Skip to main content
femeie-asana

Este la mare modă în sălile de fitness sau în studiouri conceptul de Ashtanga Yoga. Și pe bună dreptate: din punct de vedere fizic, este o practică foarte puternică, iar din punct de vedere subtil este o energizare uimitoare a focului interior (Agni). Există și câteva școli de yoga care au rămas fidele practicii străvechi, Hatha Yoga și, dintr-un motiv sau altul, s-a creat o tendință de exclusivitate a cursanților: ori faci Hatha, ori Ashtanga.   

Nu putem spune că o practică este mai bună ca alta, însă este nevoie să te asiguri că oricare dintre tipurile de yoga ai alege, acesta este practicat și predat corect, pentru a evita accidentările mai mult sau mai puțin subtile.

Image
femeie-asana

Hatha yoga

Este o practică străveche, foarte complexă, în care accentul se pune pe conștientizare. Dacă ești la început și nu îți e prea clară treaba cu energiile, vei fi instruit să conștientizezi mișcările subtile ale sistemului nervos. Pentru că ele există, indiferent dacă tu crezi sau nu în ele. Scopul este să le conștietizezi. 

Practica Hatha presupune că asanele sunt susținute un interval mai lung (1-3 minute), timp în care atenția este pe conștientizarea chakrei pe care “lucrează” postura. Evident, în timpul ăsta, stăpânești deja respirația abdominal, care te va ajuta mai mult în controlarea energiei. De asemenea, după ieșirea din asane există un timp de conștietizare, de observare a activării energetice în diverse zone ale corpului sau chakre, depinde de cât de departe te afli în practică. La un moment dat vei fi ghidat să folosești și bija mantras, ca instrument de energizare mai puternică a chakrelor.

Hatha yoga este o practică statică, te învață nemișcarea, ideea de a-ți găsi stabilitatea fizică și mentală în mijlocul disconfortului. Dacă ai afecțiuni fizice care te împiedică să faci anumite asane, îi vei comunica profesorului acest lucru, iar acesta fie va avea grijă să eviți anumite posturi, fie îți va găsi modificări ale asanelor, în așa fel încât corpul tău să le poată susține.

Image
 K-Pattabhi-Jois

Ashtanga Yoga

A apărut în 1948, creat de K. Pattabhi Jois ca exercițiu fizic, adaptat societății vestice. Jois spunea că practica este învățată de la maestrul său din India, Tirumalai Krishnamacharya, care l-a trimis ulterior în vest pentru a-i face cunoscute învățăturile.

Practica se numește complet Ashtanga Vinyasa Yoga și presupune susținerea câtorva asane (precum în hatha), urmate de mișcări fluide (vinyasas).

Scopul Ashtanga, în esența lui, este unul de perfecționare a omului. Există șase serii, cu secvențe standard. Practicantul nu poate trece la următorul nivel (următoarea serie) până nu stăpânește complet prima serie. De asemenea, există câteva componente pe care practicantul este nevoie să le stăpânească pentru a atinge perfecțiunea în Ashtanga:

  • tristhana (trei direcții ale atenției – pranayama, asana și drishti)
  • vinyasas – secvențele în mișcare care unesc asanele între ele
  • pranayama -  controlul respirației în timpul asanelor și vinyasas (în cartea sa, Yoga Mala, Pattabhi Jois recomandă ca fiecare asană să fie ținută între 5 și 8 respirații, cu inspirații de 10-15 secunde și expirații de 10-15 secunde)
  • bandhas – Jois recomandă controlul permanent între asane pe Mula Bandha, altfel practica nu este considerată corectă
  • chanting de “deschidere” și “închidere”– ca și în kundalini yoga, Ashtanga tradițională începe și se termină cu chanting. La început, cu o mantră pentru invocarea lui Patanjali și la final cu Mangala mantra.

Dacă oricare dintre aceste aspecte de bază lipsește din practica ta Ashtanga, e bine să iei în considerare posibilitatea de a face sport, nu yoga.

Chiar dacă practica este una care predispune la accidentări severe (prin practicarea repetată a unei serii, deci folosirea abuzivă a acelorași grupe de mușchi și încheieturi), Ashtanga, așa cum a fost ea gândită inițial de Pattabhi Jois te poate ajuta să accesezi stări mai înalte de conștiință.

Dacă ai control total pe pranayama și bandhas, iar ego-ul este deja anihilat și nu te impinge la forțarea corpului – chiar dacă îți poate lua chiar și 5-10 ani să stăpânești una dintre serii – înseamnă că ai înțeles ideea de yoga și relativitatea “perfecțiunii” pe care Ashtanga le promovează.  

Namaste!

Mihaela Dragomir 

- Yoga Instructor la MediYoga

- Founder la One Yoga Studio

Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook