Yoga posturală clasică – moștenirea lui Sivananda în Occident | Yogasat - Cursuri Yoga Bucuresti Skip to main content
sivananda yoga

“Yoga ne conduce de la ignoranță la înțelepciune, de la slăbiciune la putere, de la dizarmonie la armonie, de la ură la iubire, de la dorință la plenitudine, de la limitare la infinit, de la diversitate la unitate, de la imperfecțiune la perfecțiune.”
 Swami Sivananda - Bliss Divine

La începutul secolul XX, în Occident, Yoga posturală a fost popularizată întâi prin Părintele practicii Yoga moderne, Krishnamacharya (și discipolii săi, dintre care cei mai renumiți sunt: Desikachar, Iyengar și Pattabhi Jois) și prin învățătura lui Swami Sivananda, Guru renumit în întreaga lume.

De profesie medic, Sivananda a practicat Karma Yoga întreaga sa viață, fiind în serviciul bolnavilor și oferindu-le vindecare, printr-o seva neobosită, timp de zeci de ani. Concomitent, printr-o sadhana asiduă, acesta a realizat cel mai nobil țel al vieții umane – realizarea propriei naturi și a transmis profunda învățătura Yoga în întreaga lume modernă.

În 1936, Sivananda pune bazele Societății Divine Life în Rishikesh, prin intermediul căreia publică și distribuie în mod gratuit învățătura spirituală perenă. Din dorința de a ajunge la cât mai mulți oameni spre a le oferi lumina profundei învățături Yoga, dezvoltă Yoga Sintezei (Yoga of Synthesis) care combină doctrinele formale ale celor patru ramuri Yoga (Karma, Bhakti, Jnana și Raja), pe care le sumarizează în dictonul: Serve. Love. Give. Purify. Meditate. Realize.

Sivananda Yoga se bazează pe principiile Karma Yoga. Seva sau voluntariatul, serviciul dezinteresat oferit celorlalți este esențial pentru Sivananda, dar și pentru orice învățătură spirituală valabilă, întrucât diminuează egoismul și apropie aspiranții de trăirea unității care fundamentează întreaga creație.

Învățătura lui Sivananda a fost promovată în Europa și America prin intermediul discipolilor săi, dintre care cei mai renumiți sunt: Swami Vishnudevananda, Swami Satyananda Saraswati, care a deschis renumita Bihar School of Yoga, în 1964 și Swami Satchidananda, fondatorul Integral Yoga.

Swami Vishnudevananda a fost trimis în Vest de către însuși Sivananda, pentru a împărtăși cunoașterea științei sistemului Yoga autentic, în 1959. Vishnudevananda este cel care a înființat centre Sivananda Yoga în numeroase țări și a format instructori Yoga învățându-i sistemul de practică a celor 12 asana fundamentale recomandate de Sivananda, dar și principiile științei spirituale – respectarea Yama și Niyama, practici Pranayama, dietă corectă (sattvică) și practica meditației. Sinteza sistemului său cuprinde 5 principii: Proper exercise (Asana), Proper breathing (Pranayama), Proper relaxation (Savasana), Proper diet (lacto-vegetariană, sattvică) și Positive thinking (peace of mind) – practica meditației.

Image

Swami Vishnudevananda predând cele 12 asana de bază din Sivananda Yoga

„Hatha Yoga este o practică spirituală care se situează la egalitate cu meditația vedantică, practica celei mai înalte forme de devoțiune față de Dumnezeu sau slujirea fără ego a Domnului, Karma yoga. Acesta este cel mai esențial punct pe care v-aș ruga pe toți să-l țineți minte. Hatha Yoga este cea mai științifică metodă de control al minții. Mintea își are puterea vibrantă în prana și aceasta se revarsă prin diferite organe.” Vishnudevananda

Sistemul de 12 asane de bază Sivananda Yoga promovează, pe lângă suplețea trupului și sănătatea sa, liniștea minții și o interiorizare profundă. Accentul este pus pe menținerea posturii, de la câteva secunde la câteva minute (în funcție de nivelul de practică al clasei) și conștientizare.

Practica posturală corectă este susținută de însușirea celorlalte ramuri ale sistemului Yoga clasic, așa cum a fost el sintetizată de Rshi Patanjali în Yoga Sutra. Sadhana și, implicit practica asanelor ține cont de principiile Yama și Niyama, începând cu Ahimsa care ne invită să fim blânzi față de corpul nostru, să nu ne bruscăm și violentăm în execuția asanelor. Există un principiu de bază în practică – dacă doare, te oprești; e ceva greșit.

Desigur că orice postură are tensiune; în fapt, practicantul este orientat să observe că în orice postură există echilibru între tensiune și relaxare. O parte a corpului este tensionată, iar cealaltă parte este relaxată; yoginul nu se atașează de relaxare și nu respinge tensiunea, le privește pe amândouă cu egalitate, cu neutralitate și cu atenția pe respirație, pe energie și ulterior, pe starea de conștiință care asimilează energia. În acest mod este asana pregătitoare meditației. Asanele sunt ocazii de contemplare și interiorizare.

De asemenea, sistemele de predare a asanelor în mod tradițional, clasic, cu accent pe conștientizare în asana, cultivă o practică posturală sattvică. Cele trei gunas (tendințe ale naturii) sunt prezente în tot ce ne înconjoară. Tendința preponderent tamasică în practica asanelor ne determină să fim lenți, statici, somnoroși, să executăm asanele dintr-o anumită inerție, obișnuință / rutină, fără awareness și vitalitate. Tendința rajas determină ca practica asanelor să devină un sport, o arenă a competitivității, unde căutăm să executăm perfect asanele și de obicei suntem violenți față de propriul corp, tragem de mușchi, articulații în mod abuziv pentru a obține un rezultat așa cum îl proiectează mintea (nepurificată).

„Prin creșterea modificărilor sattvice ale minții, cum sunt Kshama (iertarea), iubirea, generozitatea, sinceritatea, celibatul, poți distruge modificările (vrittis) rajasice și tamasice.” Sivananda

O practică sattvică implică awareness, blândețe, un anumit firesc și mintea începătorului – o atitudine proaspătă cu fiecare sesiune de practică, un sentiment de entuziasm așezat și dedicare, consacrare a practicii unui Principiu superior.

Image

Secvența de 12 asane promovată de Swami Vishnudevananda, urmând linia maestrului său, susține sattva, prin eliminarea tendințelor rajas și tamas, determină suplețea corpului fizic și pregătește corpul fizic și energetic al aspirantului pentru susținerea energiilor înalte, luminoase, transformatoare pentru ființa sa.

Practica asanelor asigură o alimentare uniformă cu prana către toate părțile corpului fizic și pentru toate celelalte corpuri subtile. Odată ce distribuția forței vitale este îmbunătățită, fluxul sanguin este și el îmbunătățit. Practicarea corectă a asanelor (sattvică, cu awareness – menținerea posturii și atenției pe respirație, centrul energetic sau contemplarea infinitului) asigură fluxul uniform și armonios al sângelui către toate părțile corpului și un flux de impulsuri nervoase către toate părțile corpului, afectând pozitiv astfel sistemul endocrin (care secretă hormoni în sânge și creează ceea ce numim echilibru hormonal în corpul fizic).

Secvența de 12 asane începe cu posturile care lucrează asupra chakrelor superioare – Sahasrara, Ajna și centrului energetic subtil ce controlează glanda tiroidă, Vishuddha chakra (shirshasana, sarvangasana și halasana, matsyasana). Urmează seria de posturi care influențează centri inferiori, Manipura, Svadisthana - zona rinichilor și a glandelor suprarenale care se află pe rinichi, zona organelor sexuale unde se află glandele sexuale (bhujangasana, shalabhasana, dhanurasana).

Răsucirea pe jumătate a coloanei vertebrale (Ardha Matsyendrasana) face ca cele trei nadis-uri principale - Ida, Pingala și Sushumna - să fie eliberate, permițând pranei să curgă prin canalul central. În mod similar, Trikonasana pe partea stângă și pe partea dreaptă, deschide cele trei canale, astfel încât Sushumna (canalul central) să nu fie sufocată. Paschimotanasana încurajează fluxul de prana în Sushumna, în canalul central. Ordinea asanelor este paralelă cu fluxul chakrelor în timpul a ceea ce numim timpul creației. Ulterior, în Savasana, atenția și energiile merg în direcția opus, de la tălpile picioarelor energia este trasă în sus, spre creștetul capului - ceea ce numim dizolvarea creației.

„Asanele și pranayama fac parte din yoga sadhana. Îți pot oferi beneficii spirituale doar dacă se bazează pe fundamentele Yama-Niyama, un caracter puternic; și dacă beneficiezi de ajutorul unor mijloace auxiliare precum dieta și o viață sattvică pură zi de zi. Altfel, vor fi doar exerciții fizice. Desigur, te vei bucura de o sănătate bună și de libertate față de boli, dar la ce bun sănătatea și puterea, dacă mintea interioară putrezește, iar cancerul răului îți mănâncă chiar și organele vitale?” Vishnudevananda

Practica celor 12 asane din sistemul Sivananda Yoga trece aspirantul prin întregul ciclu al creației și al dizolvării creației, la nivel subtil, la nivelul nadis-urilor și chakrelor. Realizată corect, cu îndrumare corespunzătoare și devotament din partea yoginului, are un profund efect la nivel subconștient, eliberând energii și tensiuni și conducând adeptul spre practica Raja Yoga, a meditației.

Image

sivanandayogafarm.org (Swami Vishnudevananda – Himalaya)

„Așa este cu noi toți. Nu ne dăm seama de Puterea care lucrează prin toate organele noastre (Indriyas), fără de care nu putem face nimic. Când acea Putere dispare, acest corp care este păstrat cu atâta grijă și hrănit în fiecare zi cu mâncăruri delicioase, de care suntem atât de mândri, va fi doar ars, îngropat sau aruncat în apă. Așadar, fiți înțelepți; nu vă lăudați niciodată cu corpul, intelectul etc. și realizați-vă adevăratul Sine. Fie ca Dumnezeu să ne binecuvânteze pe toți! Fie ca noi toți să ne realizăm Sinele prin Harul Guru-ului!” (Sivananda)

Va urma!

Citește și: degradarea-practicilor-originale-ultima-parte-krishnamacharya-si-discipolii-sai

Surse: sivanandayogafarm.org, sivanandayogavietnam.org, wikipedia.org, sivanandaonline.org, sivanandabahamas.org, articles.sivananda.org.

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook