Sfinții și învățăturile tuturor practicilor spirituale Skip to main content
zei-hindubah

Yoga a fost puternic influențată de linia de Sfinți ai Indiei medievale. De-a lungul timpului, practicile originale au fost distorsionate, în acest sens contribuind schimbările aduse de fuziunile culturale și adaptarea învățăturilor vechi la prezentul în continuă schimbare.

De câte ori apar în lume Sfinți, ia naștere un val de spiritualitate. Nenumărați căutători ai adevărului sunt influențați de Sfinți și se îndreaptă către o viață spirituală. Sufletul poate fi înălțat spiritual numai de un alt suflet. Un om oricât de instruit sau de inteligent ar fi, dacă nu este evoluat din punct de vedere spiritual, nu-i poate ajuta altuia și nici măcar lui însuși... Nimeni nu poate deveni spiritualizat doar citind cărți despre știința spiritualității. Orice pretenție de spiritualitate bazată pe un asemenea fel de studiu ar fi o îndrăzneală. În Bhagvad Gita ni se spune:

Trebuie să te pleci smerit  înaintea unui Învățător desăvârșit și să îndeplinești practica spirituală și să-l slujești. Numai un Învățător care cunoaște realitatea îți poate împărtăși și ție această cunoaștere.

Nu putem ajunge la cunoașterea căii spirituale fără un Maestru spiritual. Este strict necesar să cunoaștem un Maestru spiritual. Iisus a spus:

Nimeni nu merge la Tatăl decât prin mine.

Cine nu îl cunoaște pe Fiu, nu va cunoaște pe Tatăl.

Cel care te primește pe Tine, mă primește pe mine, iar cel care mă primește pe mine îl     primește pe Cel care m-a trimis.

Cercetând scripturile tuturor religiilor, constatăm că toate stăruie asupra faptului că nimeni nu poate ajunge la mântuire fără un Învățător.

Shastrele, Vedele şi Smriti spun toate același lucru: Fii deplin încredințat că fără un Învățător nu există izbăvire.

Citește și: Diferenta dintre Shastre, Vede si Upanisade

Și în scripturile religioase ale Hindușilor este subliniată cu tărie necesitatea de a fi indrumat de  un Învățător spiritual perfect:

Dumnezeu nu poate fi atins fără Inițiere, oricât de mult ar medita cineva asupra Lui. Numai dacă ești Inițiat de un adevărat Învățător îl poți cunoaște, căci El este atât de subtil încât este dincolo de atingerea imaginației. De aceea marea majoritate a formelor de Yoga sunt false și nu duc practicantul prea departe." Unele tehnici yoga se bazează doar pe corpul fizic și astral iar practicantul nu realizează ca acestea nu îl vor duce departe în momentul părăsirii corpului.

Citește și: Eroii și înțelepții mitologiei hinduse din denumirilor asanelor.

Între eroii cu influență puternică în practicile și doctrina Yoga, se cuvine să includem în mențiuni o parte dintre Sfinți împreună cu realizările lor rezonante.

Image

1. Ramanuja (Ilaiya Perumal), fondatorul școlii Vedanta. Primul important adept al mișcării *Bhakti, a fost numit succesorul profesorului său Yamunamuni. A trăit între 1060 și 1118, călătorit în toată India și s-a stabilit definitiv în Srirangam.

A consolidat **Vaishnavism-ul și a fondat școala Visistadvaita Siddhanta, cea mai populară școală de Vedanta - filozofie Hindu, descrisă ca monism calificat. A scris Sribasya și Gitabhasya.

2. Sri Nimbarka, fondatorul Dvaitadvaita. Următorul lider al mișcării Bhakti a fost Nimbarka, contemporan cu Ramanuja. El era adept al ***Krishna și Radha. El a fondat Dvaitadvaita - monismul dualist. A scris Vedanta Parijata-saurabha, un text despre Brahmasutras. S-a stabilit la Mathura.

3. Madhavacharya (Pūrna Prajña). Are același rang cu Sankaracharya și Ramanuja, fiind unul dintre cei trei filozofi principali ai sistemului Vedanta. El a promovat Dvaita - dualismul. Potrivit lui, scopul final al omului este Moksha.

4. Sri Vallabhacharya (1479-1531), fondatorul școlii Rudra Sampradaya.  Născut la Varanasi, a promovat Suddhadvaita Vedanta (non-dualismul pur) și filozofia Pustimarga - calea devotamentului altruist. A fondat școala Rudra Sampradaya. El a relaționat Brahman (principiul universal al creației) cu Sri Krishna, caracterizat prin Sat (esență), Cit (conștiință) și Ananda (fericire). Potrivit lui, mântuirea se face prin Sneha (iubirea profundă pentru divinitate). El a fost autorul mai multor lucrări erudite în sanscrită și Brajbhașa (limbă indo-europeană), importante fiind Subodhini și Siddhant Rahasya.

5. Marele Ramananda (secolul al XV-lea): Născut la Prayag, a fost primul mare sfânt Bhakti din India de Nord. El a deschis ușa Bhakti tuturor fără sa facă nici o diferențiere de vârstă, castă, credință sau sex. Era un adept al Rama și credea în două mari principii: o iubire perfectă pentru divinitate și fraternitatea umană.

Printre discipolii Săi au fost: Kabir, un țesător musulman; Raidasa, un cizmar; Sena, un frizer; Dhanna, un țăran Jat; Sadhana, un măcelar; Narahari, un aurar; Pipa, un prinț Rajput.

Ramananda a fost descris drept „puntea dintre mișcarea Bhakti sudică și nordică”.

6. Bhagat Namadeva: Namadeva, care a prosperat în prima parte a secolului al XIV-lea, a fost un croitor care inițial alesese calea tâlhăriei înainte de a deveni sfânt.

Poezia sa, scrisă în Marathi (limbă indo-ariană, vorbită în prezent de peste 80 milioane de oameni), este marcată de un spirit de dragoste intensă și devotament față de divinitate. Se spune că Namadeva a călătorit departe și a purtat discuții cu sfinții Sufi din Delhi.

7. Krishna Chaitanya Mahaprabhu (1485-1534): Chaitanya a fost cel mai mare sfânt al mișcării Bhakti. Născut la Navadwip în Bengal, numele său original a fost Vishwambhar Mishra. El a fost responsabil pentru popularitatea Vaishnavismului în Bengal prin intermediul kirtan-elor (narație, relatare, descriere). A înființat Școala de teologie Achintayabhedabhedavada. A predicat religia unei credințe intense într-o singură divinitate pe care a numit-o Krishna sau Hari.

S-a stabilit definitiv la Puri unde a murit. După moartea sa, urmașii lui și-au sistematizat învățăturile și s-au organizat într-o sectă numită Vaudihanavism Gaudiya. Krishnadasa Kaviraja a scris o biografie despre viața lui Chaitanya: Chaitanyacharitamrita.

8. Mirabai of Kudki (1498-1546): O importanta sfântă al mișcării Bhakti, a fost singurul copil al Ratna Singh Rathor din Merta. În 1516 a fost căsătorită cu fiul cel mai mare al lui Rana Sanga . După moartea soțului, ea s-a dedicat complet căutării religioase. Mirabai a compus numeroase cântece devoționale.

9. Goswami Tulsidas (1532-1623): A fost un poet important, adept al Rama. A enunțat diferite aspecte ale Dharma. Celelalte creații ale sale sunt Vinaya-Patrika și Kavitavali.

Image

10. Surdas (1479-1584): Ca sfânt și poet, el a predicat religia iubirii și a devotamentului față de o divinitate personală. Surdas a fost adept al Krishna și Radha. A folosit Brajbhasa în lucrările sale, care includ Sursagar, Sahitya Ratna și Sur Sarawali.

11. Shankar Dev: A popularizat Vaishanava Bhakti in Assam - stat situat lângă Himalaya, în nord-estul indiei.

12. Narasi: Numele original al lui Narasi a fost Narasimha Mehta. A popularizat cultul Vaishnava în Gujarat, Bombay.

13. Kabir Das: Născut lângă Benaras, a dus viața unui gospodar normal. Discipol al lui Ramananda, misiunea sa a fost să predice o religie bazată pe dragoste care să unească toate castele și credințele. El a insistat pe unicitatea zeului pe care îl numește prin mai multe nume, precum Rama, Hari, Allah. El a denunțat ferm ritualurile hinduse și musulmane.

El a condamnat cu fermitate sistemul de caste, în special practica de marginalizare. Cu toate acestea, nu a fost un reformator social, accentul său fiind pe reforma individuală sub îndrumarea unui adevărat guru.

Poemele sale Dohas și Sakhi se găsesc în Bijak. După moartea lui Kabir, discipolii săi musulmani s-au organizat la Maghar, iar discipolii Hindu au fost organizați într-un ordin de Surat Gopala, cu centrul la Banaras

14. Dadu Dayal. Important sfânt Nirguna, a fondat Brahma Sampradaya - ulterior Parabrahma Sampradaya.

15. Unii dintre cei mai importanți sfinți Bhakti din Maharashtra au fost adepții Maharashtra Dharma. Jnandeva, Namadeva, Eknatha, Tukaram și Ramdas.

 

*Bhakti: mișcare bazată pe devoțiune unei singure divinități.

**Vaishnavism sau Vishnuism: principala confesiune de Hinduism, caracterizată prin devoțiune divinității Vishnu și încarnărilor lui.

***Krishna ,si Radha: divinități relevante în hinduism, venerate ca avataruri al Vishnu.

 

Comenteaza cu Facebook