Yoga și consumerismul - într-o relație complicată - partea II Skip to main content
yoga-bani

În zilele noastre, participarea la un curs sau la o ședință de yoga devine o virtute atât de mare în ochii consumatorului, încât este nevoie să fie lăudat, validat și postat pe rețelele de socializare. Apetitul pentru “meditații în zece zile” “magia yoga și abundența” “yoga pentru a-ți găsi sufletul pereche” și alte nevoi nesatisfăcute ale oamenilor este susținut și valorizat atât de companiile producătoare, dar și de marile studiouri de yoga. Ba chiar practicanții au așteptarea unor ședințe de yoga corporate, în care intructorul este “profi” și atent la nevoile participanților, așa cum se întâmplă în orice business care are ca principal obiectiv profitul.

Citește și: Cum sa NU faci yoga. Ultima moda: yoga cu capre, iepuri, bere si muzicuta. (yogasat.ro)

Capitalism cu masca spiritualității

Linia dintre a face profit din yoga și a trăi din asta este foarte subțire. Atât ca instructori, cât și ca practicanți, este nevoie să ne întrebăm de ce facem asta. Dincolo de practica personală și privată, care sunt motivele pentru care vrem să predăm sau pentru care cumpărăm accesorii și ce avem de câștigat din asta? Atâta vreme cât consumul nu este unul în exces și nu luăm mai mult decât avem nevoie, suntem de partea corectă a liniei.

Este un efort continuu de conștientizare, iar contradicțiile interne este firesc să apară pentru cineva care își ia practica în serios. Linia dintre consum și practică adevărată este foarte subțire, așa că înainte de cumpăra un noi accesoriu de yoga sau de a face un nou eveniment, este nevoie să apară o interogare serioasă în interior: chiar am nevoie de asta? Oamenii chiar au nevoie de acest workshop? Acest accesoriu îmi aduce o valoare reală practicii? Acest eveniment va aduce o valoarea reală și o creștere a conștiinței? Poate această acțiune să lezeze esența practicii yoga?

Citește și: Adevarata poveste a lui Osho. Sex, droguri si Rolls Royce sau iluminarea ca afacere profitabila. (yogasat.ro)

Yoga poate fi un panaceu, atât timp cât există discernământ

Dacă practicăm sau predăm yoga folosind doar masca spiritualității, având ca obiectiv principal banii și puterea, esența este pierdută din start. Dacă o facem conștient, însă, aplicând și practicând autentic, fără deviații sociale și manipulare psihologică, înțelegând totodată cu yoga este în antiteză cu valorile materiale, vom rămâne ancorați în esență.

Chiar avem nevoie de un retreat de lux în Bali sau Sri Lanka? Ce putem găsi acolo și nu putem găsi în Apuseni? Ne-am întrebat vreodată ce părere au balinezii sau singalezii despre turismul spiritual în masă? Atunci când plătim un abonament la studioul de yoga, cui îi plătim, de fapt? Este un om sau o industrie? Ce alegem să susținem?

Yoga nu este ceva ce cumpărăm

Da, există un schimb de energie și cumva firesc către studiourile de yoga pentru a-și susține chiria, cheltuielile și angajații. Însă asta este o alegere conștientă. Nu ne oprește nimeni ca după două, trei luni de yoga să ne facem practica acasă. Și în niciun caz, nu cumpărăm sau vindem yoga ca pe marfă.

Noi toți, ca practicanți ai acestei căi, avem responsabilitatea de a onora și respecta înțelepciunea și cunoașterea yoghină. Noi toți avem șansa de a ne dezvolta spiritual dintr-un spațiu al devoțiunii, sacralității și auto-controlului unei practici personale. 

Mihaela Dragomir: mihaeladragomir.ro/

- Yoga Instructor la MediYoga

- Founder la One Yoga Studio

 

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook