Skip to main content
yoghini-asane

Krishnamacharya a fost descris drept părintele Yoga modernă, în mare parte datorită succesului global al studenților săi, BKS Iyengar și Pattabhi Jois - creatorii Iyengar Yoga, respectiv Ashtanga Yoga. De asemenea, Indra Devi, o leton-americancă care s-a antrenat și ea cu Krishnamacharya, a popularizat Yoga în America cu ajutorul unor clienți celebri de la Hollywood, cum ar fi Gloria Swanson și Greta Garbo.

Citește primele parți din Istoria Yoga:

Originile străvechi ale Yoga

Yoghinul ca pustnic, războinic, infractor și comediant

Călătoriile unui tânăr călugăr indian au inspirat yoga modernă.

Îndepărtarea de Raja Yoga

Salutul Soarelui încorporat în practicile Yoga

Mișcarea de cultură fizică și Yoga folosită ca formă de terapie

Născut dintr-o familie Brahmin din Karnataka, sudul Indiei, Krishnamacharya a fost inițiat în cultura și practica Yoga de la o vârstă fragedă. În 1915, la 27 de ani, a călătorit în Tibet pentru a studia Yoga cu maestrul Rammohan Brahmacari. A petrecut câțiva ani învățând și făcând turnee până în 1931, când Maharajahul din Mysore l-a invitat să predea la școala sanscrită din Mysore. Doi ani mai târziu, i s-a dat un pavilion al palatului Jaganmohan din Mysore pentru a conduce o Yoga Sala (loc sacru în care se practică Yoga).

Image

Misiunea Maharajahului

Maharajahul Krishnaraja Wadiyar IV (1884–1940) a avut un interes puternic pentru educația fizică și a invitat adesea practicanți autohtoni și străini la Mysore. Printre discipolii săi a fost și culturistul K. V. Iyer, care a predat într-o sală de sport de lângă Yoga Sala.

Yoga era încă desconsiderată în Mysore anilor 1930 (Mark Singleton), iar sala de Fitness a lui Iyer a prins mai bine în rândul tinerilor, decât Yoga Sala lui Krishnamacharya.

Krishnamacharya a lucrat sub conducerea personală a Maharajahului, cu un mandat de popularizare a practicilor Yoga. Yoga concura cu masculinitatea teatrală a culturismului și a gimnasticii, astfel că trebuia să atragă atenția oamenilor.

Krishnamacharya a făcut demonstrații regulate la Universitatea Mysore pentru a încuraja studenții să adere la Yoga. A mers chiar mai departe, prin ceea ce Maharajah a numit „propagandă”, realizând demonstrații de Yoga în toată India de Sud.

Image

De asemenea, a ținut cursuri de Yoga ca parte a unui program de educație fizică pentru curtea regală și a făcut demonstrații spectaculoase de Yoga la curtea Maharajahului. Maharajahul a finanțat chiar și un film mut, de o oră, în care Krishnamacharya, în vârstă de 50 de ani, însoțit de tânărul B. K. S. Iyengar practică asane avansate.

Yoga lui Krishnamacharya a cuprins secvențe de asane legate între ele de Vinyasas și în coordonare cu respirația, secvențe bazate pe Surya Namaskar. Vinyasas sunt menținute pentru un timp relativ scurt, în contrast cu tradiția Yoga de a menține o singură postură pentru o perioadă lungă de timp.

Cultură fizică modernă și tradițională

Cultura fizică a avut un impact puternic în India colonială. În instituțiile militare și de învățământ din toată India s-a practicat un amestec de educație fizică autohtonă și modernă. Krishnamacharya a lucrat într-un astfel de mediu la palatul din Mysore și, inevitabil, acest lucru a avut un impact asupra practicilor sale.

Mark Singleton, savant Yoga, remarcă asemănarea cu exercițiile de antrenament de gimnastică a vremii, Gimnastica fundamentală a lui Bukh și educația fizică yoghină a lui Kuvalayananda, din programa școlară.

Krishnamacharya credea că practica Yoga trebuie adaptată la timpul și locul în care este predată și la necesitățile specifice ale elevului. Unul dintre primii săi studenți își amintește că inova tot timpul pentru a întâmpina nevoile elevilor săi. El își adaptează posturile pentru a le potrivi elevilor și creează noi poziții la nevoie.

Inovațiile și variațiile lui Krishnamacharya au marcat discipolii acestuia; nu este de mirare că Iyengar și Jois au dezvoltat două sisteme foarte diferite, ambele inspirate de același maestru.

Ashtanga Yoga lui Pattabhi Jois constă în trei serii de asane legate între ele de vinyasas și realizate în coordonare cu respirația.

Iyengar a interpretat în mod personal practicile din Yoga Sala și a avut o abordare diferită, fără accent pe respirație și insistând foarte mult asupra preciziei asanelor, menținute pentru perioade mai lungi de timp.

Tradițional, dar modern

Krishnamacharya a fost înclinat către Yoga spirituală și filosofia hindusă. El a fost dornic să ofere metodei sale esența textelor antice, însă a fost selectiv cu scrierile care se deosebeau de Yogasutra lui Patanjali.

Image

 

*Gloria Swanson și Greta Garbo practicând Yoga

Fuziunea între vechi și nou poate fi văzută și în activitatea inovatorilor anteriori de Yoga, precum Yogendra și Kuvalayananda.

Krishnamacharya a atribuit procedurile propriului guru și a textelor istorice pe care le-a întâlnit, mai puțin propriilor sale inovații. Nu a văzut niciun conflict între continuitatea tradițiilor și faptul că renașterea Yoga posturală a fost cu bună știință înclinată către modernism și modernizarea tradițiilor.

Procesul de fuziune și împrumut a rămas o caracteristică constantă în Yoga, noii profesori dezvoltând practici proprii.

Jois și Iyengar au adaptat metoda Mysore pentru a răspunde nevoilor unei comunități globale, cu propriul amestec de tradiție și inovație. În occident, noi școli precum Jivamukti Yoga în anii 1980 și Power Yoga în anii 90 au apărut de la practicienii Ashtanga Yoga și Sivananda Yoga. În India, Yoga modernă coexistă alături de continua practică antică a asceților și chiar de mai noua Yoga lui Ramdev, transmisă în mediul audiovizual.

Yoga, starea de bine și cucernicia

După cum spunea Krishnamacharya, Yoga s-a adaptat la timp și loc. La începutul secolului 21, aspectele legate de sănătate au adăugat pentru Yoga un nou scop.

Chiar dacă anumite practici au fost distorsionate, o amprentă lăsată Yoga de către maeștrii Indiei medievale este prezentă și astăzi între dozele de mercantilism.

Pe lângă formele de terapie pe care le oferă în sălile lor de Yoga, profesori de astăzi încă îmbrățișează cucernicia, ajungând să ofere voluntariat în zonele defavorizate ale lumii, să înființeze diverse școli sau centre de sănătate. Mulți yoghini din întreaga lume ar spune ca aceste lucruri înseamnă Yoga modernă.

 

Primește săptămânal informații inedite și interesante despre practica și știința Yoga.

Abonează-te aici la newsletter-ul săptămânal.

Comenteaza cu Facebook