, maestru tantra, maestru al practicii mahamudra – definită ca destinație finală, uniunea dualităților aparente.  

Citește și: primii-buddha-care-au-pus-bazele-religiei-budiste-prima-parte

 

Milarepa cel mai mare yoghin al Tibetului și apoi Gampopa, a cărui venire a fost profețită de Buddha. El a fost un maestru budist tibetan care a codificat învățăturile ascetice ale maestrului său Milarepa, învățături ce formează fundamentul tradiției Kagyu. Gampopa a fost, de asemenea, un medic și un maestru tantric

Karmapa au jucat un rol foarte important în păstrarea descendenței prin contribuția lor la scripturile Kagyu.

Karmapa este un lung șir de lama renăscuți în mod conștient. Identitatea unui Karmapa este confirmată de maeștrii anteriori ai liniei de descendență, prin cunoaștere supranaturală, prin scrisorile lăsate de Karmapa anterior în care acesta prezice identitatea succesorului său, dar și prin capacitatea copilului mic de a identifica obiecte și oameni cunoscuți din încarnarea sa anterioară. Ca exemplu în acest sens poate fi dat Trinley Thaye Dorje, unul dintre cei doi karmapa actuali, născut în 1983, ale cărui prime vorbe către părinții săi au fost, eu sunt karmapa.

Primul Karmapa Düsum Khyenpa (1110-1193), a primit de la maestrul său Gampopa, instrucțiuni cu privire la învățăturile lui Buddha și a obținut realizarea supremă. Reîncarnarea sa, al 2-lea Karmapa Karma Pakshi (1204-1283), a fost primul lama reîncarnat recunoscut din Tibet, care a prezis circumstanțele renașterii sale.

Încă de atunci, Karmapa s-au manifestat într-o linie succesivă de reîncarnări până în prezent, conducând școala Karma Kagyu. In continuare au urmat o serie de alți karmapa renumiți pentru realizările lor excepționale în meditație și pentru contribuția lor in domeniul scrierilor referitoare la linia de practică kagyu.

Cel de-al 8-lea, al 10-lea, al 12-lea și al 16-lea Karmapa, s-au confruntat cu conflicte în timpul recunoașterii lor, care au fost rezolvate în cele din urmă.

În prezent există o controversă cu privire la cel de-al 17-lea succesor karmapa, poziția de lider a liniei kagyu fiind împărțită de Ogyen Trinley Dorje și Trinley Thaye Dorje din cauză că niciunul nu a fost susținut de toți lama și astfel linia kagyu a fost divizată.

Cei doi s-au intalnit în 2018 pentru prima dată, iar în 2020 au anunțat că vor coopera pentru a găsi următoarea încarnare a lui Shamar Rinpoche, al doilea cel mai important profesor al școlii Karma Kagyu.

Rinpoche este un cuvânt tibetan, care înseamnă „prețios”. Acest titlu se adaugă la sfârșitul numelui profesorului. În cele mai multe cazuri, titlul este acordat celui care a fost recunoscut ca reîncarnarea unui mare profesor.

În tibetană, Guru Padmasambhava sau Guru Rinpoche, înseamnă Maestru neprețuit, o ființă total iluminată, pe deplin trezită, un buddha.

Cei doi karmapa călătoresc mult, întâlnesc studenți, tineri, lideri mondiali, aducând lumină în domeniile spiritualității, păcii, soluționării conflictelor și educației.

Sfințenia Sa Trinley Thaye Dorje Karmapa a evadat din Tibet în 1994. În 2003, educația sa formală a fost finalizată primind titlul de Vidyadhara, sau Deținătorul cunoștințelor sutrelor și tantrelor.

După el au urmat Naropa, un mare cărturar și mahasidddha, student al lui Tilopa. Marpa, marele traducător, a fost cel care a călătorit în Tibet pentru a obține inițierea de la Naropa și Maitripa

 

Trinley Thaye Dorje înseamnă Activitate a lui Buddha Nelimitată și Neschimbătoare. Karmapa locuiește în Delhi, India. Pe 25 martie 2017, Karmapa s-a căsătorit  și are un fiu. Deși învățăturile scrise sunt foarte importante, în linia Karma Kagyu, învățăturile transmise oral sunt foarte apreciate, sursa primară fiind „cuvintele lui Buddha”. Mai mult, un accent deosebit se pune pe meditație. Sfintenia Sa Gyalwang Karmapa, Ogyen Trinley Dorje, este șeful descendenței Karma Kagyu de 900 de ani și ghid pentru milioane de budiști din întreaga lume. Născut în 1985, Karmapa locuiește temporar la Mănăstirea Gyuto din India, după ce a evadat din Tibet în anul 2000.  Călătorind prin lume, Karmapa predă Dharma budistă tibetană tradițională, abordând în același timp subiecte precum conservarea mediului, feminismul și multe altele. Karma Kagyu a moștenit două fluxuri foarte importante de tradiții spirituale: Mahamudra și Kadampa.

Mahamudra, sau Marele Sigiliu, este o perspectivă directă asupra naturii minții. Este cel mai complex antrenament de meditație, unic în tradiția Karma Kagyu, poate pentru că implică metodele așa-numitelor șase Yoga ale lui Naropa (1016-1100), practici tantrice care lucrează cu energii subtile.

Calea treptată a învățăturilor Kadampa se regăsește până la maestrul budist indian Atisha (980–1054) și încorporează practica Mahayana de antrenament mental.

Cele 4 școli principale kagyu sunt:

1. Phaktru Kagyu Deshek Phakmo Trupa Dorje Gyalpo (1110-1170), unul dintre principalii studenți ai maestrului Gampopa, cunoscut în special pentru realizarea și transmiterea practicii Mahamudra, în cadrul liniei Kagyu a întemeiat o mănăstire în zona Phakmo, care a fost numită mai târziu Densa Thil. Multe școli suplimentare din descendența Kagyu au crescut din discipolii lui Phakmo Trupa.

In cadrul acestei școli principale s-au dezvoltat încă 8 școli secundare:

·         Drikhung  Kagyu a fost fondată de Drikhung Kyopa ​​Jigten Sumgyi Gönpo (1143-1217). Succesorul sau, Drikung Kyapgön Chetsang Rinpoche (n. 1946), locuiește în Dehradun, India, este actualul șef al descendenței Drikhung Kagyu.

 ·         Drukpa Kagyu a fost fondată de Drupchen Lingrepa Pema Dorje (1128-1188), de un elev al lui Phakmo Trupa, și de discipolul său Chöje Tsangpa Gyare Yeshe Dorje, (1161-1211). Ei au întemeiat primul sediu al acestei linii, Mănăstirea Namdruk din centrul Tibetului. Mai târziu, Kunkhyen Pema Karpo (1527-1592) a fondat Druk Sang-ngak Chöling în sudul Tibetului, care a devenit sediul principal.

 Kapgön Drukchen Rinpoche, actualul conducator, locuiește în Darjeeling, India. Această linie a fost adoptată ca religie de stat a Regatului Bhutanului, fiind adusă acolo de marele maestru Drukpa Kagyu Shaptrung Ngakwang Namgyal. Sfinția Sa Je Khenpo al Bhutanului și actualul Rege al Bhutanului Jigme Senge Wangchuk sunt șefii Drukpa Kagyu din Bhutan.

 ·         Taklung Kagyu a fost fondat de Taklung Thangpa Tashi Pal (1142-1210). Taklung Shapdrung Rinpoche, este în prezent șeful acestei linii, alături de Taklung Matul Rinpoche și Tsatrul Rinpoche.

 ·         Yasang Kagyu a fost fondată de Zarawa Kalden Yeshe Senge (? – 1207 d.), elev al lui Phakmo Trupa, și discipolul său Yasang Chöje Chökyi Mönlam (1169-1233). Yasang Chöje a fondat mănăstirea Yasang sau Yamsang în 1206 e.n., iar numele descendenței provine de la aceasta.

 ·         Trophu Kagyu a fost fondată de către Rinpoche Gyatsa, nepotul și elevul lui Phakmo Trupa, și discipolul său Trophu Lotsawa Champa Pal (1173-1225). Trophu Lotsawa a fondat mănăstirea și institutul Trophu în regiunea Tsang din centrul Tibetului și numele liniei derivă din aceasta.

 ·         Shuksep Kagyu a fost fondat de Gyergom Tsultrim Senge (1144-1204), elev al lui Phakmo Trupa. El a întemeiat mănăstirea Shuksep în 1181 e.n., în zona Nyephu din regiunea Chushur din centrul Tibetului, de unde provine numele liniei 

·         Yelpa Kagyu a fost fondată de Yelpa Drupthop Yeshe Tsekpa

·         Martsang Kagyu a fost fondat de Martsang Sherab Senge, un elev al lui Phakmo Trupa.

 

2. Karma Kagyu

Primul Karmapa, Düsum Khyenpa (1110-1193) a fost unul dintre principalii elevi ai Gampopa și a fondat această descendență a școlii Kagyu.

Această tradiție a rămas puternică, datorită prezenței unei linii de reîncarnare a fondatorului, neîntrerupte. Toate incarnarile succesive Karmapa sunt foarte bine cunoscute printre toți practicanții budiști tibetani, pentru realizările lor obținute prin meditație, studiu și serviciu necondiționat în slujba celorlalți.

Sfinția Sa, al șaisprezecelea Gyalwa Karmapa, Rangjung Rigpe Dorje (1924-1981) a condus întreaga linie Kagyu. Încarnarea sa, al șaptesprezecelea Gyalwa Karmapa, trăiește acum în India ca refugiat tibetan în exil.

Linia Karma Kagyu a jucat un rol foarte important în păstrarea și continuarea traditiei în sine dar și a învățăturilor, transmise de la Marpa, Milarepa și Gampopa. Genealogia Karma Kagyu este cea mai influentă dintre liniile budiste tibetane din afara Tibetului, iar această tradiție este studiată și practicată azi în întreaga lume.

3. Tsalpa Kagyu

Lama Zhang, altfel cunoscut sub numele de Yudakpa Tsondu Dakpa (1123-1193), al cărui profesor principal a fost Wangom Tsultrim Nyingpo, elev al lui Gampopa, a fondat această tradiție. El este fondatorul mănăstirii Gungthang și a avut mulți studenți învățați.

4. The Barom Kagyu

Barom Darma Wangchuk, elev al lui Gampopa, a fondat această tradiție. El a fost, de asemenea, întemeietorul mănăstirii Barom din regiunea Latö de nord a Tibetului și de la aceasta provine numele tradiției.

Strămoșii liniei budiste Kagyu sunt cunoscuți sub numele „Rozariul de Aur”. 

 

Surse: kagyuoffice.org, wikipedia.org, karmapa.org, lionsroar.com

Image
Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook