Skip to main content
Bandhas sau tehnici de trezire Kundalini. Partea I.

Termenul bandha se refera la contractia anumitor muschi, care sunt folositi in conjunctie cu suspensia respiratiei pentru a redirectiona fluxul de prana catre corpurile fizic si subtil, in timpul practicii asanelor si tehnicii pranayama. Toate bandas au scopul ultim de a trezi energia Kundalini si de a deschide glandele pituitara si pineala. Sunt instrumente yoghine foarte puternice, care trebuie invatate corect si practicate cu grija.

CITESTE Energia Kundalini – benefică sau, mai degrabă, periculoasă?

Patru bandhas sunt mai cunoscute. Cand sunt stapanite pe deplin si combinate cu anumite tehnici de respiratie si concentrare, au efectul magic de a uni prana si apana (doua aspecte ale energiei vietii) in a treia chakra, Manipura. Aceasta combinatie puternica se misca uneori in jos, pentru a trezi Kundalini. Alteori se misca in sus, spre a energiza si pregati creierul pentru schimbarile vibrationale prin care vor trece sistemul nervos fizic si nadis subtile (canalele de energie) in timpul procesului de iluminare.

bandhas

Mula Bandha (inchiderea radacina)

Aceasta bandha se practica prin contractarea muschilor in zona perineului, intre organele genitale si anus. Multe carti de yoga spun ca pentru a gasi aceasta zona trebuie sa incepi prin contractia anala. Insa astfel se creeaza si mai multa confuzie. Este necesaracontractarea blanda a muschilor pubococcigieni, care se afla putin mai sus de perineu, in zona din spatele vezicii urinare.

Aceste contractii ridica vezica, contracta si ridica perineul. La barbati se ridica scrotul, la femei cervixul. De obicei, o astfel de contractie creeaza senzatii subtile in coloana, care sunt descrise diferit de diferite persoane: ca o gadilatura, impulsuri reci sau calde, ca si cum s-ar catara niste furnici pe spate etc.

Se incepe practicarea Mula Bandha in timpul expirarii. Se inspira normal si, la expirare, se contracta usor muschiul pubococcigian si muschii abdominali. In timpul inspiratiei, se izoleaza incet muschii vezicii si se aduc in interior si in sus si, in acelasi timp, se umfla pieptul si zona abdominala superioara cu aerul inspirat.

CITESTE 8 tehnici si posturi stravechi pentru activarea si echilibrarea chakrelor

In timpul contractarii muschilor pubococcigieni, te asiguri ca anusul este relaxat. In caz contrar, se poate provoca o constipatie acuta. Contractiile anale pot declansa si alte afectiuni daca nu sunt rare si rapide. E o metoda usoara de a-ti da seama daca excuti Mula Bandha corect, fara a contracta anusul. Daca dupa o saptamana de practica, functionarea sistemului digestiv se imbunatateste si defecarea are loc de doua ori pe zi, atunci practica Mula Bandha este corecta.

Daca devii constipat trei zile la rand si te simti balonat in mod dureros, fara a putea elibera gazele, atunci opreste practica Mula Bandha inainte de a se acutiza problema. Probabil incordezi anusul si asta este cauza problemei. Cauta un instructor yoga profesionist si, daca este necesar, un doctor, inainte de a relua practica.

mula bandha

Navi Bandha

Navi Mudra mai este cunoscuta si sub numele de Navi Kriya sau Navi Bandha. Consta in contractia muschilor localizati cativa centimetri mai jos de buric. Navi Mudra se practica mereu simultan cu Mula Bandha.

Pentru a executa Navi Mudra corect, trebuie sa izolam mental muschii vezicii si abdomenului inferior si sa-i incordam pana cand perineul si testiculele se ridica la barbati, iar la femei se ridica perineul si cervixul. Diferenta dintre Navi Bandha si Mula Bandha este ca in Mula Bandha se contracta perineul, in timp ce in Navi Bandha se contracta muschii abdomenului inferior. Muschii abdomenului superior sunt relaxati, astfel incat plamanii se umfla in jos, permitand astfel o inspiratie mult mai profunda.

Va urma...

CITESTE Bandhas sau tehnici de trezire Kundalini. Partea II.

! Daca sunteti incepator, nu practicati yoga fara indrumarea unui instructor autorizat. Unele asane si respiratii pot avea efecte nedorite.

*In februarie 2020 se deschide Scoala de primavara Hatha Yoga Seva. Mai multe informatii gasesti aici, iar pentru inscrieri trimite mail la adresa hathayogaseva@gmail.com.

Comenteaza cu Facebook