Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea I. Skip to main content
Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea I.

“Pratyahara insasi este considerata ca fiind yoga, deoarece este cea mai importanta ramura in sadhana yoga.” (Swami Sivananda)

Sadhana yoga reprezinta practica stabila, consecventa. Dintre cele opt ramuri ale practicii yoga, descrise de Patanjali in Yoga Sutras, Pratyahara este a cincea si consta in controlul simturilor. Dupa ce discipolul se obisnuieste cu practica primelor ramuri: yama, niyama, asana si pranayama, poate trece la pratyahara, o etapa importanta, premergatoare meditatiei.

O viata traita constient, moral, dezvoltarea capacitatii de observare, practica fizica a asanelor si sincronizarea cu respiratia sunt ramurile pe care discipolul trebuie sa le cunoasca si sa le practice spre a fi pregatit pentru pratyahara. 

Din pacate, nu se vorbeste prea mult despre pratyahara. Insa, fara aceasta ramura, practica yoga nu poate fi dezvoltata si desavarsita, ca stiinta perfecta. Scopul si esenta yoga constau in atingerea si realizarea ultimei ramuri, samadhi. Ultimele trei ramuri, dharana, dhyana si samadhi reprezinta un singur proces, numit samyama sau meditatie. Yama si niyama purifica si asigura o stare de multumire. Asana pregateste corpul si il face mai puternic, rezistent si flexibil, pentru a sta cu usurinta in meditatie. Pranayama dezvolta energia vitala.

CITESTE 8 ramuri din Yoga

Pratyahara ocupa locul central intre cele opt ramuri. Este cheia relatiei dintre aspectele exterioare si interioare ale practicii yoga. Prin pratyahara se invata trecerea de la exterior la interior. Pentru majoritatea, nu e posibil sa treaca de la asane direct la meditatie. Acesta implica a trece brusc de la corp la minte. Pentru aceasta tranzitie, respiratia si simturile, care leaga corpul si mintea, trebuie mai intai aduse sub control. Prin pranayama se invata controlul energiilor vitale si al impulsurilor, iar prin pratyahara se obtine controlul asupra simturilor, ambele necesare pentru meditatie.

Termenul Pratyahara este compus din doua cuvinte provenind din sanscrita: prati si ahara. Ahara inseamna hrana sau orice, din exterior, ce devine interior, ceea ce mancam, cu ce ne alimentam din exterior. Prati reprezinta detasarea, indepartarea, a fi impotriva a ceva sau departe de ceva. Pratyahara se traduce, literalmente, prin controlul aharei sau obtinerea controlului asupra influentelor exterioare. Se poate compara cu o testoasa care se retrage in propria carapace. Carapacea este mintea, iar membrele testoasei sunt simturile. De regula, prin pratyahara se intelege retragerea simturilor, dar a cincea ramura reprezinta mult mai mult decat atat.

In yoga, se considera ca exista trei tipuri de ahara sau hrana. Prima este hrana fizica, mancarea, alimentatia care introduce in corpul fizic cele cinci elemente necesare spre a-l hrani (pamant, apa, foc, aer si eter). Al doilea tip de hrana il reprezinta impresiile, care hranesc mintea cu substantele subtile, necesare acesteia: senzatiile sunetului, ale atingerii, cele vizuale, gustul si mirosul. Senzatiile sau impresiile constituie elementele subtile: sunet/eter, atingere/aer, vedere/foc, gust/apa, miros/pamant. Al treilea tip de hrana este asocierea noastra cu diverse persoane, care ne sunt dragi sau le indragim. Acestea hranesc hranesc spiritul si ne influenteaza cele trei gunas: sattva, rajas si tamas.

VINO la workshop de meditatie cu Val Voicu

Prayahara este ambivalenta. Este retragerea de la hrana, impresiile si asocierile nepotrivite, simultan fiind deschiderea catre hrana, impresiile si asocierile potrivite. Nu se pot controla impresiile mentale fara o dieta adecvata si fara relatii potrivite. Dar cea mai mare importanta a pratyaharei consta in retragerea de la impresiile senzoriale. Pentru aceasta retragere este necesar controlul asupra simturilor. Astfel, mintea este eliberata si se poate retrage in interior.

Prin retragerea atentiei de la impresiile negative, pratyahara intareste imunitatea mintii. La fel cum un corp sanatos rezista toxinelor si agentilor patogeni, la fel o minte sanatoasa rezista la influentele senzoriale negative din jur. Daca esti usor distras sau deranjat de zgomote si de mediul inconjurator, trebuie sa practici pratyahara. Fara aceasta practica, nu vei putea medita.

Va urma...

CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea II.

CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea III

CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea IV

CITESTE Pratyahara, a cincea si cea mai importanta ramura yoga, fara de care nu poti medita. Partea V

 

Comenteaza cu Facebook