Yoga tibetană. Diferența dintre Yoga Indiană și Yoga Tibetană. Skip to main content
Tanka-tibetană-imagini-pânză-yoghini-practicanți

Comparativ cu tradiția yoga indiană, care este studiată deja de mai bine de 100 de ani și este parțial aplicată în Occident, practicile yoghine tibetane tocmai au început să fie dezvăluite. Înainte de invazia chineză, Tibetul era o țară retrasă, atât datorită poziției sale geografice, cât și a mentalității locale, străinii nu erau bineveniți aici. În anii 1940, un profesor indian de Hatha yoga și Kundalini l-a trimis pe discipolul său occidental Theos Bernard în Tibet pentru a-și perfecționa cunoștințele. Au fost necesare multe eforturi pentru ca Theos să „câștige încredere”. Cu toate acestea, probabil din cauza izolării, practicile spirituale antice aduse de mahasiddha indiene - fondatorii școlilor budiste nordice - au fost păstrate timp de secole fără distorsiuni și neclarități.

După invazia comuniștilor chinezi în Tibet, au început execuțiile în masă ale „Lama” și călugărilor, iar mănăstirile au fost distruse. Mulți Lama (guru) au găsit un refugiu în India și Nepal, unde discipolii și cercetătorii lor occidentali au putut să îi contacteze. Unii lamas s-au mutat în Occident fiind invitați de discipolii lor și au început să scrie cărți și să predea învățături în limbile occidentale.

Citește și: Istoria asanelor. Între sacru și promiscuitate

Budismul tibetan (Vajrayana, literalmente înseamnă „Un vehicul cu diamant”) folosește multe metode despre care se presupune că sunt tantrice. La fel ca și în tantra indiană, înseamnă că studierea este posibilă numai sub supravegherea directă a unui profesor dintr-o linie (lineage) continuă. În primul rând, el dă o inițiere („conectează” un practicant la un „flux de putere” creat de Maeștrii trecutului care au ajuns la realizare) și apoi oferă îndrumări cu privire la diferite practici. De aceea nu există prea multe informații „tehnice” detaliate privind practicile: profesorul își va învăța ucenicul personal, fără să împărtășească detalii cu un străin.

Astfel de metode puternice (și periculoase dacă sunt făcute incorect) nu sugerează învățarea „acasă din carți”. Cu toate acestea, având în vedere interesul recent pentru practicile Vajrayana în Occident și faptul că este imposibil să se aplice corect practicile fără liniile directoare ale Maestrului, mulți lamați tibetani își publică traducerile din texte antice despre yoga tibetană și le fac comentarii asupra lor. Unele momente cheie „de lucru” nu sunt menționate intenționat în cărți (este întotdeauna posibil să mergi la o retragere și să obții îndrumări de la un profesor), dar ideea generală despre practici a început să fie disponibilă pentru toți cei interesați.

Trebuie menționat faptul că, la fel ca și în yoga clasică indiană, diferite tehnici și practici în tradiția tibetană sunt inseparabile de o cale spirituală în ansamblu. Scopul final este întotdeauna realizarea de sine, obținând iluminarea, în loc să „îmbunătățească calitatea vieții” sau doar „să-și însușească super-abilități”. De aceea nu se intenționează aplicarea metodelor date separat de contextul practicii spirituale budiste. Pentru a le înțelege cu adevărat, ar trebui să fie „în interiorul” tradiției.

Namaste!

Va urma. 

Comenteaza cu Facebook