Yoga posturală clasică – moștenirea lui Sivananda în Occident (2) | Yogasat - Cursuri Yoga Bucuresti Skip to main content
sivananda yoga

„Omul care se doreşte stăpân pe sine trebuie să o facă pe toate planurile – fizic, mental şi spiritual – căci toate se leagă, nefiind decât aspecte particulare ale aceleiaşi Conştiinţe Universale care îl impregnează. Cine are dreptate: acela care îşi neglijează şi îşi chinuie corpul pentru a obţine o pretinsă superioritate spirituală, sau acela care cultivă cele două aspecte ale personalităţii sale ca fiind forme diferite ale spiritului care îl locuieşte? Prin tehnicile Hatha Yoga, adeptul caută să dobândească un corp perfect care devine instrumentul adecvat pentru funcţionarea armonioasă a activităţii mentale.” (Sivananda)

În Path Of Modern Yoga, Elliot Goldberg arată cum, în sec. XX, Yoga a fost transformată dintr-o practică sacră, spirituală într-un regim de sănătate și fitness (gimnastică) destinat hindușilor din clasa mijlocie și ulterior, pe parcursul secolului XX, cum a redevenit, gradual, la origini, la o practică spirituală pentru realizarea celui mai nobil țel al vieții – cunoașterea de sine.

Swami Sivananda este unul dintre maeștrii care au promovat știința Yoga autentică, atât în India cât și în Occident, prin intermediul discipolilor săi. În 1938, la doi ani după înființarea Divine Life Society, el va afirma că este greșită presupunerea conform căreia Yoga-Asanas sunt destinate doar hindușilor, iar remarcabila eficiență a lor în a construi un corp radiant și sănătos în rândul vesticilor a fost deja demonstrată de către aspiranții săi din Europa și America.

În perioada 1930 – 1960, Sivananda Yoga a devenit cea mai cunoscută formă de practică a asanelor în lume (citește aici Partea întâi). Importanța sa în răspândirea Hatha Yoga în vest este inestimabilă.  Au fost înființate diviziuni ale Societății Divine Life în Occident în patru etape:

  • Între 1930 – 1940, discipoli occidentali din țările nordice, dar și din America (California) au învățat Sivananda Yoga din cărțile sale și prin intermediul corespondenței cu el. Aceștia au înființat centre de practică Sivananda yoga în țările lor (Suedia, Danemarca, Germania, Copenhaga etc.);
  • Între 1940 – 1950, o serie de discipoli vestici au venit la ashram-ul Sivananda unde au învățat direct de la maestru știința yoga, apoi au revenit în țările lor pentru a o transmite mai departe;
  • În etapa a 3-a, între 1950 – 1960 Sivananda a trimis o serie dintre cei mai buni discipoli ai săi peste tot prin India pentru a împărtăși metodele yoga consacrate. Dintre aceștia, cei mai renumiți sunt Swami Vishnudevananda și Swami Satchidananda (dar și Satyananda, Venkatesananda, și Omkarananda);
  • În a 4-a etapă, între 1960 – 1970, studenții primei generații de discipoli ai lui Sivananda și-au deschis propriile lor centre de predare yoga.

La începutul anilor ’60, aproape toate centrele Sivananda din întreaga lume predau aceeași clasă yoga de bază, care urma învățăturile Sivananda și secvența de posturi prescrisă de el.

Sivananda a distilat în continuare practica yoga posturală pe care Van Lysebeth (discipolul său) a integrat-o în faimoasa serie Rishikesh de nouă asane, care se desfășoară într-un ritm perfect de postură și contra-postură. Principala preocupare, așa cum subliniază antropologul cultural Sarah Strauss, era ca „toată lumea să știe care este secvența caracteristică a posturilor, astfel încât să poată participa la cursuri la oricare dintre centrele din întreaga lume, fără a simți că sunt străini”.

“ În vremurile străvechi, Hatha Yoga a fost practicată timp de mulți ani ca o pregătire pentru stări superioare de conștiință... Acum însă, adevăratul scop al acestei mari științe este complet uitat. Practicile Hatha Yoga care au fost concepute de rishi și înțelepți din vechime pentru evoluția omenirii sunt acum înțelese și utilizate într-un sens foarte limitat. Adesea auzim oameni spunând: „Oh, eu nu practic meditația, practic doar Yoga fizică, Hatha Yoga”. Acum a venit momentul să corectăm acest punct de vedere. Hatha Yoga este o știință foarte importantă pentru omul de astăzi...”

Swami Satyananda Saraswati (discipolul lui Sivananda)

Image

Întrucât a făcut yoga posturală populară în Occident, unele voci l-au criticat pe Sivananda, spunând că asta a dus la devalorizarea practicii Yoga autentice și degradarea practicii asanelor. Este adevărat că acest lucru s-a întâmplat și încă se petrece peste tot în lume, inclusiv în România, însă nu din vina lui Sivananda.

Acesta a oferit acces la un sistem străvechi, valabil de practică spirituală autentică, ce duce la cea mai înaltă realizare – eliberarea în timpul vieții. Faptul că vesticii au preluat cu precădere beneficiile fizice ale practicii și au modificat practica într-un sistem de fitness sau gimnastică, este regretabil, desigur; dar vina o poartă mentalul vestic, desacralizat. Așa cum se spune, pentru o minte pură totul este pur (până și ceea ce e numit rău sau păcat); aidoma, pentru o minte impură, totul este impur (chiar și sfințenia). Iată că acesta este cazul și cu milenara știință yoga – în mâinile/mințile celor care caută un avantaj imediat, beneficii personale, mercantile, practica sacră devine un banal exercițiu de gimnastică.

Așa cum arată discipolul lui Sivananda, André Van Lysebeth, cu toate că a promovat întotdeauna Yoga ca prevenție și vindecare, maestrul său a promovat în primul rând Yoga autentică, în vederea realizării Sinelui. El a recunoscut beneficiile pe care le are practica Hatha yoga în ameliorarea stresului adus de condițiile modernității.

Viața a devenit foarte complexă în aceste zile”, scria el în 1939. „Lupta pentru existență este foarte acută și aprigă... O mare presiune mentală și fizică continuă este impusă umanității moderne de munca sa zilnică amorțitoare și de modul de viață nesănătos.” În Rishikesh (și mai târziu în ashram-urile Divine Life Society din întreaga lume), aspiranții participau la retreat-uri yoga ce le permiteau să „se angajeze într-un stil de viață ascetic pentru o scurtă perioadă, pentru a-și îmbunătăți nu numai propriile vieți agitate, ci și lumea din jurul lor, atunci când se întorc acasă.”  

Alături de Swami Vishnudevananda, Swami Satchidananda, unul dintre principalii discipoli al lui Swami Sivananda, este cunoscut pentru popularizarea practicii Yoga posturale în America.

Image

 

Satchidananda a predat un mix de Hatha Yoga și filosofie yoga pe care a numit-o Integral Yoga. În 1971, a început să facă training instructorilor studenți pentru a preda yoga în închisori și centre de reabilitare.

Integral Yoga, asemenea Yoga of Synthesis fondată de maestrul său, Swami Sivananda, sintetizează șase ramuri ale învățăturii Yoga clasice și practicii Yoga: Hatha, Raja, Bhakti, Karma, Jnana și Japa Yoga. Sistemul include practica posturală (asane), pranayama și meditație, pentru a încuraja liniștea mentală și fizică ce dezvăluie bucuria și beatitudinea interioară. Totodată, încurajează discipolii să ducă o viață dedicată serviciului umanității, trăind profund realizarea că suntem aici să ne susținem unii pe ceilalți, iar adevăratul progres spiritual poate fi determinat doar prin bunătate necondiționată, înțelegere, compasiune și susținerea elevării conștiinței tuturor semenilor.

Satchidananda a predat studenților săi, viitori instructori Yoga, yoga posturală clasică așa cum a învățat-o de la Sivananda, ca parte din cele 8 ramuri descrise de Patanjali în Yoga Sutra și ca o știință premergătoare practicilor superioare meditative (Raja yoga).

Cel care posedă forță fizică, mentală, morală și spirituală este un om ideal. Forța morală este superioară forței fizice. Este dificil să posezi forță morală. Puterea spirituală este cea mai înaltă putere de pe pământ. Un sfânt sau un yoghin care posedă forță spirituală poate mișca întreaga lume. El este o personalitate dinamică.” (Sivananda)

Asanele lucrează în principal asupra centrilor energetici (chakre) și glandelor corpului. Satchidananda aseamănă centrii nervoși cu liniile telegrafice care trimit curenți de undă în tot corpul. Dacă linia telefonică este defectă, nu poți contacta o altă persoană prin telefon. În același mod, dacă un centru nervos este blocat, nu poți transmite forța vitală către acea parte a corpului.

Clasele Integral Yoga încep cu chanting-ul mantrelor (Hari OM), pentru a crește energia și a crea o senzație de pace. Chanting-ul face ca energia să se ridice din plexul solar, în sus, în cap și dincolo de el, ceea ce stimulează glanda pituitară. Aceasta trimite mesaje către tiroidă și eliberează hormoni în tot corpul.

Urmează scurte exerciții pentru ochi și Surya Namaskar, executat lent, cu conștientizare. Relaxare în Savasana și apoi Sarvangasana, care este urmată de o postură contrară, Matsyasana (postura peștelui). Prin plasarea creștetului capului pe podea, este stimulată glanda pituitară, care funcționează în concert cu tiroida și paratiroida.

După finalizarea posturilor cu inversiuni, urmează răsucirea spinării, Ardha Matsyendrasana, care elimină toxinele și sângele stagnant din nervii radiculari și le aduce un aport proaspăt de sânge. De asemenea, oferă un masaj benefic rinichilor și organelor abdominale și tonifică sistemele nervoase simpatic și parasimpatic.

Secvența de asane se încheie cu Yoga mudra care sigilează toată energia trezită și eliberată în timpul asanelor și echilibrează atât sistemul nervos simpatic, cât și cel parasimpatic.

Sivananda și ulterior, discipolii săi, au accentuat disciplina morală, respectarea principiilor celor mai înalte și cultivarea virtuților ca fundament al unei practici corecte, autentice. Fără Yama și Niyama, nicio practică Yoga, oricât de avansată este, nu va aduce rod. Nu întâmplător dictonul său principal începe cu Serve. Love. Give. Purify., iar ultimele două „practici” amintite sunt Meditate. Realize.

„Toți aspiranții comit greșeala de a sări în Samadhi și Dhyana dintr-o dată, imediat ce își părăsesc casele, fără să le pese câtuși de puțin de purificarea etică. Mintea rămâne în aceeași stare, chiar dacă au practicat meditația timp de cincisprezece ani. Au aceleași sentimente de gelozie, ură, idee de superioritate, mândrie, egoism etc. Nicio meditație sau Samadhi nu este posibilă fără o cultură etică. Meditația și Samadhi vin de la sine atunci când cineva atinge perfecțiunea etică.” (Swami Sivananda)

Surse: The Path of Modern Yoga - Elliot Goldberg, Hatha Yoga – Swami Sivananda, integralyogamagazine.org, sivanandaonline.org, wikipedia.org, dlshq.org. (picture biharyoga.net)

Image
Material susținut de
Image

Comenteaza cu Facebook