Tattvas - principiile realitatii si harta existentei tale. Partea 2. Skip to main content
36 tattvas trika

Șivaismul cașmirian privește întreaga realitate ca o manifestare a Divinului. Cele 36 de tattvas descrise în filosofia Trika reprezintă o hartă a conștiinței, în toate aspectele sale, trecând de la cele mai grosiere elemente, așa cum se găsesc în percepția externă în starea de veghe, la starea de Conștiință universală supremă.

Filosofia Samkhya descrie 25 de tattvas. Cele 11 tattvas suplimentare descrise în șivaismul cașmirian dezvăluie mișcarea de la universal la individual și de la individual la universal și cum și de ce are loc.

Tattvas-urile dezvăluie călătoria pe care o întreprinde Conștiința de la coborârea sa în planurile inferioare ale Creației (începând cu mahabhutas, cele 5 elemente primordiale) și aparenta limitare la o formă condensată, de conștiință individuală, cât și drumul înapoi la conștiința subiectivă pură, nelimitată. Cele 36 de principii ale realității ne arată cum prin acest proces de ascundere și revelare Divinitatea experimentează existența prin intermediul diversității – Conștiința Supremă își ascunde puterile absolute pentru a coborî în formă diferențiată, în cele din urmă, pentru propria sa încântare în trezirea individului la auto-revelație.

Tattva înseamnă “a fi ceea ce este” (sanscr. Tat; en. That-ness). Adesea, termenul se traduce ca “principiu al realității”. Fiecare tattva reprezintă o stare particulară de a fi, un mod de înțelegere a realității totale, o poziție în cadrul realității și o percepție senzorială sau un mod de conștientizare a realității totale.

Conform filosofiei yoga, cele trei corpuri – fizic, astral și cauzal sunt alcătuite din cinci straturi sau învelișuri, numite kosha. Corpul fizic este alcătuit din Mahabhutas, cele cinci elemente fizice primare: pământ, aer, apă, foc și eter. În practica Yoga, lucrăm cu aceste elemente în principal prin practicile yoga posturale - asana și prin pranayama.

Corpul astral se raportează la simțurile noastre prin intermediul celor cinci organe de acțiune cunoscute sub numele de karma indriyas, a celor cinci organe de cunoaștere cunoscute sub numele de jnana indriyas, a celor cinci energii vitale sau pranas și a sistemului antahkharana, alcătuit din cele patru facultăți cognitive: mintea (manas), intelectul (buddhi), conștiința (chitta) și egoul (ahamkara). Aceste 19 elemente diferite alcătuiesc aparatul senzorial al corpului. Corpul cauzal este, de asemenea, înțeles ca existență a unui plan atât al corpului fizic, cât și al celui subtil, conținând în sine detalii despre samskaras - amprenta karmică asupra sufletului nostru.

Creația întregului univers din Conștiința cosmică pură are loc în cadrul a patru planuri ale existenței: veghe, vis, somn profund și a patra stare (turya). În timp ce tattvas descriu compoziția realității și călătoria conștiinței, cele patru stări de conștiință descriu diferitele moduri ale experienței noastre subiective în cadrul acelei realități.

Planul supracauzal – experiența Conștiinței Supreme (tattvas pure)

Nivelul de bază al existenței, al Conștiinței Cosmice pure: Paramashiva - Conștiința Supremă total nelimitată, care există peste tot, este eternă și din care totul este creat și se va întoarce în cele din urmă. Aceasta este adevărata natură a conștiinței - nelimitată și transcendentă față de toate celelalte planuri ale existenței și structurile și procesele pe care le conțin. Este sursa fundamentală a energiei creative din care izvorăsc celelalte trei planuri ale existenței. Această creativitate este conținută în două principii conștiente de bază:

1. Shiva: însăși conștiința pură, nelimitată; manifestă Cit shakti, energia conştiinţei Divinității, mişcarea creatoare iniţială a lui Paramashiva.

2. Shakti: puterea creativă nelimitată a Conștiinței Supreme, manifestă Ananda shakti. Are 3 aspecte de bază prin care realizează crearea propriu-zisă:

3. Iccha Shakti: voința sau impulsul de bază de a crea. Are correspondent Sadashiva tattva. Aici apare primul germene al scindării în obiect şi subiect, în conştiinţă şi energie; apare prima tendinţă de a începe creaţia propriu-zisă. Experienţa acestei etape este “Eu sunt acest Univers”.

4. Jnana Shakti: cunoașterea sau conștientizarea de bază a creației. Corespunde Ishvara tattva. În această etapă continuă tendinţa către diferenţiere, însă acum accentul este pus pe aspectul de Univers. Experienţa acestei etape este “Întregul Univers este în mine”.

5. Kriya Shakti: puterea de bază de a crea. Corespunde Shuddhavidya tattva. În această etapă ambele orientări ale conştiinţei noastre, spre interior şi spre exterior (univers) sunt egale ca intensitate.
 

Image

claudiadose.com (via laksmanjooacademy)

Planul cauzal al ​​conștiinței și starea de somn profund (tattvas pure-impure)

Activitatea puterii creative a lui Shiva – Shakti creează o condiție de conștiință extrem de limitată, blocată într-un univers infinit de vast, aparent inconștient. Sentimentul de limitare, incompletitudine, inconștiență este de fapt doar o creație a unei puteri a Conștiinței Supreme – Shakti, numită Maya.

6. Maya: Puterea fundamentală de ocultare a Conștiinței Supreme, creând experiența Conștiinței limitate (Purusha) din conștiința nelimitată. Acest lucru se realizează prin 5 aspecte ale puterii sale:

7. Kalā: ocultează Kriya (puterea nelimitată de acțiune); limitarea în eficienţă sau în creativitate (putere creatoare).

8. Vidya: ocultează Jnana (cunoașterea nelimitată a creației supreme) pentru a crea experiența cunoașterii și înțelegerii limitate.

9. Raga: ocultează Iccha (voința supremă fundamentală de a crea) pentru a crea un sentiment de voință fragilă, limitată și slabă.

10.  Kāla: această limitare face ca Eternitatea să fie percepută ca timp, durată şi succesiune.

11. Niyati: limitarea în spaţiu; crează impresia că suntem limitaţi la un loc anume.

12. Purusha: subiectul individual limitat (de cele cinci kanchukas şi de vălul iluziei, maya), care se percepe neajutorat, lipsit de putere, limitat în cunoaştere şi în înţelegere.

La acest nivel nu există nimic de care să fim conștienți - nici lumi, nici corpuri, nici măcar timp sau spațiu. Astfel, această etapă este experimentată ca Vid - Vid inconștient, deoarece tot ce există este starea fundamentală a conștiinței individuale limitate, fără instrumente sau organe cu care să simțim, într-o întindere inconștientă, fără obiecte, trăsături sau caracteristici de care să fim conștienți.

13. Prakriti: natura care manifestă multiplicitatea, oglindirea creatoare a lui Purusha. Pentru fiecare Purusha există o prakriti diferită, care include obiectele fizice personale, obiectele viselor acelui Purusha, puterea sa de înţelegere limitată (antahkarana), puterile limitate ale percepţiilor sale (jnanendriyas), puterile sale limitate în acţiune (karmendriyas).

CITESTE Tattvas - principiile realitatii si harta existentei tale. Partea 1.

Image

Paramashiva: Manifestation of the Universe in 36 Tattvas (sallykempton.com)

Planul subtil și starea de vis (tattvas impure)

Din fundamentul lipsit de caracteristici al Planului Cauzal (Prakriti), izvorăsc nenumărate obiecte create din conștiință pură de către puterea (Shakti) voinței, cunoașterii și impulsului creativ. Aceste obiecte, prin definiție, sunt limitate și separate unele de altele - fiecare caracteristică mișcându-se și schimbându-se în timp și spațiu. Aceste limitări sunt formate de puterile de limitare ale Shakti Maya (Kalaa, Vidya, Raga, Kaala și Niyati).

Mai întâi sunt create instrumentele de bază ale voinței și cunoașterii, care direcționează implementarea instrumentelor și organelor de percepție și acțiune. Apoi, din acestea sunt create instrumentele și organele de percepție și acțiune, iar în final vin obiectele subtile și fizice.

Antahkarana (aparatul cognitiv intern – instrument al înţelegerii, al operaţiilor mentale), care operează atât în ​​vis, cât și în stare de veghe, este format din 3 părți:

14. Buddhi: aspectul mental care constată şi reflectă realitatea obiectivă exterioară, mentalul individual superior care ia decizii în ceea ce priveşte efectul acestei reflectări.

15. Ahamkara: este un produs al lui buddhi şi reprezintă, de fapt, conştiinţa ego-ului. Este vorba de eul obişnuit.

16. Manas: este un produs al lui ahamkara şi constituie un fel de interfaţă între simţuri şi ahamkara.

Urmează tattvas ale experienţei senzoriale. Acestea se numesc jnanendriyas şi sunt energiile care permit perceperea senzaţiilor în timpul stărilor de somn cu vise şi a celei de veghe. Aceste tattvas nu trebuie confundate cu organele fizice; ele sunt energii subtile care generează impresii senzoriale.

17. Srotra: urechile; putere limitată de auz

18. Tvak: pielea; putere limitată de a simți prin atingere

19. Chakshu: ochii; puterea limitată a văzului

20. Rasana: limba; puterea limitată a gustului

21. Ghrana: nasul; puterea limitată a mirosului

Următoarele cinci tattvas sunt karmendriyas: energiile subtile care ne permit să acţionăm şi să operăm atât în starea de veghe cât şi în starea somn cu vise. Nici acestea nu trebuie confundate cu organele fizice de la care au împrumutat denumirea. 

22. Vak: coardele vocale; puterea limitată a vorbirii

23. Pani: mâinile; putere limitată de apucare și manipulare

24. Pada: picioarele; putere limitată de locomoție

25. Payu: anusul; putere limitată de excreție

26. Upastha: organe sexuale; putere limitată de creație / activitatea sexuală

Elementele Subtile (Tanmatras) care alcătuiesc obiectele subtile din vis, cauzele subtile ale percepţiei (senzaţiile):

27. Shabda Tanmatra: sunetul

28. Sparsha Tanmatra: atingerea

29. Rupa Tanmatra: culoarea sau forma

30. Rasa Tanmatra: gustul (savoarea)

31. Gandha Tanmatra: mirosul (aroma)

Plan fizic brut și starea de veghe

Planul fizic constă din cele 5 mahabhutas sau tattvas grosiere (materiale) care creează universul fizic. Acestea includ nu numai obiecte precum maşinile, pietrele, ci şi corpurile noastre fizice, organele de percepţie şi de acţiune fizice prin intermediul cărora interacţionăm cu obiectele.
32. Akasha: eter

33. Vayu: aer

34. Tejas (agni): foc (căldura)

35. Ap: apă

36. Prithivi: pământ

Fiecare tattva reprezintă manifestarea Realității Absolute – Shiva-Shakti pătrunde toate nivelurile de realitate, de la formele grosiere la cele mai subtile.

Deoarece corpul este alcătuit din treizeci și șase de elemente, iar acest întreg univers este, de asemenea, alcătuit din cele treizeci și șase de elemente, tantra învață că libertatea supremă poate fi experimentată în propria întrupare. Prin practica Yoga, putem cultiva o conștientizare a straturilor din ce în ce mai subtile ale ființei noastre și putem simți prezența Principiului superior (Shiva-Shakti) în toate lucrurile.

CITESTE Abhinavagupta, misticul indian care a atins desavarsirea yoghina

Image

konalaniyoga.org

Surse: sikhawareness.com, sallykempton.com, lakshmanjooacademy.org, theyogacoach.com, umamaya.com.

Comenteaza cu Facebook