Yoghinii contemporani nu mai practică esența yoga. Ishvara pranidhana Skip to main content
femeie-devotiune-Ishvara pranidhana

Ishvara Pranidhana, cea de-a cincea și ultima Niyama, este despre devoțiune, compasiune, smerenie și iubirea deplină față de Divinitate. Este probabil una din provocarile omului contemporan și în același timp răspunsul la întrebările și căutările acestuia.

Nu întâmplător este ultima Niyma, pentru că Ishvara Pranidhana încorporează prin ceea este toate Yama și Niyama. În momentul în care yoghinul a acceptat Divinitatea și și-a dedicat întreaga existență acesteia, toate celelalte norme morale și etice anterioare ei devin partea din adevărul în care trăiește.

Citește întreaga serie de articole Yama și Niyama:

Ahimsa: nonviolenţa comportamentală, dar și a gândurilor 
Satya: onestitate și adevăr în gânduri, vorbe și fapte
Asteya: furtul, însușirea lucrurilor care nu ne aparțin, dar și mâncatul în exces ori agonisirea banilor din lăcomie sunt modalități prin care se încalcă principiul asteya
Brahmacharya: moralitatea sexuală - suprimarea dorințelor sexuale, nu înfrânarea acestora
Aparigraha: înăbușirea poftelor de orice natură, opusul lăcomiei 

Saucha: puritatea interioară și exterioară, în gânduri și în fapte, a corpului și a minții
Samtosa: mulţumirea cu ce ai, nu satisfacția, ci capacitatea de a te bucura lucruri așa cum sunt
Tapas: austerităţile spirituale precum postul negru. Tapas crește anduranța yoghinului și îl ajută să își mențină echilibrul mental în orice situație
Svadhyaya: introspecţia, starea de conștientizare permanentă

Ishvara Pranidhana ne mută perspectiva din obsesia „Eu-lui” - cu preocupările și perspectivele individuale restrânse - care provoacă o mare parte din distragerea minții și creează un sentiment de separare. Patanjali, în Sutra Yoga, spune: „Prin renunțare, Egoul aspirantului dispare și ... harul ... se varsă asupra lui ca o ploaie torențială."

De multe ori renunțare la „Eu” sperie și provoacă o luptă cu Egoul. Însă ce este acest Eu, acest Ego? Eul nu este altceva decât o colecție de credințe false pe care le avem despre cine suntem și care nu de puține ori a produs deziluzie și suferință. Este atașamentul față de materie, de tot ceea ce moare. În momentul în care renunți, poți accepta și poți recunoaște Divinitatea. Acea inteligență superioara noua, dincolo de înțelegerea minții noastre. O inteligenta perfectă care formează perfecțiunea frunzelor copacilor, stelelor de pe cer, acea forță creatoare care ține soarele și luna pe cer.

Asta nu înseamnă că renunți la idealuri, la familie, la a avea un job, la a te bucura de o înghețată. Mai degraba am putea spune că Ishvara  aduce claritate, o mai bună înțelegere a scopului și a viziunii despre ceea ce ești în acest univers interconectat.

Renunți mai degrabă la convingerile că nu ești demni sau că ești demn, că nu ești iubiți sau că ești iubit, iubiți, că nu ești buni sau că ești bun. Prin acceptarea deplină a Divinității, renunți la toate modalitățile prin care aceste credințe false se exprimă în lume prin gândurile, emoțiile și acțiunile noastre.

Renunțăm la „ai dreptate / ai greșit, am greșit / am dreptate” comportamente care ne-au condus experiența de viață și, în schimb, vedem că totul este unul singur și, prin urmare, totul este perfect. Am putea spune că Ishvara include înțelegerea că Divinul este în tot și în toate.

Când acceptăm Divinitatea, nu mai avem așteptări. Nu căutăm liniște. Suntem liniște în interior. Nu căutăm să fim perfecți. Suntem perfecți în interior. Practicăm yoga pentru dorința noastră de a fi conștieți, nu pentru că vrem să fim oameni mai buni sau credem că yoga este necesară. Trăim în prezent și suntem complet deschiși la ceea ce este Adevărul Suprem.

Ishvara Pranidhana am putea spune că este cea mai simplă cale către Samadhi. "By total surrender to God, samadhi is attained." – Yoga Sutra Patanjali

La nivel intelectual poate părea ușor de înțeles, însă provocarea renunțării și a acceptării Divinității este un tasck greu de acceptat. Pentru aceasta este nevoie de o atitudine smerită, de a lăsa o parte din tine să moară în fiecare clipă și astfel să poți conștientiza Adevărul a ceea ce ești. Pentru a putea renunța la Ego, la Eu, Tapas-urile și Svadhyaya sunt modalități prin care renunțarea se transformă în acceptare și înțelegere profundă.

Ca și concluzie a aceste serii de articole am putea spune că, Yama și Niyama formează fundamentul întregii noastre practici și respectând aceste norme etice și de auto-disciplină devenim mai atenți la fiecare acțiune și, prin urmare, cultivăm o stare de a fi mai prezenți și mai conștienți. Astfel, primele două ramuri Yoga sunt fără îndoială bazele fundamentale ale practicii Yoga, fără de care yoghinul nu va putea atinge Samadhi.

Fă din fiecare zi o practică și caută să mergi mereu pe calea sfinților până ce tu însuți devii calea. Rămâi atent, prezent și conștient.

Namaste!

 

Primește săptămânal informații inedite și interesante despre practica și știința Yoga.
Abonează-te aici la newsletter-ul săptămânal.

Comenteaza cu Facebook