Cultura Ahar – yoghini, agricultori și arhitecți. O civilizație de peste 4500 de ani. Skip to main content
schelete-yoghin-samadhi

Într-un sit arheologic din Valea Indului situat în Balathal, Rajasthan, au fost găsite rămășițele scheletice ale unui yoghin vechi de 2.700 de ani. Yoghinul aparținea civilizației Ahar și a fost găsit așezat în poziție de Samadhi, cu mâinile în Gyana Mudra (cu degetul mare atingând degetul arătător). Multe alte rămășite scheletice din Valea Indusului descriu imagini cu yoghini așezați în poziție de meditație.

Balathal este un sit arheologic situat în Vallabhnagar, districtul Udaipur din statul Rajasthan din vestul Indiei. Acest sit, situat la 6 km de orașul Vallabhnagar și la 42 km de orașul Udaipur, a fost descoperit de V. N. Misra în timpul unui studiu din anii 1962-1963. Excavarea a început în 1994 de către Departamentul de Arheologie al Institutului de Cercetare Postuniversitar și Cercetare a Colegiul Deccan, Pune și Institutul de Studii Rajasthan, Udaipur.

Punerea cap la cap a puzzle-ului Ahar

Excavarea siturilor din cultura Ahar, veche de peste 4.500 de ani, oferă indicii despre legătura dintre Harappan (declarată cea mai veche civilizație antică de pe teritoriul sub-continentului indian) și predecesorii lor.

Am putea spune ca a fost o surpriză faptul că au putut fi găsite dovezi care atestă această civilizație - o incintă fortificată din noroi și cărămidă, comparabilă cu cetățile Harappanilor, întinsă pe 500 de metri pătrați. Fortul era umplut cu cenușă și bălegar de vacă.

Image
india-ahar-sapaturi

Datarea cu carbon a stabilit că au locuit în și în jurul regiunii Mewar din Rajasthan între anii 3.500 și 1.800 î.Hr. Au fost primii fermieri ai lui Mewar, chiar mai vechi decât Harappanii.

Întrebarea oamenilor de știință a fost: de ce construiseră un fort doar ca să-l umple cu cenușă și bălegar de vacă? Pentru a rezolva misterul, o echipă de arheologi indieni care au excavat situl, au continuat să descopere strat după strat de civilizație.

Misterul însă s-a adâncit. Arheologii au găsit cinci schelete, patru între 2.000 - 1.800 î.e.n, datând din epoca pietrei și cuprului, epoca calcolitică. Aceasta a fost prima dată când s-au găsit schelete umane pe orice sit Ahar. Se credea că Aharii i-au incinerat pe morți, iar Harappanii i-au îngropat pe ai lor.

Cine au fost Aharii?

Există 90 de site-uri Ahar - o societate rurală. Săpăturile recente stabilesc faptul că Ahar și civilizația Harappan erau diferite, deși contemporane și conexe. Această viață de sat a apărut cu mult înainte de era matură Harappan.

Progresul Harappan (2.500 î.Hr.) a ajutat poporul rural Ahar să înflorească și să-și dezvolte propriul oraș și case de piatră și cărămidă. Pe scara civilizației, aceștia au apărut cu mult înaintea altor culturi calcolitice din subcontinent.

Aceasta ar putea fi veriga lipsă pentru a demonstra cum oamenii Indus au făcut un salt cuantic de la comunitățile rurale mici la o civilizație avansată.

Cultura Ahar a înflorit preponderent în regiunea Mewar din Rajasthan, în partea de est a Aravallis și în platourile și câmpiile stâncoase de-a lungul râului Banas și afluenții săi.

În Rajasthanul modern au fost raportate site-uri Ahar în Udaipur, Chittorgarh, Dungarpur, Bhilwara, Rajsamand, Bundi, Tonk și Ajmer, pe o suprafață de 10.000 km pătrați. „Există o comunitate în toate cele 90 de situri situate în sud-estul Rajasthanului și în anumite părți ale Madhya Pradesh”, spune Rima Hooja, un savant din cultura Ahar, cu sediul în Jaipur.

Numele lor provine dintr-o săpătură de la mijlocul anilor 1950 condusă de R.C. Aggarwal, fost director de arheologie, Rajasthan, la Ahar lângă Udaipur. Câțiva ani mai târziu, o săpătură a fost efectuată la Gilund, în Rajsamand și apoi accentul s-a mutat asupra Harappanilor.

Colegiul Deccan, Pune și Institutul de Studii Rajasthan, Rajasthan Vidyapeeth, Udaipur și-au îndreptat atenția asupra culturii Ahar în 1994 și au început săpăturile în Balathal. Colegiul Deccan și Universitatea din Pennsylvania au început săpăturile în Gilund în 1999, iar cercul Jaipur de cercetare arheologică din India (ASI) a început săpăturile la Ojiyana din Bhilwara în 2000. Astfel au început să se releve noi descoperii.

Gwen Robbins, antropolog biologic de la Universitatea din Oregon, SUA, a descoperit că primul schelet descoperit era al unui bărbat. Decedat la vârsta de 50 de ani, a suferit de o boală articulară și și-a pierdut toți dinții, cu cel puțin cinci ani înainte de moarte. La o inspecție mai atentă a rămășițelor s-a constatat că o mandibulă și câteva fragmente craniene aparțineau unei alte persoane în vârstă de 35 de ani, al cărui sex nu a putut fi stabilit.

Al treilea schelet era al unei femei de aproximativ 35 de ani. Al patrulea era al unei femei în vârstă de 35 de ani care a atras interesul arheologilor. Fusese îngropată cu o mică lota de pământ (oală) lângă cap. De ce era lota acolo? „Sunt sigur că incinta fortificată avea o funcție ritualică”, spune dr. V.N. Mishra, fost director al Colegiului Deccan, care a condus săpăturile: „Nu găsești astfel de înmormântări în balegă de vacă și cenușă nicăieri altundeva”.

Al cincilea schelet, dintr-o altă epocă, era al unui bărbat adult de 35 - 40 de ani și fusese îngropat într-o poziție așezată care seamănă cu înmormântarea samadhi modernă a unui sadhus (renunțiat).

Ritualul înmormântării în cenușă și balegă ridică nevoia de a privi tradițiile conexe în comunitățile hinduse actuale, cum ar fi Gosain și Jogi, care își îngroapă morții.

Image
india-ahar-imagine-cultul-vacii

Cultura Ahar venera vacile?

Săpăturile dezvăluie un număr mare de figurine de taur care indică faptul că poporul Ahar venerau taurii. La Marmi, un sit de lângă Chittorgarh, aceste figurine au fost găsite din abundență, indicând că ar putea fi un altar regional al acestei populații rurale. Descoperirea figurinelor asemănătoare vacilor în Ojiyana, primul sit găsit pe versantul unui deal, i-a descumpănit pe arheologi.

Cultul vacii nu era o practică Ahar cunoscută. „Nu există cocoașe și putem vedea tetine mici”. B.R. Meena, superintendent al cercului Jaipur, care a întreprins săpătura, spune: „Cu siguranță sunt vaci”. Alți arheologi suspectează că sunt viței, dar consideră că studiile suplimentare ar putea demonstra că acestea sunt vaci, de unde s-ar putea deduce că vaca era un animal venerat și practica hindusă de a trata vaca ca pe un animal sfânt poate fi, așadar, din antichitatea pre-ahar.

Nu există alte dovezi ale închinării la idoli sau ale practicilor religioase Harappan, cum ar fi închinarea la zeița mamă. Harappanii au înflorit într-o zonă mult mai extinsă, de-a lungul câmpiilor aluvionare ale Indului și afluenților săi, din Saraswati în Balucistan și în mediul relativ semi-arid al Kutch și Saurashtra, precum și în câmpiile de nisip din sud-vestul Gujarat. Dar există dovezi că poporul Ahar ar fi putut avea legături cu Harappanii din Gujarat.

Harappanii au învățat de la Ahari?

Tehnica decorării în ceramică cunoscută sub numele de „reserved slip”, care a fost găsită doar în câteva cioburi la siturile Harappan din Mohenjodaro și Surkotada din 2.400 î.HR., este o caracteristică foarte comună în Balathal.

Această tehnică constă în a pune un al doilea strat peste stratul anterior (inferior) de pe oală și apoi să o scoată în benzi subțiri înainte de a se usca complet. Acest lucru produce diferite tipuri de motive, cum ar fi benzi drepte și ondulate precum și modele încrucișate în două culori. V.S. Shinde de la Colegiul Deccan spune: „Harappanii au împrumutat această tehnică de la Balathal”.

Speculațiile cu privire la activitatea intensă de modelare ceramică au fost susținute de descoperirea cuptoarelor în siturile Ahar. Ceramica grosieră din primele niveluri de săpături confirmă faptul că Ahar a crescut independent de Harappan. La următoarele niveluri de săpături, au fost găsite articole de lux fine din trei feluri de ceramică.

Ceramica decorată în negru și roșu este un semn al culturii Ahar distinct de Harappan, unde interiorul vaselor era negru. În Balathal, articolele negre și roșii constituie doar 8% din ansamblul ceramic, în timp ce în Ahar este de 70%.

Se pare că Balathal a importat aceste articole de la alte site-uri Ahar. Vesela de bronz, în principal vesela pentru felurile principale și aperitive sunt foarte asemănătoare cu cele ale Harappanilor, iar vesela roșie subțire apare doar în „faza de fortificație” a civilizației Ahar și sugerează contactul cu Harappanii din Gujarat.

O descoperire neobișnuită a fost un set de șase vase de lut care erau dispuse într-un vas mai mare mare. Dintre cele șase vase, trei sunt boluri mari, negre și roșii, decorate cu desene geometrice în alb. Unul dintre celelalte vase conținea mărgele și flori de steatită, ambele fiind folosite pentru înșirarea colierelor. „Pentru mine, aceasta este o cutie de bijuterii pentru o doamnă”, spune Mishra.

Spre deosebire de alte culturi calcolitice care aveau unelte de piatră, Aharites fabricau unelte de cupru, cum ar fi dalte, aparate de ras și capete de săgeți ghimpate pentru vânătoare. Probabil, aveau avantajul accesului la cupru de la minele Khetri și de pe dealurile Aravalli din apropiere. Există chiar dovezi ale topirii cuprului. Harappanii au importat probabil minereuri de cupru și chiar produse din cupru de la populația Ahar.

Au fost Aharii primii arhitecți?

Dacă Balathal a surprins arheologii cu scheletele sale, Gilund i-a entuziasmat cu structurile sale masive de cărămidă arsă. Un amestec de nisip, argilă și var a fost folosit ca tencuială. Chiar și Balathal și Ojiyana aveau structuri și fortificații din cărămidă de lut și piatră, uscate la soare. Până la aceste descoperiri se considera ca Harappanii au fost singurele persoane, înaintea epocii de fier, care au folosit aceste tehnici.

Pe marginea de est a Balathal-ului există platforme ridicate din piatră. Acest lucru indică faptul că oamenii știau despre arhitectura de piatră atunci când au început construirea locuințelor, în jurul anului 3.500 î.e.n., deși fortificația a început mult mai târziu – în anii 2.500 î.e.n. În structurile de piatră, cărămizile din lut erau adesea folosite pentru ridicarea pereților despărțitori iar acoperișurile erau făcute din grinzi și căpriori, acoperite cu cărămizi din lut. În cazul structurilor mai mici cu stâlpi de lemn și ziduri din pământ acoperișurile erau din paie.

Amestecul de pământ, paie și balegă de vacă erau folosit ca tencuială - așa cum folosesc sătenii chiar și astăzi. În construcții mai utilizau granitul și roca de gneis, dimensiunea medie a blocurilor de piatră fiind de 25 cm lungime, 20 cm lățime și 15 cm grosime.

Cărămizile din lut erau adesea de aceeași lungime, dar înguste și mai subțiri. Întrucât uneltele de cupru erau prea mici pentru a fi folosite la prelucrarea blocurilor de rocă, oamenii se pare că au încălzit pietrele cu foc pentru a crea fisuri și au turnat apă pentru a le secționa. Pentru a îndepărta blocurile de rocă, foloseau ciocane de piatră și pene de cupru și lemn.

Așezările Balathal și Gilund arată, de asemenea, o arhitectură incipientă, cu o stradă largă și un gang îngust care împarte locuințele. La Balathal, există rămășițe ale unui zid care înconjura locuințele și o structură fortificată în centrul acestora.

Cetățile era la fel ca cele din Harappan, construite peste platforme din cărămidă de lut, iar zidurile de fortificație lărgite spre bază. Gilund avea ziduri paralele lungi și largi. Shinde, care a început săpăturile la fața locului împreună cu o echipă a Universității din Pennsylvania, spune: „Gilund se dezvoltă ca un centru urban al Aharitei”. Un complex cu o suprafață de 8.000 de metri pătrați în care existau mai multe locuințe.

Deși activitatea de construcție a fost influențată de Harappan, așezările aveau propria structură organizatorică. „Harappanii i-au ajutat să înflorească, dar fermierii și-au păstrat cultura intactă - Shinde.  „Modelul Harappan de planificare urbană are un impact clar în Gilund ” - S.P. Gupta, Președintele Societății Arheologice din India

Aharii au avut o economie mixtă bazată pe agricultură, creșterea animalelor, vânătoare și pescuit. P.K. Thomas și P.P. Joglekar de la Colegiul Deccan au studiat rămășițele animalelor și au descoperit 73% din oase reprezentau animalele domesticite, oi și capre 19%, bivoli doar 3%.

Animalele sălbatice, cum ar fi nilgai și blackbuck, au constituit 5%. Au fost găsite și resturi de porci, păsări, pești, broaște țestoase și moluște. Un număr mare de oase au fost carbonizate și despicate, probabil pentru a putea face săgeți. M. Kajale, de la același colegiu, a constatat că plantele cultivate includ grâu, orz, linte, mazăre și mei.

Image
plita-pamanat-india

Hooja subliniază că la Ahar s-a cultivat și orez. Mâncarea era gătită pe plite de pământ în formă de U. în tigăi rotunzi din lut ars iar pentru linte și cereale existau mori de piatră.

Ce s-a întâmplat cu ei?

Aharii au abandonat siturile în 1.800 î.Hr., o perioadă în care și Harappan a scăzut. Probabil, schimbările climatice și calamitățile naturale i-au obligat să renunțe la agricultură. Economiile lor probabil au fost afectate și de declinul Harappan. Așadar, se crede că au plecat în alte locuri pentru agricultură sau pentru creșterea animalelor.

Balathal, de exemplu, a rămas neocupat până în anii 300 î.Hr., când în era Mauryan, unii oameni au ocupat din nou siturile. Lalti Pandey, de la Institutul de Studii Rajasthan, spune despre acești oameni că „știau de topirea fierului și fabricau instrumente de fier”. Două cuptoare de topire a fierului au fost găsite în Balathal. În jurul acestei perioade a fost găsit cel de-al cincilea schelet.

În Mewar, există o lungă și continuă istorie a locuinței umane. Se pare că, influențați de cultura Ahar, vânătorii  și păstori din regiune s-au apucat de agricultură și au devenit precursorii societății rurale de astăzi din sudul Rajasthanului.

Mishra spune că alții s-au dus să crească animale și au devenit Gadris (păstori) și Rabaris (crescători de cămile). Apoi, există comunități precum Gemetis, Meghwals și Bawarias care au continuat să își practice tradiționala ocupație de vânat, unii dintre ei obișnuind să mănânce carne putredă până acum câteva decenii.

Femeile Gameti au o o poveste asemănătoare cu ceramica roșie și neagră a culturii Ahar. Și dovezile religiei populare ale Aharilor supraviețuiesc printre Kalbelia, comunitatea căreia i-a aparținut dansatorul Gulabo, renumit în folclorul Rajasthani.

Astfel, Aharii nu sunt morți, dovezii ale existenței și culturii lor găsindu-se încă în zilele noastre.

Surse: 

https://www.indiadivine.org/

https://ro.wikipedia.org/

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook