Skip to main content
Manual de Pranayama. Partea VII. Inspiratia.

In sanscrita, cuvantul “pra” inseamna a umple, iar “na” inseamna a trai. Daca unim aceste doua cuvinte radacina, se vor traduce: a umple cu viata. Ayama inseamna a intinde, a expansiona, a lugi, a prelungi. Asadar, termenul pranayama poate fi tradus astfel: a prelungi si a umple cu viata sau expansiune a fortei vitale.

! NU practicati pranayama fara indrumarea unui instructor autorizat. Pranayama NU se face pana cand nu este mintea linistita si concentrata. Pranayama NU se face decat dupa minim 6 luni de practica a asanelor. Tehnicile de respiratie pot fi FOARTE periculoase fara indrumare si practica sub ghidare CORECTE !

Desi bazele respiratiei yoghine sunt din ce in ce mai cunoscute in cercurile de yoga din Vest, capacitatea tehnicilor pranayama de a duce practicantul in stari de claritate de cristal, care se extind la infinit, sunt necunoscute vesticilor, in proportie covarsitoare. Pranayama este secretul yoghin fundamental, care va purta practicantul in regiunile de profunda liniste si incantare.

CITESTE Manual de Pranayama. Partea I: Prana

CITESTE Manual de Pranayama. Partea II. Cele 3 corpuri.

CITESTE Manual de Pranayama: Beneficii. Partea III

CITESTE Manual de Pranayama. Partea IV. Importanta echilibrului pH-ului.

CITESTE Manual de Pranayama. Partea V. Levitatia si fundamentele practicii.

Cele trei aspecte ale respiratiei

Un aspect esential al practicii pranayama este de a trezi constiinta, in detaliu, asupra diferitelor aspecte ale respiratiei. Ceea ce a fost inconstient devine acum obiectul studiului atent. Pranayama este impartita in trei sectiuni: Puruka (inspiratia), Rechaka (expiratia) si Kumbhaka (retineterea respiratiei dupa inspiratie sau suspendarea respiratiei dupa expiratie).

Puruka – Inspiratia

Observarea respiratiei este primul pas si te obisnuiesti cu inpiratia intr-un nou mod. Inspiratia unui yoghin nu ar trebui sa fie grabita sau barupta, trebuie sa se desfasoare in ritmul unui melc. Ascultarea respiratiei conecteaza practicantul cu expansivitatea sa interioara. Asculta-ti atent inspiratiile si mentine-le usoare si melodioase. Fie si numai ascultand inspiratia, regleaza penetrarea aerului in corp. Pe masura ce continui sa observi detaluule propriei respiratii, deschideri remarcabile intervin. Relatia dintre minte, plamani, corp si aerul pe care il respiri poate incepe sa se alinieze cu frecvente din spatiul infinit si chiar de dincolo de acesta, armonizandu-ti intreaga fiinta cu universul. Devii prezenta in clipa prezenta.

Pentru a practica Puruka in mod corect, practicantul trebuie sa inspire adanc si lent, sa opreasca inspiratia la momentul potrivit, cand plamanii sunt complet plini. Fara a forta, elibereaza inspirata si nu o controleaza. Daca practicantul simte orice tensiune nervoasa cand pieptul se extinde pe masura ce inspira, atunci inspiratia trebuie oprita inainte de a fi completa, pentru a evita orice neplaceri sau complicatii. Daca aceasta regula nu se respecta si se continua inspiratia mai mult timp, in pofida tensiunii, pot aparea probleme precum dureri cronice, anxietate, atacuri de panica, hernie hiatala sau frica de nebunie. De aceea, este importanta practica grijulie, reglarea si modificarea profunzimii respiratiei sa coreaspunda propriei capacitati. In cazul nerespectarii acestor recomandari, sistemul nervos, inima si plamanii pot suferi consecinte grave.

“Poti vindeca toate bolile prin pranayama, dar nimeni nu poate vindeca afectiunile provocate daca pranayama este facuta incorect si fara supraveghere.” (Mata Amritanandamayi Devi)

Cand inspiri adanc, acorda atentie oricarui obstacol care poate fi resimtit in corp si in minte si relaxeaza-ti corpul, iar si iar, complet. Nu permite ca nicio contractie a mintii sa iti contracte corpul. Niciodata sa nu practici prea viguros cand intensifici si adancesti respiratia, deoarece deschiderile fortate pot tulbura structura emotionala. Cu blandete, lent si cu grija este cel mereu cel mai indicat. E important sa nu impui forta, mai ales la finalul inspiratiei.

Daca descoperi ca este infundat vreunul dintre sinusuri, incearca sa-l cureti facand nasya (tratament ayurvedic prin care se toarna uleiuri medicinale in sinusuri) sau prin tehnica jala neti, de curatare a sinusurilor, care se poate face acasa, cu usurinta, folosind un vas neti si apa usor sarata. Altfel, obstructia sinusurilor poate face diafragma si plamanii sa munceasca mai mult, mai ales cand se executa Nadi Shodhana pranayama (respiratia alternativa pe cate o nara), iar aceasta tulbura sistemul nervos.

Comenteaza cu Facebook